۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
ضرورت اصلاح قیمت گذاری تولیدات آرایشی،‌ بهداشتی و شوینده ها؛ کازمتیکا فرصتی برای صادرات به اوراسیا
بازار گزارش می دهد

ضرورت اصلاح قیمت گذاری تولیدات آرایشی،‌ بهداشتی و شوینده ها؛ کازمتیکا فرصتی برای صادرات به اوراسیا

پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته آغاز به کار کرد.

بازار؛ گروه صنعت: پنجمین همایش و نمایشگاه فرآورده های آرایشی، بهداشتی، شوینده و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) با حضور مهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت، بختیار علم بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی، آرایشی ایران، محمود آل بویه مدیرکل اداره فرآورده ‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، محمدرضا بحیرایی رئیس هیئت مدیره انجمن وارد کنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به همراه نمایندگانی از سفارت های نیجریه، رومانی، ‌ ایتالیا، ‌بلغارستان و نیکاراگوئه و جمعی از فعالان صنعت آغاز به کار کرد.

چالش دنباله دار قیمت گذاری دستوری و تورم فزاینده

در ابتدای این مراسم محمدرضا بحیرایی رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران با اشاره به اینکه صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده کشور رشد بسیار زیادی داشته است گفت: با این حال واردات این گروه از محصولات نیز نباید فراموش شود و تولید و واردات باید در کنار همدیگر نیاز بازار را تامین کنند.

وی افزود: به تازگی با کمک اتاق بازرگانی تهران و انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه توانسته ایم کازمتیکس را به ثبت برسانیم.

علم بیگی: محدود سازی افزایش قیمت محصولات این صنایع به ۲۵ درصد بدون توجه به نرخ تورم منطقی نیست

بختیار علم بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع شوینده، ‌بهداشتی و آرایشی کشور نیز در همایش ایران کازمتیکا با اشاره به اینکه ارزش بازار محصولات آرایشی ایران ۴ میلیارد دلار برآورد شده است بیان داشت: سهم این صنعت از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه تنها ۲۲ میلیون دلار است.

وی با اشاره به اینکه صنعت آرایشی، ‌بهداشتی و شوینده ها برای ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی کرده است افزود: محدود سازی افزایش قیمت محصولات این صنایع به ۲۵ درصد بدون توجه به نرخ تورم منطقی نیست و این وضعیت باعث شده شرکت ها به پرتگاه ورشکستگی کشیده شوند.

علم بیگی با اشاره به اینکه ضروری است که قیمت ها متناسب با تورم افزایش یابد تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هرچقدر با ستاد تنظیم بازار برای اصلاح منقطی قیمت ها مذاکره کرده ایم به نتیجه نرسیده است. به تازگی نیز ماموران تعزیرات برای شرکت های خارجی فعال در صنعت یعنی همان سرمایه گذاران خارجی پرونده تشکیل داده و حتی به دنبال توقف تولید آن ها هستند.

گردش مالی ۴ میلیارد دلاری صنایع آرایشی، ‌بهداشتی و شوینده ها

محمود آل بویه مدیرکل اداره فرآورده ‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه برگزاری رویداد ایران کازمتیکا فرصت بسیار خوبی برای آموزش و انتقال تجربیات در حوزه آرایشی و بهداشتی است بیان داشت: در این رویداد، جوانان، دانشجویان و علاقه مندان می توانند حضور یابند و از قدیمی تر ها و پیشکوتان صنعت بیاموزند. همچنین در نمایشگاه آن نیز آخرین دستاوردها و نوآوری ها به معرض نمایش گذاشته می شود.

وی افزود: خوشبختابه دانشکده ‌های داروسازی و مراکز آکادمیک بسیاری برای نوآوری داریم و شرکت ‌های نیز دانش‌ بنیان به این مراکز اضافه شده اند تا محصولاتی در افق دانش تولید کنند و محصولات جدید خود را در این نمایشگاه‌ ها به معرض نمایش بگذارند.

آل بویه: امروز تولید بدون کارخانه مفهوم جدیدی است که می توان از آن بهره مند شد

آل بویه با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار است ادامه داد: همین گردش مالی نشان دهنده این است که تولید کنندگان صنعت از توانمندی بسیار خوبی برخوردار هستند و باید این توانمندی را به نمایش بگذارند. همچنین با توجه به اینکه این صنعت از ظرفیت های خالی بسیاری برخوردار است، برگزاری چنین رویدادهایی کمک زیادی به کاهش ظرفیت های خالی می کند.

مدیرکل اداره فرآورده ‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امروز تولید بدون کارخانه مفهوم جدیدی است که می توان از آن بهره مند شد گفت: اگر کارخانه ‌ای توانمندی، امکانات و دانش دارد و در عین حال در ارزیابی‌ ها از نمره بالایی برخوردار است نباید خط تولید خالی داشته باشد و مجموعه های دیگر می توانند از ظرفیت های خالی آن بهره مند شوند.

به گفته آل بویه یکی دیگر از مزایای برگزاری ایران کازمتیکا این است که روش ‌های نو برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد در این رویداد به عموم مردم و مصرف کنندگان آموزش داده می ‌شود تا کالای قاچاق را از کالای اصیل به راحتی تشخیص دهند.

صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری به خارج از کشور

این مقام سازمان غذا و دارو با اشاره به جولان محصولات قاچاق و تقلبی در بازار آرایشی و بهداشتی گفت: مبارزه با این پدیده قاچاق در گام نخست بر عهده تولیدکنندگان و صاحبان برند است؛ تولیدکنندگانی که نشان دادند توان این را دارند که محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار ارائه کنند. بنابراین امید است در زمینه قیمت هم راهکارهایی اتخاذ شود که هم تولید با کیفیت ادامه یابد و هم قیمت مناسبی برای کالاها تعیین شود.

آل بویه همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر رقم صادرات صنایع آرایشی و بهداشتی چندان چشم گیر نیست افزود: بازار ۸۵ میلیونی ایران باید به یک بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفره برسد و بخشی از تولیدات متناسب با ظرفیت های داخلی به کشورهای همسایه صادر شود.

وی ادامه داد: با توجه به مذاکراتی که انجام شده و بازار اوراسیا که در پیش روی تولیدکنندگان است انتظار می رود بتوانند از این فرصت ها هم بهره ببرند. از طرفی شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده شود که تولید کننده هم به تولید دلگرم شود.

برادران: روش قیمت گذاری کاست پلاس که قیمت مواد اولیه گران شد تولید نهایی را هم گران کنیم در دنیا منسوخ شده و قیمت محصولات را باید رقابت در بازار تعیین کند

مهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت نیز در انتهای این مراسم ضمن تقدیر از بختیار علم بیگی رئیس هیئت مدیره انجمن در دوران کرونا که با مدیریت خود نگذاشت کمبودی در حوزه شوینده ها در کشور به وجود بیاید گفت: خیلی از کشورها در آن دوره با چالش کمبود شوینده ها مواجه بودند این درحالی است که مردم چنین کمبودی را در ایران احساس نکردند.

وی با اشاره به اینکه در همین دوره برخی از تولیدکنندگان بعضی از صنایع دیگر را دیدیدم که از شرایط سواستفاده کردند افزود: در حال حاضر برای حمایت از صنایع تولید بدون کارخانه را در وزارت صمت به رسمیت شناخته ایم تا با این روش ظرفیت های خالی در صنایعی همچون آرایشی، ‌بهداشتی و شوینده ها مورد استفاده قرار گیرد.

برادران با اشاره به گلایه های تولیدکنندگان درباره قیمت گذاری دستوری ادامه داد: روش قیمت گذاری کاست پلاس که قیمت مواد اولیه گران شد تولید نهایی را هم گران کنیم در دنیا منسوخ شده و قیمت محصولات را باید رقابت در بازار تعیین کند.

برادران همچنین با اشاره به صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها در ۹ ماهه اخیر بیان داشت: صادرات این گروه از محصولات در سال جاری با افزایش ۳۲ درصدی به ۱۰۷ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر: ۲۶۵٬۴۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha