۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
گردشگری خلاقانه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی
بازار گزارش می‌دهد؛

گردشگری خلاقانه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

چالوس- فعالیت ۱۹۰ واحد بومگردی با جاذبه‌های بکر و رؤیایی روی دیگری از زندگی فراروی گردشگری در دیار همیشه بهشت مازندران ترسیم کرده است، با اقامت در این واحدها حال و روزتان را خوش کنید.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند سالی راه‌اندازی واحدهای بومگردی در مازندران رواج یافته است، واحدهایی که با بهره‌گیری و تلفیق ظرفیت‌های مختلف تلاش می‌کنند تا حال مسافران و مهمانان را خوش کنند.

نماهایی از زندگی اصیل و سنتی روستاییان مازندران در اقامتگاه‌های بومگردی به تصویر کشیده است، کافی است چند روزی قید زندگی ماشینی و هیاهوی شهرنشینی را بزنیم و مهمان یکی از ۱۹۰ واحد بومگردی در مازندران شویم.

اگر از پایتخت به مازندران سفر کنید و با گذر از جاده رؤیایی و هزار پیچ چالوس و کندوان و ورودی شهر چالوس در روستایی به نام کریم‌آباد، ننه گل ابرو با اقامتگاه بومگردی، با دیوارهای کاه‌گلی و تزیینات خاص، اتاق‌هایی با فضاهای سنتی و بومی گردشگران و مسافران را به خود می‌خواند.

مدیر این اقامتگاه سنتی و بومگردی بانویی دانش‌آموخته رشته باستان‌شناسی است که قید کار وزندگی در دودودم تهران را زد و به سرزمین آبا و اجدادش آمده است. اقامتگاهی با ۱۲ اتاق که رو به جنگل آغوش گشوده است با غذاهای محلی و سنتی مازندران که سال‌هاست به مشام خیلی از بومی‌های منطقه نیز نرسیده است، میزبان مهمانانش است.

گل ابرو محمدی مدیر مجموعه اقامتگاهی ننه گل ابرو که به روستایی بودن خود افتخار می‌کند و از سال ۹۵ ایده ایجاد بومگردی را اجرا کرده است، می‌گوید: خستگی زندگی ۲۳ ساله در تهران سبب شده تا مسیر زندگی‌ام به سمت روستا تغییر کند و با راه‌اندازی واحد بومگردی تلاش کنم تا حال مسافران و مهمانانی که به منطقه سفر می‌کنند را خوش کنم.

خستگی زندگی ۲۳ ساله در تهران سبب شده تا مسیر زندگی‌ام به سمت روستا تغییر کند و با راه‌اندازی واحد بومگردی تلاش کنم تا حال مسافران و مهمانانی که به منطقه سفر می‌کنند را خوش کنم

وی به خبرنگار بازار می‌گوید: هر مسافری که به این واحد بومگردی سفر می‌کند، پس از اقامت چندساعته در این واحد، علاقه‌مند می‌شود تا بیشتر بماند و این از جاذبه طبیعت بکر و جریان زندگی در منطقه است.

 در سوادکوه و در دل جنگل‌های منطقه، آدرس بومگردی خانه سره شیرگاه را از هرکه بپرسی، به یاد دارند و از بس مسافران زیادی به این خانه سره سفر می‌کنند بیشتر اهالی منطقه آدرس آن را از بر هستند.

خانه تاریخی با قدمت ۱۳۰ ساله که مربوط به خان شیرگاه بود به اقامتگاه بومگردی تبدیل می‌شود و این بنا در سریال پایتخت ۲ نیز بخشی از لوکیشن این فیلم بوده است.

مریم شیرکش مدیر اقامتگاه بومگردی خانه سر در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه دو سالی می‌شود که با بازسازی خانه قدیمی، اقامتگاه بومگردی را فعال کردیم، می‌گوید: هرروز صبح از مسافران با صبحانه کامل محلی پذیرایی می‌شود و ناهار و شام نیز کاملاً محلی و سنتی و انتخاب منوی غذا بر عهده مسافران است.

وی با اظهار اینکه اردک و خروس‌های محلی برای طبخ غذا را در این اقامتگاه پرورش می‌دهیم، افزود: در برخی مواقعی از سال هم‌زمان با برپایی سنت‌هایی نظیر لاله شو یا ۲۶ ارکه ماه، اقدام به برپایی تورهایی می‌کنیم.

حال ناخوش بومگردی ها پس از کرونا
شیرکش با اشاره به خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا به واحدهای گردشگری و اقامتی اظهار داشت: بعد از کرونا حال‌وروز واحدهای اقامتی تعریفی ندارد و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، ظرفیت پذیرش مسافر را از ۴۰ نفر به ۱۵ نفر کاهش دادیم، همچنین مصوبه عدم پذیرش مسافر تا ۲۴ ساعت پس از تخلیه اتاق نیز محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اشتغال بانوان بی‌سرپرست و بد سرپرست گفت: محصولات صنایع‌دستی و دست‌ساخته‌های این بانوان در این واحد بومگردی به فروش می‌رسد.

مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه متأسفانه تعریف مجموعه‌های بومگردی در برخی جاها فراموش‌شده است، افزود: باید با اقامت در واحدها بومگردی، زندگی را لمس کنیم زیرا انسان امروزی خسته و افسرده از زندگی ماشینی است و بهترین آرامش روح، طبیعت است و این طبیعت در اقامتگاه‌های بومگردی جریان دارد.

وی بابیان اینکه ۱۹۰ اقامتگاه بومگردی در مازندران وجود دارد که یک سبک از زندگی در آن نمایش داده می‌شود، گفت: تمام تلاش براین است که از اعداد کمی در راه‌اندازی واحدها پرهیز کنیم و به کیفی بودن پردازیم زیرا هدف، احیای آداب‌ورسوم، معماری بومی و کهن و مسائل معنوی است و نباید از آن غافل شویم.

سبک و سیاق در واحدهای بومگردی ما را به سمت گردشگری خلاقانه و نسل سوم سوق می‌دهد، زیرا گردشگری نسل اول تفریحی، نسل دوم فرهنگی و سوم نسل خلاقانه است

حسنی توجه به غذاهای محلی و بومی را از دیگر اهداف بومگردی ها دانست و افزود: سبک و سیاق در واحدهای بومگردی ما را به سمت گردشگری خلاقانه و نسل سوم سوق می‌دهد، زیرا گردشگری نسل اول تفریحی، نسل دوم فرهنگی و سوم نسل خلاقانه است.

وی با اظهار اینکه بومگردی نسبت به تأسیسات دیگر گردشگری هزینه‌های کمتر اما درآمد قابل‌توجهی دارد، اظهار داشت: در گردشگری خلاقانه به محیط‌زیست، منابع و باورها و آیین‌های مردم احترام گذاشته می‌شود.

حسنی با عنوان اینکه در ورودی مجموعه‌های بومگردی موسیقی سنتی و محلی مازندران شنیده می‌شود، تصریح کرد: آیین‌های نظیر شب یلدا و چله نوروز در بومگردی ها اجرا می‌شود که یادآور سنت مردم مازندران است از سوی دیگر به احیای صنایع‌دستی در این مجموعه‌ها توجه می‌شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران، صنعت گردشگری را ناشی از نیازهای درونی انسان دانست که وی را مجبور به انتخاب و سفر می‌کند، ادامه داد: باید مقاصد و محصولات گردشگری در قالب بازاریابی و تبلیغات به مردم معرفی شود.

حسنی تصریح کرد: همچنین اقامتگاه‌های بومگردی باهدف توسعه پایدار گردشگری، حفاظت محیط‌زیست، منابع و میراث فرهنگی و احترام به جوامع هدف پایه‌گذاری شده است.

مهدی اسحاقی رئیس میراث فرهنگی چالوس نیز بابیان اینکه این شهرستان از مقصدهای مهم گردشگری داخلی و خارجی محسوب می‌شود، گفت: مجموعه نمک‌آبرود، هتل پارسیان خزر، مجموعه گردشگری و بومگردی، واحدهای پذیرایی جاده چالوس ازجمله جاذبه‌های شهرستان محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر رونق بومگردی ادامه داد در این واحدها نوعی دیگری از گردشگری سنتی و اصیل به نمایش گذاشته می‌شود.

مازندران با داشتن جاذبه‌های مختلف در طول سال میزبان مسافران زیادی است و بازدید از واحدهای اقامتی باید به‌عنوان بسته‌های سفر در قالب تورهای گردشگری به مسافران معرفی شود.

کد خبر: ۲۶٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha