۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
تاکید نمایندگان مجلس بر تجمیع ۷ نرخ ارزی| وعده «فرزین» درباره مسیر ثبات ارزی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد

تاکید نمایندگان مجلس بر تجمیع ۷ نرخ ارزی| وعده «فرزین» درباره مسیر ثبات ارزی

طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی را تشریح کرد.

به گزارش بازار، مهدی طغیانی در تشریح نشست غیر علنی مجلس با رئیس کل بانک مرکزی درباره مباحث ارزی، گفت: موضوعات پولی و ارزی به جهت اثر گذاری آن بر معیشت مردم همواره مورد دغدغه و پیگیری مجلس بوده و از این جهت کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون تخصصی پیگیر این موضوعات بوده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی می کوشد تا اطمینان پیدا کند تدابیر و سیاست‌های کافی برای بهبود شرایط و حفظ ثبات اقتصادی اندیشیده شده است، افزود: ما سال گذشته موضوع جهش ارزی را پیش رو داشتیم و یکی از موضوعات اصلی که امروز در جلسه غیرعلنی با رئیس کل بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفت و توسط کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دنبال شد، این بود که سیاست گذاری های بانک مرکزی نباید به نحوی باشد که بی ثباتی در اقتصاد کشور ایجاد شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گزارشی از فعالیت های انجام شده ارائه کرد، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی در گزارش خود درباره فعالیت ها پیرامون مدیریت ذخایر ارزی، دیپلماسی فعال، آزاد سازی ارزی در برخی کشورها مطالبی را عنوان کرد. همچنین در این بخش دغدغه نمایندگان به رئیس کل بانک مرکزی مطرح شد.

طغیانی با بیان اینکه حفظ ثبات ارزی یکی از مهم ترین دغدغه های نمایندگان بود، افزود: این حفظ ثبات باید به نحوی انجام شود که ۷ نرخی بودن ارز تجمیع شده تا نهایتا به نظام ارزی شناور مدیریت شده عمل شود و نرخ های متعدد ارزی به همدیگر نزدیک شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی نباید سیاست هایی را ادامه دهد که منابع ارزی کشور هدر برود، گفت: رئیس کل بانک مرکزی در گزارش خود مسیر حرکت ارزی بانک مرکزی را ارائه و دغدغه های نمایندگان را استماع کرد. در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی تلاش داشت تا دغدغه های عمده نمایندگان در زمینه سیاست های ارزی برطرف شود و اطمینان داده شود که مسیر حرکت ارزی کشور، مسیر با ثباتی در بلندمدت خواهد بود.

وی با بیان اینکه جمع بندی نمایندگان این بود که توضیحات رئیس کل بانک مرکزی قانع کننده است، ادامه داد: امیدواریم این موارد را در سیاستگذاری های بانک مرکزی مشاهده کنیم البته نشانه هایی در این بخش وجود دارد اما باید در ادامه ببینیم که کار به چه شکلی پیش خواهد رفت.

طغیانی با اشاره به دغدغه نمایندگان در زمینه سیاست های پولی تاکید کرد: نمایندگان در این بخش تاکید داشتند که باید پایه پولی کشور کاهش پیدا کند و به نوعی موضوع تورم در سال معطوف به مهار تورم، کاهنده باشد. همچنین نمایندگان تاکید داشتند که این رویکرد نباید با رکود واحدهای تولیدی همراه شود چرا که ما از سوی دیگر رشد تولید را براساس شعار سال باید مدنظر قرار دهیم.

وی با اشاره به موضوع توقف ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی، بیان کرد: حتما توقف ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی منجر به رکود خواهد شد. از این رو رئیس کل بانک مرکزی درباره تدابیر صورت گرفته در این بخش توضیحاتی را به نمایندگان ارائه داد و تاکید داشت که تلاش خواهند کرد تا با ابزارهای جدید، دسترسی واحدهای تولیدی به تسهیلات را فراهم کنند و از سویی دیگر سیاست کنترل نقدینگی نیز ادامه پیدا کند.

طغیانی تاکید کرد: یکی دیگر از دغدغه ها در زمینه رویکرد دولت در سیاستگذاری پولی، بحث مربوط به جایگزینی مجموعه های دولت به جای واحدهای تولیدی در دریافت تسهیلات بانک‌ها بود که این موضوع به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و بدین معناست که مجموعه دولت تلاش می کند منابع خودش را از بانک ها تامین کند و این مسئله به نوعی مانع دسترسی واحدهای تولیدی به تسهیلات شده است، از این رو رئیس کل بانک مرکزی در این بخش قول دادند که این مسئله مدیریت خواهد شد تا دسترسی واحدهای تولیدی به تسهیلات توسعه پیدا کرده و مانع از رکود آن ها شود.

کد خبر: ۲۶۵٬۳۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha