۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
حاتم بخشی ۲۴ میلیون دلاری نماد شپدیس از جیب سهامداران
درآمد ارزی پتروشیمی پردیس ۶۵ درصد کمتر شد

حاتم بخشی ۲۴ میلیون دلاری نماد شپدیس از جیب سهامداران

درآمد ارزی پتروشیمی پردیس ۶۵ درصد افت کرده، برخی این افت درآمد را ناشی از سیاست های دولت می دانند اما سهامداران معتقدند ارزان فروشی اوره در بازار صادراتی ۲۴ میلیون دلار از درآمد این واحد کم کرده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: درآمد ارزی پتروشیمی پردیس ۶۵ درصد کاهش یافت. برخی از کارشناسان زیان واحدهای پتروشیمی را ناشی از سیاست گذاری های کلان کشور می دانند و برخی دیگر ازر تاثیر منفی بدهی بالای جهاد کشاورزی به اوره سازان گله می کنند.

در این میان اما برخی سهامداران اما ریشه وضعیت فعلی این روزهای بازار را در نبود مدیریت مناسب می دانند. آنگونه که سهامداران مطرح می کنند این واحد پتروشیمی اوره صادراتی خود را در ماه‌های گذشته با قیمت پایینی در بازارهای صادراتی عرضه کردند.

آنگونه که در گزارش ها آمده این واحد پتروشیمی در مهر امسال ۲۱۱ هزار و ۲۵۱ تن، آبان ۱۹۹ هزار و ۹۵۱ تن و در آذر ۹۳ هزار و ۱۵۰ تن عرضه داشته است. اما نکته قابل اختلاف قیمت اوره صادراتی این واحد با سایر واحدهای پتروشیمی است.

ارزان فروشی پتروشیمی پردیس در بازارهای صادراتی در حالی است که اوره سازان طی سال های گذشته به واسطه قیمت پایین اوره در بازار داخل زیان قابل توجهی را متحمل شده اند.

حاتم بخشی پردیس به بازارهای صادراتی و ارزان فروش اوره در دیگر کشور در نهایت ۲۳ میلیون و ۹۹۴ هزار دلار خسارت به سهامداران این واحد پتروشیمی وارده کرده است

پردیس در مهر امسال اوره خود را حدود ۲۶ دلار کمتر از ارزان ترین قیمت در بازار محصولات خود را فروخته است. این ارزان فروشی در آبان ۵۲ دلار و در آذر ۸۷ دلار بوده است. حاتم بخشی پردیس به بازارهای صادراتی در نهایت ۲۳ میلیون و ۹۹۴ هزار دلار خسارت به سهامداران این واحد پتروشیمی وارده کرده است.

حاتم بخشی ۲۴ میلیون دلاری نماد شپدیس از جیب سهامداران

افت ۲۸ درصدی درآمدهای پردیس

از طرفی بررسی صورت های مالی شرکت پتروشیمی پردیس نشان می دهد که میانگین سود این شرکت در ۱۲ ماه گذشته حدود ۲۸۹۴.۲ میلیارد تومان بوده است. آنگونه که در گزارش ها آمده این شرکت پتروشیمی در آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت ۲۸ درصدی را در درآمدهای خود تجربه کرده است. جالب است که بدانید درآمدهای شپدیس نسبت به متوسط ۱۲ ماه قبل هم ۱۸ درصد افت داشته است.

مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته اوره سازان چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار از سازمان خدمات کشاورزی طلب دارند. این طلب که پیش از این ماهیت حقوقی نداشته و دولت آن را رسمیت نمی شناخت حالا قرار است که سوی سازمان خدمات کشاورزی پرداخت شود و برای پرداخت شدن ابتدا باید در سامانه سمات وزارت اقتصاد و دارایی به ثبت برسد. آنگونه که فریبرز کریمایی اعلام کرده این اتفاق در ۵ دی امسال صورت گرفته و حالا باید منتظر ماند دید که پرداخت این بدهی چه زمانی صورت خواهد گرفت

وصول طلب از دولت تا مجمع بعدی

آنکونه که مهدوی ابهری رییس انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفته اوره سازان چیزی حدود ۵۰۰ میلیون دلار از سازمان خدمات کشاورزی طلب دارند. این طلب که پیش از این ماهیت حقوقی نداشته و دولت آن را رسمیت نمی شناخت حالا قرار است که سوی سازمان خدمات کشاورزی پرداخت شود و برای پرداخت شدن ابتدا باید در سامانه سمات وزارت اقتصاد و دارایی به ثبت برسد. آنگونه که فریبرز کریمایی اعلام کرده این اتفاق در ۵ دی امسال صورت گرفته و حالا باید منتظر ماند دید که پرداخت این بدهی چه زمانی صورت خواهد گرفت. البته مسئولین شرکت پتروشیمی پردیس ابراز امیدواری کردند که در مجمع بعدی خبر وصول طلب خود از سازمان خدمات کشاورزی را اعلام کنند.

این مقام مسئول در پتروشیمی پردیس همچنین گفته که به دولت پیشنهاد کردیم طلب ما را با گاز، مالیات یا دارایی تهاتر شود اما هنورر هیچ پاسخ مشخصی در اینباره دریافت نشده است.

حاتم بخشی ۲۴ میلیون دلاری نماد شپدیس از جیب سهامداران

واریز سود شپدیس در ۱۷ دی امسال

گفتنی است در ۶ دی امسال مجمع پتروشیمی پردیس برگزار و به ازای هر سهم ۲۷۵۰ تومان سود تعلق گرفت. بر اساس آنچه اعلام شده سهامداران دارای سجام می توانند سود خود را در ۱۷ دی امسال دریافت کنند.

آنگونه که در این مجمع اعلام شده قطعی های گاز برق باعث کاهش حدود ۲ درصدی آمونیاک و ۳ درصدی اوره در این واحد پتروشیمی شده است. جالب است که بدانید شپدیس در سال جاری ۲۲۹۱ هزار تن صادرات داشته که نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد افزایش را نشان می دهد. پتروشیمی پردیس با بازار برزیل قرارداد ۵ ساله ای را تا پایان ۲۰۲۴ دارد که ماهانه ۱۲۰ هزار تن باید به این کشور صادر کند. این شرکت طی یک سال گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به برزیل صادرات داشته است.

از بازار اوره جهانی چه خبر؟

این روزها به دلیل تعطیلات کریسمس در بازار اوره فعالیتی وجود ندارد، در حالی که قیمت ها به دلیل نبود تقاضا کاهش یافته است.

هفته گذشته قیمت اوره گرانول ایران ۲۹۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد شده بود که نسبت به هفته قبل ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که انبارها پر است و تولیدکنندگان برای جابجایی مواد تحت فشار هستند. نت بک از ترکیه و برزیل منعکس کننده حدود ۲۸۰ دلار در هر تن فوب است

هفته گذشته قیمت اوره گرانول ایران ۲۹۰ دلار در هر تن فوب پیشنهاد شده بود که نسبت به هفته قبل ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که انبارها پر است و تولیدکنندگان برای جابجایی مواد تحت فشار هستند. نت بک از ترکیه و برزیل منعکس کننده حدود ۲۸۰ دلار در هر تن فوب است.

حالا در منطقه خلیج فارس اوره سازان به هند چشم دوخته اند. فعالین بازار می گویند که اگر این کشور بیش از یک میلیون تن خرید کند، بازار حمایت خواهد شد، اگرچه اگر خرید بین ۷۰۰، ۰۰۰ تا ۸۰۰، ۰۰۰ تن باشد، همچنان بازار ضعیف خواهد بود، زیرا هنوز مواد فروخته نشده در دسترس خواهد بود.

در امارات متحده عربی، صحبت از ارسال محموله اوره دانه‌ای Fertiglobe از رویس به پاکستان با سطح FOB 340 دلار در هر تن وجود دارد، اما تأیید نشده است. در قطر گفته می شود که آمروپا محموله ای را به پاکستان ارسال می کند. در عمان، عربستان سعودی و بحرین، تولیدکنندگان در حال حاضر متعهد هستند و انتظار می‌رود که تمام محموله های نقدی موجود را برای مناقصه هند حفظ کنند.

کد خبر: ۲۶۵٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha