۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
نگاهی به عملکرد گروه پالایشی بورس در پاییز

نگاهی به عملکرد گروه پالایشی بورس در پاییز

پایین بودن نرخ موجودی ابتدای دوره پاییز نسبت به نرخ خرید فصل پاییز اثر کاهنده بهای تمام شده را خواهد داشت.

به گزارش بازار، سود پاییز صنعت در سطح تابستان و یا حتی بیشتر از آن است. سودسازی این صنعت را می توان متاثر از چند مورد اساسی در نظر گرفت:

۱- نرخ دلاری کرک اسپرد: این آیتم در پاییز با افت ۳۴ درصد نسبت به تابستان روبرو شده است، فلذا این آیتم اثر کاهنده سود پاییز نسبت به تابستان خواهد بود.

۲- نرخ تسعیر: از اواسط شهریور دلار تسعیر صنعت از ۲۸۵۰۰ به نیمایی تغییر کرد. از این بابت تسعیر این صنعت که در تابستان ۳۰-۳۱ هزار تومان بود در فصل پاییز به ۳۷.۷ هزار تومان (رشد تقریبا ۲۴درصدی) تغییر کرده است. فلذا این آیتم اثر فزاینده سود پاییز نسبت به تابستان خواهد داشت.

همانگونه که در نمودار نیز مشاهده می شود، با در نظر گرفتن تاثیر توامان این دو مورد باز هم اثر کرک ریالی پاییز نسبت به تابستان کاهشی بوده است (کاهش ۱۷% ریالی). در نگاه اول اینگونه بنظر می آید که طبیعتا سود پاییز نیز پایین تر از تابستان و بالاتر از بهار باشد. اما اثرات موجودی چیز دیگری را نشان می دهد.

۳- اثر موجودی کالای ساخته شده: موجودی کالای ساخته شده شرکت های صنعت بین ۷ تا ۱۷ درصد فروش شش ماهه اول آنهاست. این موجودی کالای ساخته شده که بهای تمام شده پایینتری نسبت به بهای تمام شده فصل پاییز دارد، اثرات جدی در کاهش بهای تمام شده فروش در فصل پاییز خواهد داشت؛ فلذا این پارامتر تاثیر فزاینده ای در سود پاییز صنعت خواهد داشت، آیتمی که بازار به آن بی توجه است.

۴- موجودی ماده اولیه: پایین بودن نرخ موجودی ابتدای دوره پاییز نسبت به نرخ خرید فصل پاییز اثر کاهنده بهای تمام شده را خواهد داشت. این موضوع اگرچه در این فصل تاثیر کمتری نسبت به آیتم ۳ دارد اما در هر شرکت با توجه به موجودی نفت ابتدای دوره اثر فزاینده در سود پاییز خواهد داشت.

برای مثال شبریز که در فصل بهار بدلیل اورهال و پایین بودن کرکها ۱۲۹ ریال زیان ساخته بود و در فصل تابستان ۱۰۳۱ ریال سود داشت در فصل پاییز توانایی شناسایی ۱۲۰۰ ریال به ازای هر سهم خواهد داشت تا در مجموع نه ماهه به ۲۱۰۰ ریال سود برسد.

شپنا نیز که در فصل بهار ۳۳۵ ریال سود شناسایی کرد. در فصل تابستان ۶۹۷ ریال سود شناسایی کرد که ۲۲۰ ریال آن از محل تسعیر ارز بود بعبارتی بدون در نظر گرفتن سود تسعیر در تابستان ۴۷۷ ریال سود ساخت، در فصل پاییز می تواند بالای ۵۰۰ ریال سود شناسایی کند تا در جمع نه ماهه به ۱۵۰۰ ریال سود به ازای هر سهم برسد.

نگاهی به عملکرد گروه پالایشی بورس در پاییز

کد خبر: ۲۶۵٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha