۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
افزایش افق دید مدیران شرکت های اقتصادی ستاد با برگزاری همایش قانون تجارت
بازار گزارش می دهد

افزایش افق دید مدیران شرکت های اقتصادی ستاد با برگزاری همایش قانون تجارت

نخستین همایش آخرین تغییرات قانون تجارت با حضور مدیران و معاونان شرکت های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به همت گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر برگزار شد.

بازار؛ گروه ایران: گروه مشاوران مدیریت و مطالعات راهبردی تدبیر به تازگی همایشی با عنوان بررسی آخرین تغییرات قانون تجارت را با حضور مدیران و معاونان شرکت های اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار کرد؛ رویدادی که طی آن آخرین قوانین و مقررات تجارت به صورت مختصر آموزش داده شد؛ آموزش هایی که چراغی راهی برای موفقیت هر چه بیشتر مدیران شرکت های فعال در حوزه های ساختمانی، انرژی، دارویی و غیره روشن کرده است.

در رابطه با برگزاری نخستین همایش آخرین تغییرات قانون تجارت محمد مسعود یوسفی وکیل دادگستری، مدرس دانشگاه و رئیس اداره وکالت تخصصی مرکز وکلای قوه قضاییه به بازار گفت: با توجه به اینکه در تمامی حوزه های مالی، بازرگانی، تولید و صنعت، بازار سرمایه و غیره، قواعد و قوانین حقوقی تخصصی بسیاری داریم و نظام رسیدگی به آن ها نیز بسیار تخصصی است؛ بنابراین عناوین جرم و مسئولیت نیز به صورت تخصصی است.

وی افزود: با این تفاسیر این حوزه ها به قدری تخصصی می شوند که حتی یک وکیل دادگستری هم نمی تواند ادعا کند که به تمام حوزه های حقوقی این بخش ها اشراف کامل دارد؛ بنابراین دور از انتظار نیست که یک فرد غیر حقوقی از جمله مدیرعامل یک مجموعه که بالاترین سطح مسئولیت را بر عهده دارد و نوک پیکان تصمیم گیری ها است بتواند به تنهایی از پس این موضوعات بر بیاید.

ضرورت آموزش پیوسته در حوزه قانون تجارت

یوسفی با اشاره به ضرورت آموزش حقوقی مدیران شرکت های اقتصادی تاکید کرد: هرچند ممکن است شرکت ها با مدیریتی که دارند در حوزه های تولید، بازرگانی، اجرایی و حتی مالی با چالشی مواجه نباشند اما می بینیم که همین شرکت ها ممکن است در حوزه حقوقی دچار چالش شوند و بزرگترین ریسک در این بخش است.

این وکیل دادگستری اضافه کرد: خیلی از اوقات می بینیم یک مدیر بدون اطلاع نزدیک به ۱۰ سال است که در حوزه هایی همچون بخش مالیاتی، بانکی، بازرگانی، تضامین و غیره دچار جرایمی می شود که حتی خودش هم اطلاعی از مجرمانه بودن آن ندارد. گاهی اوقات هم ممکن است فرایندهایی را در پیش بگیرد که رویه قانونی و قضایی به روزی ندارند.

یوسفی: قوانین و مقررات حوزه اقتصادی نه تنها روزانه بلکه گاهی حتی لحظه ای هم تغییر می کند و هر چقدر موضوع فعالیت شرکت ها گسترده تر و بیشتر باشد می تواند اثر اقدام قانونی فرد هم بزرگ تر شود

وی تصریح کرد: این در حالی است که قوانین و مقررات حوزه اقتصادی نه تنها روزانه بلکه گاهی حتی لحظه ای هم تغییر می کند و هر چقدر موضوع فعالیت شرکت ها گسترده تر و بیشتر باشد می تواند اثر اقدام قانونی فرد هم بزرگ تر شود؛ بنابراین شاید اگر فردی به صورت عادی مرتکب جرمی شود آن جرم ساده و قابل گذشت به حساب بیاید اما اگر همان را فرد دیگری انجام دهد باعث اختلال در نظم اقتصادی کشور تقلی کنند.

یوسفی ادامه داد: همچنین هرچقدر دامنه فعالیت مجموعه بزرگ تر شود می تواند بر روی مردم از نظر اقتصادی تاثیر بیشتری بر جای بگذارد. علاوه بر این مردم به صورت دائم به موضوع جرایم اقتصادی بیشتر توجه نشان می دهند. بنابراین نیاز است که شرکت ها در حوزه حقوقی آموزش مناسب ببینند تا ریسک موجود را تا حد ممکن کاهش دهند و امنیت حقوقی آن ها افزایش یابد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه باید برای مدیران اقتصادی پشتیبانی و آموزش حقوقی کافی داشته باشیم گفت: به طور طبیعی بر اساس فعالیت شرکت ها، باید به مدیران آموزش های تخصصی، کاربردی و مورد نیاز آن ها به صورت مستمر ارائه شود. این اتفاق می تواند به کاهش ریسک مدیریتی کمک کند و ریسک شرکت ها را در بخش های مختلف حقوقی، مالی، قراردادی، بازرگانی، فنی، پیمان کاری و غیره پایین ببرد.

افزایش افق دید مدیران شرکت های اقتصادی ستاد با برگزاری همایش قانون تجارت

تاثیر بلندمدت آموزش های گروه مشاوران تدبیر

علی اصغر خورشیدی عضو هیئت مدیره و معاون مالی شرکت بهساز کاشانه تهران درباره مزایای برگزاری همایش آخرین تغییرات قانون تجارت و ضرورت مستمر بودن چنین برنامه هایی به بازار گفت: خوشبختانه گروه مشاوران تدبیر به حوزه های مختلف آموزشی ورود کرده و برای مدیران و معاونت ها به صورت جداگانه کلاس های آموزشی متنوعی را برگزار می کند.

خورشیدی: کلاس هایی که در تمامی حوزه های قانون تجارت، مالیات، استراتژی و غیره برگزار می شوند و دیدگاه جامع تری را به مدیران ارائه می دهند که می تواند در تصمیم گیری های آن ها خیلی موثر عمل کند

وی افزود: برای مثال در حوزه ساختمان برای هیئت مدیره شرکت های ساختمانی ستاد، کلاس های بسیار سودمند و متنوعی را برگزار کرده است؛ کلاس هایی که در تمامی حوزه های قانون تجارت، مالیات، استراتژی و غیره برگزار می شوند و دیدگاه جامع تری را به مدیران ارائه می دهند که می تواند در تصمیم گیری های آن ها خیلی موثر عمل کند.

خورشیدی تاکید کرد: آموزش هایی که برای مدیران ارائه می شود می توان عواید آن را در بلند مدت مشاهده کرد؛ چرا که آن ها الان آموزش می بینید و سطح اطلاعات شان به روز می شود و می توانند نسبت به بهبود عملکرد مجموعه خود اقدام کنند. حتی برگزاری مقطعی همین همایش ها هم می تواند ذهنیت خیلی خوبی را برای مدیران ایجاد کند که بروند و سرفصل هایی که در این رویدادها آموزش دیده اند را به صورت تخصصی و مفصل تر آموزش ببینند.

عضو هیئت مدیره بهساز کاشانه تهران ادامه داد: وقتی اطلاعات به روز باشد، تصمیم گیری ها نیز مثمر ثمرتر می شود. اطلاعات به روزی که در راستای فعالیت های سازمان به کار گرفته می شود و در بحث تصمیم گیری ها می تواند کمک حال مدیران باشد. همچنین جلوی اشتباهاتی که ممکن است برخی از مدیران مرتکب شوند را می گیرد و در نهایت به ارتقای سازمان کمک می کند.

افزایش افق دید مدیران شرکت های اقتصادی ستاد با برگزاری همایش قانون تجارت

ضرورت بررسی جزئی و تخصصی قوانین تجارت

مهدی هادی عضو موظف هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد نیز به بازار گفت: همایشی که حول محور آخرین تغییرات قانون تجارت برگزار شد برای بنده بسیار مفید بود و سخنران آن از تسلط بسیار خوبی برخوردار بود؛ به خصوص که وارد حوزه جدیدی از قراردادها در شرکت می شویم و این موضوع می تواند دید بسیار خوبی به ما در قراردادهای تجاری داخلی و بین المللی ارائه دهد تا بتوانیم موفق تر عمل کنیم.

هادی: بحث های قانون تجارت و مباحث اقتصادی موضوعاتی هستند که باید همگی مدیران در هر حوزه آن ها را فرا بگیرند

وی افزود: از گروه مشاوران تدبیر درخواست داریم که همین موضوعاتی که به صورت موردی مطرح شد را در کلاس های تخصصی به صورت جزئی آموزش دهند. البته اگر این کلاس ها به صورت گروه گروه و براساس نوع فعالیت های شرکت های ستادی ادامه یابد به طور حتم در تصمیمات مدیران خیلی موثر تر می تواند باشد.

هادی تاکید کرد: به خصوص که بحث های قانون تجارت و مباحث اقتصادی موضوعاتی هستند که باید همگی مدیران در هر حوزه آن ها را فرا بگیرند. بنابراین به این شکل نیست که یک مدیری در حوزه دارو کار می کند یا حوزه های دیگر با این قوانین آشنا نشود؛ چرا که این آشنایی می تواند ریسک های بعدی در شرکت ها را کاهش دهد تا بتوانیم قراردادهای بهتری منعقد کنیم و ریسک پایین تری در آن ها داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره شرکت سل تک فارمد اضافه کرد: به نظر بنده با توجه به اینکه گروه هدف مشخصی برای این همایش در نظر گرفته شده قطعا برای ما مفید است.

کد خبر: ۲۶۴٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha