۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
رکود؛ ۵۳ واحد مصالح فروشی کرج را تعطیل کرد/ مالیات کمر مصالح فروشان را خم کرد
نائب رئیس اتحادیه مصالح فروشان کرج در گفتگو با بازار:

رکود؛ ۵۳ واحد مصالح فروشی کرج را تعطیل کرد/ مالیات کمر مصالح فروشان را خم کرد

کرج- ۴۲۰ واحد صنفی به صورت رسمی در صنف مصالح فروشان در شهرستان کرج فعال هستند، اما اخیرا ۵۳ واحد صنفی به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی جواز خود را ابطال کرده اند.

شیما عبداله خانی؛ بازار: بازار فروش مصالح در این روزها با نابه سامانی های زیادی روبروست به گونه ای که بسیاری از فروشندگان مصالح مجبورند محصولات خود را با سود بسیار کم حتی زیر۵ درصد بفروشند در حالی که مالیاتی بیش از دو برابر سود خود پرداخت می کنند.

پای بخشی از درد دل های «مهرداد قدیمی» نائب رئیس اتحادیه مصالح فروشان شهرستان کرج نشستیم که در ادامه می خوانید.

*اتحادیه مصالح فروشان شهرستان کرج چند عضو دارد؟
تعداد اعضا در سالیان گذشته که سیمان سهمیه بندی بود به ۹۰۰ عضو هم می رسید اما بعد از خارج شدن سیمان از سهمیه بندی کم کم جوازها باطل شدند و اکنون تعداد اعضا ۴۲۰ واحد صنفی است.

*چند ابطال جواز در واحدهای صنفی داشتید؟
از سال گذشته تا کنون حدود ۵۳ عضو به دلیل شرایط نامناسب بازار جواز خود را ابطال کرده اند.

*در خصوص صدور مجوز برای واحد های بدون مجوز فعالیت اتحادیه به چه صورت بوده است؟
واحد هایی که بدون مجوز فعالیت می کنند در سطح شهرستان بسیار زیاد هستند و به دلیل عدم مدیریت بسیاری شناسایی شده ولی برای صدور جواز پیگیری نشده اند که در حال پیگیری رفع این معضلات هستیم. یکی از معضلات بزرگ این است که خرداد گذشته پرتال صدور جواز اتحادیه بسته شده و یک سال است اجازه صدور جواز نداشته ایم. پیگیری های لازم نیز در این مورد انجام نشده است. البته پیگیری ها با لطف برخی از همکاران در سازمان صنعت و معدن در حال انجام است و شاید در دو هفته آینده سایت راه اندازی شود.

* بازار مصالح فروشان در شرایط فعلی به چه صورت است؟
بازار مصالح فروشان وضعیت خوبی ندارد زیرا سود مصالح فروشی بسیار پایین است و در شرایط کنونی شاید سود مصالح فروشان یک تا ۳ درصد باشد. به عنوان مثال کالایی که در سال ۹۶، ۵ تا ۱۰ درصد سود داشته با افزایش قیمت ها بین یک تا ۳ درصد سود دارد. این شرایط در نتیجه وجود بازار رقابتی وعدم کنترل و نظارت سازمان ها بر قیمت برخی کارخانه ها ایجاد شده است. این موضوع مخصوصا در کارخانه های آجر و سفال در جریان است به گونه ای که سرمایه های در گردش آن ها جوابگوی این افزایش چندین برابری قیمت ها نیست. در نتیجه هزینه های بالا و سود پایین، معضلات زیادی را برای ادامه فعالیت مصالح فروشان ایجاد کرده است.

*مشکلات و چالش های اتحادیه چیست؟
اتحادیه ما چند سالیست که به چالش برخورده است و به دلیل برخی مسائل داخلی که گزارش آن ها نیز چندان مورد توجه قرار نگرفته، اتحادیه وضعیت مناسبی نداشته نتوانسته خدمات خوبی به اعضا ارائه دهد. اخیرا نمایشگاه تکنولوژی های نوین ساختمان در کرج برگزار شد.

*میزان مشارکت اعضای اتحادیه به چه صورت بود؟
نمایشگاه تخصصی تکنولوژی های نوین ساختمان با بیش از۳۰ غرفه که همگی در زمینه صنعت ساختمان فعالیت داشتند برگزار شد و فعالان صنف مصالح ساختمانی نیز در این نمایشگاه حضور داشتند. بسیاری از عرضه کنندگان و شرکت های تولید کننده قوی نیز در این نمایشگاه شرکت کرده بودند.اما به نظرم باید مدیریت بیشتری برای اطلاع رسانی از این نمایشگاه ها وجود داشته باشد تا اعضای بیشتری شرکت کنند و استقبال بازدید کنندگان هم بیشتر باشد.

*استقبال از نمایشگاه اخیر چطور بود؟
بیشترین مخاطب این نمایشگاه سازندگان مسکن هستند ولی استقبال بازدید کنندگان به طور کلی زیاد نبود مخصوصا در روزهای اول. باید با مدیریت بیشتر و همکاری واطلاع رسانی اتحادیه های مرتبط با صنعت ساختمان این نمایشگاه ها با بهترین شرایط برگزار شود.

* برگزاری این چنین نمایشگاه هایی چقدر می تواند در جذب بازار  واحدهای صنفی موثر باشد؟
برگزاری چنین نمایشگاه هایی باعث می شود که کارخانه هایی که در استان فعالیت می کنند بیشتر شناسانده شوند و سازندگان کالاهای مصرفی خود را از داخل استان تهیه کنند. درست نیست با وجود ظرفیت های خوب استان محصولات از استان های دیگر خریداری شوند. البته می طلبد که تولید کنندگان استانی نیز بیشتر در نمایشگاه ها و رویدادهای اینچنینی شرکت کنند.

*از شرایط مالیاتی واحدهای صنفی مصالح فروشان بگویید؟
مالیات پرداختی صنف ما در سال های گذشته اصلا عادلانه نبوده و دلیل این موضوع نیز این است که سود عمده فروشندگان مصالح بین یک تا ۵ درصد است اما اداره مالیات بر اساس سود ۱۰ یا ۱۲ درصد مالیات دریافت می کنند که عادلانه نیست. این نیز از ضعف های اتحادیه است که نتوانسته با اطلاع رسانی و مذاکره با اداره دارایی مزیت هایی را برای اعضا دریافت کند.

کد خبر: ۲۶٬۵۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha