۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
سیاست های سرد در سرای سرمایه
یادداشت؛

سیاست های سرد در سرای سرمایه

در حال حاضر فعالان بازار به دنبال شناسایی محرک های جدیدی همچون نرخ ارز برای بورس هستند. مونا موسوی کارشناس بازار سرمایه با تحلیل سیاست های بانک مرکزی آینده، بازار را پیش بینی کرده است.

بازار؛ گروه بورس: مونا موسوی تحلیل گر بازارهای مالی در یادداشتی به وضعیت بازار پرداخته و با اشاره به اینکه در هفته های اخیر بعد از اینکه تب خبر تجدید ارزیابی ها خوابیده، فاکتورهای دیگر باید در حرکت شاخص فعال شوند.

در حال حاضر بسیاری از فعالان بازار سرمایه برای اینکه خود را برای یک رالی صعودی امیدوار کنند وعده آغاز رشد با انتشار گزارش های ۹ ماهه دادند و حالا این گزارش ها منتشر و معلوم شد تا زمانی که بازار ساز نخواهد خبری از پول داغ نخواهد بود و شاخص نیز همچنان به اصلاح زمانی خود ادامه می دهد.

سیاست های سرد در سرای سرمایه


در حال حاضر ارزیابی ها حکایت از این دارد که فعالان بازار به دنبال شناسایی محرک های جدیدی همچون نرخ ارز برای بورس هستند و از آنجایی که این عامل مانند عوامل قبلی تنها بورس را تحت تاثیر قرار نمی دهد و کل اقتصاد و تولید متاثر از آن خواهد بود به طور قطع رشد آن شاخص را جابه جا می کند، اما سوال اینجاست که رشد این گزینه چقدر شاخص کل را بالا می برد؟

همه فعالان بازار سرمایه می دانند رشد بورس با محرک ارزی با تاخیر اتفاق می افتد، به همین دلیل اگر تمرکز سرمایه گذاران بر اثرگذاری ارز باشند باید به دنبال تحلیل بازار در ابتدای سال ۱۴۰۳ باشند. اما عامل اثرگذار دیگر یعنی مداخلات ارزی بانک مرکزی را نباید در کنترل نوسانات نادیده گرفت

همه فعالان بازار سرمایه می دانند رشد بورس با محرک ارزی با تاخیر اتفاق می افتد، به همین دلیل اگر تمرکز سرمایه گذاران بر اثرگذاری ارز باشند باید به دنبال تحلیل بازار در ابتدای سال ۱۴۰۳ باشند.

اما عامل اثرگذار دیگر یعنی مداخلات ارزی بانک مرکزی را نباید در کنترل نوسانات نادیده گرفت. در حال حاضر بانک مرکزی تلاش کرده قیمت ارز نیمایی را بالا بیاورد و تا حدودی در سطح بازارهای مختلف رسمی و غیررسمی با ارزپاشی‌ها رشد را مهار کرده است.

با این اقدامات ثبات ارزی در صورتی می‌تواند دوام داشته‌باشد که ورودی ارز افزایش یابد در غیر این صورت سیاستگذار صرفا در روند رشد نرخ ارز یک وقفه زمانی ناپایدار ایجاد کرده که دیر یا زود مجددا روند صعودی دلار در مقابل ‌ریال آغاز می شود.

همچنین باید به اثرات سرکوب ارز توجه داشت که اگر به هزینه رکود بخش واقعی اقتصاد، افت اعتبارات در بازار پول و سایر بازارها و حرکت کسب‌وکارها به سمت تعطیلی پرداخته شود، نشان می دهد که این سیاست نه‌تنها قابلیت تداوم ندارد، بلکه به رکود تورمی منجر شده‌است.

اعمال سیاست‌های پولی انقباضی و همچنین کنترل نرخ ارز با وجود تورم افسارگسیخته نشان از ضعف ناتوانی برنامه های این بخش است.

طبق اعلام مرکز آمار، هسته تورم با وجود سیاست‌های انقباضی بانک‌مرکزی و رکود بخش واقعی اقتصاد که در گزارش‌های ماهانه شرکت‌های بورسی نیز محسوس شده‌، همچنان صعودی بوده و سیاستگذار با وجود به رکود کشاندن اقتصاد فعلا موفقیت چندانی در کنترل قیمت‌ها به‌دست نیاورده است. همچنین قرارداد سوآپ ارزی به‌ویژه برای درهم و یوآن نیز در کنترل نرخ ارز موثر نبوده‌ است

نرخ بهره بین‌بانکی با افزایش ۴ نقطه پایه‌ای به ۲۳.۵۹ درصد رسیده است به‌طور کلی به‌عنوان انقباض ملایم در کنار سیاست تثبیت درنظر می‌گیریم و همان‌طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، بانک‌ مرکزی عجله‌ای در کاهش نرخ بهره ندارد و این کار با لحاظ داده‌های تورمی، شرایط بازار بین‌ بانکی و آمار پولی و بانکی با درنظر گرفتن هدف های مشخص‌ شده به‌ همراه احتیاط در جلوگیری از تشدید اضافه برداشت بانک‌ها انجام خواهد گرفت.

نرخ ارز تعادلی در صورت تداوم تراز سطح ۱۵۰‌ میلیارد دلاری پایان آذر ماه چیزی در حدود ۵۴ تا ۵۵‌ هزار تومان خواهد بود و ارزش بازار سهام نیز در صورت تداوم رشد، بستر دستیابی شاخص کل بورس به سطح ۲.۷ میلیون واحدی را دارد. در حال حاضر شاخص پس از یک رشد ملایم می تواند کمی افت کند و پایین‌تر از محدوده ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی نفوذ کند و با سپری کردن زمان در محدوده بین ۲میلیون تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی تثبیت می شود و پس از آن شاهد رشد بازار تا محدوده ۲میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهیم بود که در آن صورت می‌تواند با رشد دلاری همراه شود.

از طرف دیگر تورم در ۹ماه گذشته از سایر بازارها پیشی گرفته و با توجه به اینکه اینکه قیمت طلا و ارز نسبت به بورس کمتری اصلاح داشته اند به همین دلیل جریان نقدینگی جدید سرنوشت بازار سهام را تعیین می کند.

کد خبر: ۲۶۵٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha