۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
راهکار قطعی حل چالش محیط زیست و بیکاری در اصفهان| اقتصاد دانش بنیان چاره مشکلات می شود؟!
بازار گزارش می‌دهد؛

راهکار قطعی حل چالش محیط زیست و بیکاری در اصفهان| اقتصاد دانش بنیان چاره مشکلات می شود؟!

اصفهان- اصفهان به عنوان یکی از استان‌های صنعتی کشور با چالش های اساسی نظیر آلودگی هوا، کمبود آب و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند؛ به نظر می رسد اقتصاد دانش بنیان می تواند به رفع برخی از مشکلات کمک کند.

محمد رضایی فرد؛ بازار: استان اصفهان به عنوان یکی از بزرگ ترین و مهم ترین استان‌ های کشور امروز با چالش‌ های متعددی نظیر آلودگی هوا و محیط زیست، کمبود آب و بیکاری به ویژه دست و پنجه نرم می‌کند، البته معضل آلودگی هوا در این روزها به دلیل برخی عوامل بیش از پیش پررنگ شده است.

کلانشهر اصفهان هر ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان دچار پدیده وارونگی دما (اینورژن) می‌شود که حل آن نیازمند برنامه‌ ریزی است. پدیده اینورژن زمانی به وجود می‌آید که یک توده هوای سرد سطح شهر را می‌پوشاند و اجازه خروج گازهای سمی یا آلودگی‌های جوی را نمی ‌دهد، به این ترتیب هوای آلوده در سطح شهر حبس می‌شود و تا زمانی که باران نیاید، هوا گرم‌تر نشود و یا باد مناسبی نوزد، این آلودگی هم از بین نمی‌ رود.

در چنین زمانی تداوم فعالیت صنایع آلاینده و یا سایر منابع در سطح شهر به افزایش سطح آلودگی می‌انجامد. بدیهی است در این شرایط، سالمندان و کودکان به عنوان آسیب پذیرترین گروه ها متحمل بیشترین پیامدهای آن می‌ شوند.

وضعیت کمبود آب اصفهان هم تقریبا بر هیچ کس پوشیده نیست. سال‌ ها است خشکی رودخانه دائمی زاینده رود به عنوان نماد اصفهان بر همگان خودنمایی می‌ کند. نرخ بیکاری کل در استان اصفهان نیز بر اساس گزارش‌ های مرکز ملی آمار در تابستان امسال ۸.۹ درصد اعلام شده که اگرچه نسبت به فصل مشابه پارسال ۱.۷ واحد درصد و نسبت به بهار امسال ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است اما همچنان برای استان صنعتی مانند اصفهان عدد بالایی محسوب می‌ شود.

سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، در همین خصوص در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تاکنون در استان اصفهان، چهار چالش اساسی شناسایی شده که چالش و دغدغه اصلی آب است.

وی افزود: این چالش اگرچه که ناشی از سوء مدیریت در دولت‌ های گذشته است اما قرارگاه آب استان با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌ های مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقی ایجاد شده است.

مرتضوی: برای توسعه استان و اشتغالزایی نیز ۱۲ پیشران اقتصادی تعریف شده است؛ به علاوه در دولت سیزدهم بیش از ۴۷۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته است؛ همچنین مسائلی در استان وجود داشته که علی رغم ۱۲ سال بلاتکلیفی، در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم تعیین تکلیف شده است

استاندار اصفهان بیان کرد: پروژه‌ هایی نظیر طرح انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان که ۵۰ درصد آن ظرف مدت زمان یک سال و نیم اجرایی شده در همین راستا است. چالش دوم نیز آلودگی هوا است که موجب شده هر ساله بخشی از سرمایه‌های اجتماعی استان از دست برود.

وی ادامه داد: برای توسعه استان و اشتغالزایی نیز ۱۲ پیشران اقتصادی تعریف شده است؛ به علاوه در دولت سیزدهم بیش از ۴۷۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگشته است. همچنین مسائلی در استان وجود داشته که علی رغم ۱۲ سال بلاتکلیفی، در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم تعیین تکلیف شده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در حوزه اشتغال زایی و احیای بنگاه‌ های تولیدی راکد، نرخ بیکاری استان اصفهان طی دو سال گذشته بیش از سه درصد کاهش داشته و اصفهان توانسته بسیاری از رتبه‌های نخست اقتصادی در کشور را به خود اختصاص دهد.

نتایج یک پژوهش داخلی نشان می ‌دهد که بین محورهای مختلف اقتصاد دانش بنیان شامل آموزش و توسعه منابع انسانی، رژیم ‌های اقتصادی و نهادی، زیر ساخت‌ های اطلاعاتی و سیستم ابداعات و نوآوری با تورم رابطه بلند مدتی بر قرار است. در این میان آموزش و توسعه منابع انسانی به عنوان موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان می تواند تاثیر معناداری در کاهش تورم داشته باشد.

از سوی دیگر در جهان فناورانه امروز، علوم نوین و پیشرفته سبب افزایش سطح پیچیدگی کالا و خدمات می شود که می تواند در حوزه انحصار و افزایش سهم اقتصاد یک کشور در کیک جهانی اقتصاد نقش مثبتی ایفا کند.

راهکار حل چالش‌ های اصفهان؛ توسعه اقتصاد دانش بنیان

قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، نیز در همین خصوص به خبرنگار بازار گفت: گزینه‌های چندانی برای حل این چالش‌ ها وجود ندارد اما یکی از گزینه‌ های موفق که می‌تواند به رفع چالش‌ های یاد شده منجر شود، توسعه سهم اقتصاد دانش‌بنیان در استان است.

وی با اشاره به جایگاه این شهرک در جذب جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اظهار کرد: امروز نزدیک به ۹ هزار نفر در شرکت‌ های دانش‌بنیان و فناور در این شهرک مشغول به کار هستند که حدود ۶۰۰ نفر ‌آن‌ها را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک دکتری تشکیل می‌ دهند. وظیفه اصلی شهرک، تجاری سازی فناوری با همراهی بخش خصوصی است اما می‌تواند از این طریق اشتغال بسیاری در استان ایجاد و چالش‌ های بسیاری را کل کند.

مصلحی: شرکت‌ های دانش بنیان از ابتدای شکل‌ گیری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تحت حمایت‌ های مختلف قرار می‌گیرند و پله پله مسیر تبدیل شدن به یک شرکت قوی به ویژه از منظر مالی را طی می‌ کنند

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان افزود: این شرکت‌ ها از ابتدای شکل‌ گیری در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تحت حمایت‌ های مختلف قرار می‌گیرند و پله پله مسیر تبدیل شدن به یک شرکت قوی به ویژه از منظر مالی را طی می‌کنند.

نرخ موفقیت شرکت‌ های دانش بنیان و فناور مستقر در شهرک نیز ۷۵ درصد است

مصلحی گفت: یکی از ویژگی‌ های شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، حضور پررنگ بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری ۲۰ برابری نسبت به بخش دولتی در شهرک است. نرخ موفقیت شرکت‌ های دانش بنیان و فناور مستقر در شهرک نیز ۷۵ درصد است در حالی که این نرخ در خارج از شهرک به حدود ۱۰ درصد می رسد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر فرآیندهایی در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان وجود دارد که تقریبا نتیجه موفقیت آمیز از پیش تعیین شده‌ ای دارد. بنابراین باید توسعه سهم اقتصاد دانش بنیان از این طریق در استان توجه کرد.

آنچه در نتیجه نظر کارشناسان و مسئولان به دست می آید لزوم توجه ویژه به حوزه اقتصاد دانش بنیان است. اقتصاد دانش بنیان که به معنی به‌کارگیری دانش برای ایجاد کالاها و خدمات جدید است، می تواند سبب توسعه فناوری و ایجاد محصولات یا خدماتی شود که با یک جهت دهی درست به حل مشکلات و چالش های جوامع بپردازد. از سوی دیگر در یک اقتصاد مبتنی بر دانش، گسترش دانش و مهارت ‌ها به نوآوری منجر می ‌شود که این خود، سبب افزایش بهره‌ وری، افزایش درآمدها، کاهش تورم و بیکاری خواهد شد.

بنابراین باید علاوه بر اهتمام ظاهری و افزایش گفتمان های پیرامون اقتصاد دانش بنیان، در عمل نیز این سیاست و راه های تقویت آن توسط دولتمردان جدی گرفته شود. در این میان پارک های علم و فناوری به عنوان نقطه اتصال شرکت های دانش بنیان و فناور با جامعه می توانند باید بیش از پیش جدی گرفته شوند.

کد خبر: ۲۶۵٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غریب IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      0 0
      بجای اختصٱص وام‌های کلان به تأسیس واحد فنی جدید ، این وامها را به شرکتهای خصوصی که هم گذشته و تجربه زیاد دارند و هم با سرمایه گذاری کمتری میتوان به دانش های نوین دست یافت