۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۰
کاهش سوددهی در نماد شبصیر ادامه دار خواهد بود| هزینه های قائد بصیر به طرز غیر متعارفی بالا رفته است
نگاهی به عملکرد و آینده پتروشیمی قائد بصیر

کاهش سوددهی در نماد شبصیر ادامه دار خواهد بود| هزینه های قائد بصیر به طرز غیر متعارفی بالا رفته است

پتروشیمی قائد بصیر با افزایش هزینه های 85 درصدی در بخش عمومی و ۳۱۸ درصدی در بخش هزینه های مالی با کاهش ۶۹ درصدی سود عملیاتی مواجه شده که احتمالا این وضعیت در پایان سال و سال آینده ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: شرکت پتروشیمی قائد بصیر نخستین پتروشیمی غیردولتی ایران می‌باشد که در سال ۱۳۷۶ تأسیس شده و در سال ۱۳۸۲ توسط رییس جمهور وقت افتتاح و شروع به تولید و عرضه محصولات به بازار کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ این شرکت را در تازه‌ترین فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

این شرکت تا مرداد ماه امسال مواد اولیه خود را ۲۸۵۰۰ وارد می کرد اما محصولات خود را با قیمتی نزدیک به بازار آزاد می فروخت که این گپ قیمتی سود خوبی را برای شرکت به ارمغان آورده بود اما هم اکنون مجبور است مواد اولیه خود را با قیمت ۳۸۵۰۰ تومان تهیه کند که قطعا در درآمد این شرکت و افزایش هزینه ها اثر گذار بوده است.

صورت های مالی شرکت پتروشیمی قائد بصیر نشان می دهد که در شش ماهه اول هزینه هایش به شدت بالا رفته به نحوی که هزینه های اداری، فروش و عمومی این شرکت با ۹۵ درصد افزایش مواجه بوده و هزینه های مالی نیز با ۳۱۸ درصد افزایش به طرز چشم گیری افزایش داشته است و در مقابل سود عملیاتی این شرکت ۶۳ درصد کاهش داشته است

صورت های مالی چه می گویند؟

نگاهی به صورت های مالی این شرکت نیز نشان می دهد که در شش ماهه اول نیز شرکت پتروشیمی قائدبصیر هزینه هایش به شدت بالا رفته به نحوی که هزینه های اداری، فروش و عمومی این شرکت با 8۵ درصد افزایش مواجه بوده و از ۱۶۷ میلیارد ریال در شش ماهه اول ۱۴۰۱ به ۴۷۹ میلیارد ریال در شش ماه اول ۱۴۰۲ رسیده است. بخش هزینه های مالی نیز به طرز چشم گیری افزایش داشته است. در صورت های مالی این شرکت هزینه های مالی با ۳۱۸ درصد افزایش از حدود ۱۲۳ میلیارد ریال به ۵۱۳.۷ میلیارد ریال رسیده و در مقابل سود عملیاتی این شرکت ۶۳ درصد کاهش داشته به نحوی که از ۸۳۷۱ میلیارد ریال در مدت مشابه شش ماهه ۱۴۰۲ به ۲۷۸۷ میلیارد ریال رسیده است. همین روند در گزارش های نه ماهه و آبان نیز وجود دارد لذا بی جهت نیست که ارزش این سهام این شرکت در ۱۲ روز اخیر به رغم نمایش افزایش ۲.۵ درصدی عملا بیش از ۵ درصد کاهش یافته و از ۳۲۲۵۰ ریال به ۳۰۵۵۰ ریال در امروز کاهش یافته است.

کارشناسان پیش بینی می کنند با توجه به احتمال کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ و ورود بازیگر جدید و جدی که چندین برابر این شرکت تولید ای بی اس خواهد داشت آینده شبه انحصاری این شرکت را در بازار ایران را تغییر خواهد داد که بنا به اهمیت این موضوع در گزارشی دیگر و به شکل مبسوط به آن خواهیم پرداخت.

گفتنی است کاربردی که برای ای بی اس ۹۰۹۱۳ (ABS) به عنوان مهمترین و اصلی ترین محصول این شرکت رواج دارد کاربرد تزریقی – خود رنگ مشکی می باشد و گرانول ABS در صنایع مختلفی کار برد دارد که از جمله می توان به تجهیزات اداری، اسباب بازی، صنایع الکترونیک، لوازم خانگی، قطعات خودرو، ماشین الات خودرو لوله و اتصالات و صنایع ساختمانی اشاره کرد.

ارزش این سهام این شرکت در ۱۲ روز اخیر به رغم نمایش افزایش ۲.۵ درصدی عملا بیش ازز ۵ درصد کاهش یافته و از ۳۲۲۵۰ ریال به ۳۰۵۵۰ ریال در امروز کاهش یافته است

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر که در سال ۱۳۷۶ تأسیس گردیده و در سال ۱۳۸۲ توسط ریس جمهور وقت افتتاح و شروع به تولید و عرضه محصولات به بازار نموده‌است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ این شرکت را در تازه‌ترین فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

عملیات اجرایی طرح تولید مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با شرکت تایوانی سی تی سی ای « CTCI» و دانش فنی شرکت کومهو «KUMHO» از کره جنوبی، از اواخر سال ۱۳۷۹ آغاز گردید و در بهمن ماه سال ۱۳۸۲ راه اندازی شد و عملاً از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ بهره برداری تجاری از مجتمع آغاز گردید و پس از آن پروانه بهره برداری تولید سالانه ۳۰، ۰۰۰ تن مواد ABS با سه شیفت کاری در شبانه روز از وزارت صنایع و معادن اخذ شد. طی صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و طی تشریفات قانونی در مورخ ۱۳۹۲/۱۱/۱۶ نزد اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به عنوان شرکت سهامی عام به ثبت رسید.

با توسعه واحد تولیدی و توفیق در تولید محصول جدید پلی استایرن، پروانه بهره برداری شرکت در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۱۳ برای تولید سالانه ۳۰۰۰۰ تن محصول ABS و ۶۰۰۰ تن محصول پلی استایرن تغییر یافته و از اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اخذ شد.

شرکت از تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ در بازار فرابورس ایران پذیرفته شده و ۱۰ درصد از سهام آن در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۵ در این بازار عرضه عمومی و کشف قیمت گردیده است.

کد خبر: ۲۶۵٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha