۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
دولت عراق پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در عراق را بررسی می‌کند

دولت عراق پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در عراق را بررسی می‌کند

نخست وزیر عراق در مراسم یابود چهارمین سالروز شهادت فرماندهان پیروزی، بر ضرورت خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق تاکید کرد.

به گزارش بازار، محمد شیاع السودانی، امروز جمعه با حضور در مراسم یادبود چهارمین سالروز شهادت فرماندهان پیروزی، تاکید کرد «به هیچ عنوان از موضوع پایان دادن به حضور نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق عقب نشینی نخواهیم کرد.»

نخست وزیر عراق اعلام کرد: در حال تعیین تاریخی برای آغاز فعالیت‌های کمیته دوجانبه هستیم تا برای همیشه به حضور نیروهای ائتلاف در عراق پایان دهیم.

وی افزود: ما بعد از پایان یافتن توجیهات و بهانه‌ها، بر موضع ثابت خود در خصوص پایان دادن به حضور نیروهای ائتلاف بین المللی در عراق تاکید داریم.

به گزارش رسانه‌های عراقی، السودانی در بخش دیگری از سخنانش به حمله تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و المهندس اشاره کرد و گفت: حمله‌ای که به شهادت ابومهدی المهندس جانشین فرمانده نیروهای الحشد الشعبی و همچنین سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان میهمان عراقی‌ها، منجر شد یک جنایت فجیع و توجیه ناپذیر و در واقع به مثابه ضربه‌ای به تمامی عرفها، منشورها و قوانین حاکم بر روابط میان عراق و آمریکا بود.

وی تصریح کرد: عراق با آمریکا توافقنامه شراکت راهبردی و روابط دیپلماتیک دارد اما با این اقدام (تروریستی)، اصول اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل و آنچه را در منشورهای سازمان ملل درباره برابری در حاکمیت بین کشورها و ممنوعیت استفاده از زور در روابط بین الملل به آن تصریح شده است؛ نقض گردید.

السودانی با اشاره به شخصیت المهندس گفت: عراق مردی را از دست داد که در طول سال‌های عمرش، تمامی هم و غم و دغدغه اش، آزادی و استقلال عراق بود. شهید ابومهدی المهندس با الهام از میراث مبارزه و جهاد، همواره در خط مقدم دفاع از عراق در برابر شرارت‌های گروه تروریستی داعش حضور داشت و زیر سایه فتوای مرجعیت تقلید بپاخاست تا نیروهای الحشد الشعبی را در آن روزهای سخت رهبری کند.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه حوادث خطرناک تری نیز طی این سالها در خلال حملات چند باره نیروهای ائتلاف بین‌المللی به مقرهای الحشد الشعبی تکرار شده است، خاطرنشان کرد: حضور و فعالیت نیروهای الحشد الشعبی کاملا رسمی است و آنها نیروهای تابع کشور عراق و بخشی جدایی ناپذیر از نیروهای مسلح آن است.

السودانی تاکید کرد دولت عراق تنها مرجعی است که قانون را اعمال می‌کند و همه باید از طریق آن کار کنند و هیچ کس حق ندارد حاکمیت عراق را زیر پاگذارد. ما بر توانمندی و آمادگی دولت برای اتخاذ تصمیمات مناسب به منظور حفظ حاکمیت و امنیت و ثبات این کشور تاکید داریم و آنرا محور اصلی مسئولیت‌ها، تعهدات و وظایف قانون اساسی می‌دانیم.

از سوی دیگر شبکه الجزیره به نقل از یک منبع در نیروهای بسیج عشایری عراق از وقوع انفجاری مهیب در منطقه البغدادی در نزدیکی پایگاه آمریکایی عین الاسد خبر داد.

گزارش‌ها حاکی است که این انفجار خسارات زیادی به همراه داشته است.

کد خبر: ۲۶۵٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha