۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
طلا فروشان مشهدی کرکره ها را بالا کشیدند| انکار طلافروشان اصرار دولت را به تعویق انداخت
پس از چندین روز تعطیلی؛

طلا فروشان مشهدی کرکره ها را بالا کشیدند| انکار طلافروشان اصرار دولت را به تعویق انداخت

مشهد- شایعه اخذ مالیات ۲۵ درصدی از خریداران طلا در طی هفته گذشته موجب شد تا بسیاری از فروشندگان طلا و جواهرات مشهد به نشانه اعتراض کرکره مغازه‌های خود را پائین بکشند.

بازار؛ گروه استان ها: در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و همچنین اتصال همه صاحبان مشاغل به این سامانه از اول دی ماه، موجی از شایعه گرانی درخصوص مالیات طلا را به همراه داشت که منجر به تعطیلی بسیاری از مغازه ها در مشهد و هم چنین سراسر کشور شد.

البته مسئولان سازمان امور مالیاتی و دولت بر این ادعا هستند که برنامه‌ای برای تغییر نحوه محاسبه مالیات طلافروشان و موارد مشمول مالیات برای این صنف نداشته و صرفاً بخشی از قانون سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی که سال ۱۳۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد، به اجرا درآمده است.

دولتمردان مدعی هستند به منظور تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای این قانون، لایحه‌ای با همین عنوان توسط دولت در ابتدای امسال تقدیم مجلس شد که به تازگی ابلاغ شده و لذا از ابتدای دی‌ماه ثبت اطلاعات طلافروشان در سامانه مؤدیان الزامی است.

بدین ترتیب، فعالان صنف طلا و جواهر کشور، از اول دی‌ماه سال جاری ملزم به صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مؤدیان هستند و مسئولان سازمان امور مالیاتی معتقدند این موضوع در صورت شفاف عمل کردن طلافروشان تغییری در محاسبات مالیاتی ایجاد نمی‌کند و تأثیری بر قیمت تمام شده طلا نیز نخواهد داشت اما این موضوع در طی هفته گذشته با مقاومت بسیاری از طلافروشان روبرو شد.

طلا فروشان مشهدی کرکره ها را بالا کشیدند| انکار طلافروشان اصرار دولت را به تعویق انداخت

طلافروشان در برخی مناطق کشور و پایتخت درب واحد صنفی خود را به نشانه اعتراض بسته‌اند تا مخالفت خود را با مالیات‌ستانی اعلام کنند.

بازگشایی مجدد مغازه ها

در حالی که در آستانه روز زن و مادر به طور معمول برخی از اصناف از جمله طلا فروشان با رونق نسبی بیشتری روبرو هستند لذا تعطیلی این صنف در آستانه گرامیداشت روز زن موجب دغدغه بسیاری از شهروندان شده بود که با بازگشایی مغازه ها در آستانه روز مادر این دغدغه برای فروشندگان و خریداران برطرف شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد: متاسفانه اذهان عمومی به سمتی جهت داده شد که طلا فروشان از پرداخت مالیات امتناع دارند و علاقه ای به شفاف سازی ندارند و این در حالی است که به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد در گفت و گو با بازار در خصوص وقایع اخیر و اعتراض های انجام پذیرفته اظهار کرد: متاسفانه اذهان عمومی در مورد این قضیه به سمتی جهت داده شد که طلا فروشان از پرداخت مالیات امتناع دارند و علاقه ای به شفاف سازی ندارند و این در حالی است که به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد.

یوسف تقی زادگان با انتقاد نسبت به رویه در پیش گرفته شده توسط دولت برای شفاف سازی در این رابطه و قانون ابلاغ شده اذعان کرد: بخشی از این مشکل به ثبت اطلاعات در سامانه تجارت باز می گردد.

وی ادامه داد: این سامانه متعلق به بحث مبارزه با کالای قاچاق و ارز است و لذا از طلا فروشان خواسته شده تا موجودی طلای خود را درآن ثبت کنند و این در حالی است که ادامه روند کار برای طلا فروشان غیر شفاف است.

وی با بیان اینکه از آن جا که اجرای این قانون به مدت ۳ ماه به تعویق افتاده است و فرصتی برای اصلاحیه قانون تبصره ۴ماده ١٨ منظور گردیده است ادامه داد: با این وجود هنوز برخی از همکاران این موضوع را باور نداشته و لذا برخی از فروشگاه ها دیرتر نسبت به بازگشایی اقدام کردند.

طلا فروشان مشهدی کرکره ها را بالا کشیدند| انکار طلافروشان اصرار دولت را به تعویق انداخت

وی با تأکید بر اینکه سامانه مودیان هم از سال ۹۸ اجرایی شد ولی قرار بود ابتدای تیر امسال عملیاتی شود افزود: با اعلام سازمان امور مالیاتی فرایند اجرایی این موضوع به اول دی ماه انتقال یافت اما ۴۸ ساعت قبل از زمان اجرای قانون این موضوع اعلام شد و از طرفی در فضای مجازی شرایطی بوجود آوردند و به شایعات دامن زدند که مالیات جدید قرار است از خرید و فروش طلا گرفته شود و لذا جو بازار و جامعه دچار آشفتگی و ابهام شد.

بی رونقی بازار

وی با بیان اینکه به دلیل کاهش قدرت اقتصادی مردم بازار طلا و جواهرات مدت زمان زیادی است که رونق گذشته را نداشته و فروش در این صنف به حداقل رسیده است بیان کرد: متاسفانه این شایعات و نبود شفافیت لازم در اجرای این قانون بیش از گذشته بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

تقی زادگان: قانون تبصره ۴ماده ١٨ سبب می شود طلافروشی ها یکی پس از دیگری بسته شود و این در حالیست که طی چند روز اخیر تعدادی از طلافروشان خواهان ابطال پروانه های کسب شدند

وی ادامه داد: به اعتقاد من برآیند قانون تبصره ۴ماده ١٨ سبب می شود طلافروشی ها یکی پس از دیگری بسته شود و این در حالیست که طی چند روز اخیر تعدادی از طلافروشان خواهان ابطال پروانه های کسب شدند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد اظهار داشت : با ادامه این رویه بسیاری از تولیدی ها و واحدهای صنفی جمع خواهندکردو علاوه بر بیکاری و بطور قطع بحث خروج سرمایه های زیادی از کشور خارج را خواهیم داشت.

تصمیمات ضدو نقیض

نادر حسینی یکی از فروشندگان طلا و جواهر در بازار خسروی مشهد در گفت و گو با بازار اظهار می کند: دولت اعلام کرده که طلا فروشان باید به سامانه مودیان و فروشگاهی متصل باشند و لذا طلافروشان نیز مخالفتی با این موضوع ندارند اما بتازگی اعلام کرده که باید در سامانه جامع تجارت نیز اطلاعات و موجودی خود را ثبت کنیم!

وی با طرح این پرسش که سامانه مودیان و فروشگاهی چه ربطی به سامانه جامع تجارت دارد به ما می گوید: ظاهرا خود دولتمردان نیز هنوز این موضوع برایشان روشن نیست و از طرفی چرا ما باید درچند سامانه اطلاعاتمان را ثبت کنیم و این موضوع به صورت متمرکز انجام نمی شود؟

وی در انتقاد از ضدو نقیض رفتار کردن مسئولان در این زمینه به ما می گوید: سازمان امور مالیاتی از اول دی سال ۱۴۰۲واحدهای صنفی طلا و جواهر را ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات کرده که بنا بر گفته خودشان الزامی برای ثبت کد ملی خریدار ندارد این در حالی است که طلا فروشان برای ثبت در سامانه تجارت الزام به ثبت کد ملی خریدار هستند!

حسینی با بیان اینکه دولتمردان از زمان شیوع کرونا تاکنون تنها به افزایش هزینه ها و مالیات ها دست زده اند و تاکنون کمکی برای حل مشکلات نداشتند اظهار می کند: دولت برای تامین کسری بودجه سال آینده به افزایش مالیات روی آورده است اما شایعه می کنند که طلا فروشان از پرداخت مالیات فرار می کنند آیا این موضوع صحت دارد و قابل باور است؟ یعنی ما که بیش از ۲۰ است در این خیابان مشغول خرید و فروش طلا هستیم تاکنون از پرداخت مالیات فراری بودیم و سازمان امور مالیاتی از آن چشم پوشی کرده است؟

دولت به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با اتفاقات اخیر در زمینه اجرای کامل سامانه مودیان از ابتدای دی ماه سال جاری اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که سال‌ها پیرامون آن بحث شده است و بحث شفافیت مالی بخش‌های مختلف اقتصادی برای حاکمیت است؛ این مفهوم بدین معنا است که تمامی زنجیره‌های ارزش از تولید تا مصرف به صورت کامل شفاف شود.

سپهر مهرابی اذعان کرد: این موضوع به چند جهت اهمیت دارد؛ اولا شفافیت در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش، امکان نظارت دقیق دولت بر ورود و خروج کالا و شفافیت جریان کالا و خدمات را فراهم خواهد کرد؛ ثانیا با استفاده از این شفافیت ایجاد شده، امکان تهیه زیرساخت فاکتور الکترونیک فراهم خواهد شد که در آن صورت به جزء مشخص خواهد شد که درآمد هر شخص به چه میزان است و میزان هزینه‌ها نیز به صورت توامان مشخص خواهد شد.

یک کارشناس اقتصادی : در شرایط غیرشفاف و نبود شفافیت اجزا فاکتور صادره توسط طلافروشان، امکان دور زدن مردم و همچنین حاکمیت وجود دارد؛ کما اینکه به کرات شاهد این هستیم که طلافروشان نسبت به اجرت و همچنین سود فروش خود که درصدهای متفاوتی نیز دارد؛ هیچگونه شفافیتی ندارند و با اجرای کامل سامانه مودیان و شفافیت در بخش باید به جزء نسبت به صدور فاکتور برای مردم و حاکمیت اقدام کنند

وی ادامه داد: بدین ترتیب امکان شناسایی سود حاصل از درآمد هر شخص مشخص خواهد شد و بستر اصلی تحقق این امر، سامانه مودیان مالیاتی بوده است. از همین رو مجلس تشکیل سامانه مودیان را تصویب کرد و دولت بالاخره در ابتدای دی ماه سال جاری به همه مشاغل و شرکت‌ها اعلام کرد که باید به سامانه مودیان متصل شوند.

وی در رابطه با اعتصاب طلافروشان در برخی از شهرهای کشور و دلیل وقوع این اعتصابات نیز گفت: یکی از مشاغلی که نسبت به شفافیت و تمکین به قوانین مالیاتی مقابله داشته است، طلافروشان بوده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در شرایط غیرشفاف و نبود شفافیت اجزا فاکتور صادره توسط طلافروشان امکان دور زدن مردم و همچنین حاکمیت وجود دارد؛ کما اینکه به کرات شاهد این هستیم که طلافروشان نسبت به اجرت و همچنین سود فروش خود که درصدهای متفاوتی نیز دارد؛ هیچگونه شفافیتی ندارند و با اجرای کامل سامانه مودیان و شفافیت در بخش باید به جزء نسبت به صدور فاکتور برای مردم و حاکمیت اقدام کنند.

وی یادآور شد: بر این اساس صدور صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی به صورت کامل امکان‌پذیر است و زیرساخت اجرایی آن نیز مهیا شده است؛ همچنین سند واریز مالی مربوطه نیز باید مشخص گردد و به این ترتیب امکان دور زدن مردم و فرار از پرداخت مالیات را نخواهد داشت.

مالیات جدیدی در کار نیست

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هیچ مالیات جدیدی وضع نشده است اظهار کرد: برخی به دروغ اعلام می‌کنند که مالیات جدیدی از طلا در راه است این در حالی است که هیچ مالیات جدیدی در کار نیست و اتفاقا دولت به دنبال مبارزه با فرار مالیاتی است.

مهرابی با اشاره به این موضوع که تحقق عدالت در مقابله با فراریان دانه درشت و بزرگ مالیاتی با درآمدهای کلان است ادامه داد: سرانه مالیاتی پرداختی طلا و جواهرفروشان کمتر از ۱۱ میلیون تومان است و این بدان معناست که یک طلافروش در سال جاری کمتر از یک کارمند ساده مالیات پرداخت کرده است!

وی گفت: با اتصال به سامانه مودیان، مالیات بر ارزش افزوده از سود فروش و اجرت ساخت طلافروشان اخذ خواهد شد که تاکنون به انحای مختلف نسبت به پرداخت آن مقاومت می‌کردند. قانون مالیات بر ارزش افزوده برای سال‌ها قبل است و اجرایی نشدن یا بد اجرا شدن آن و امکان وجود فرار مالیاتی در بخش‌های مختلف به دلیل عدم وجود شفافیت بوده است که با سامانه مودیان این ضعف اطلاعاتی مالیاتی حذف خواهد شد و مالیات واقعی از طلافروشان اخذ خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۵٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha