۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
رکود ساخت و ساز در گرگان | عوارض غیر منطقی سازندگان را فراری می دهد
بازار گزارش می دهد؛

رکود ساخت و ساز در گرگان | عوارض غیر منطقی سازندگان را فراری می دهد

گرگان- بی شک افزایش بی رویه عوارض ساختمانی در شهر گرگان علاوه بر اینکه باعث رکود ساخت و ساز می شود، اثر تورمی بر بازار مسکن خواهد داشت.

بازار؛ گروه استان ها: نجمه جهان تیغ: سال گذشته علی رغم مخالفت های فراوان اما شهرداری گرگان به تعدیل و اصلاح لایحه پر سر و صدای افزایش عوارض ساختمانی تن نداد. به گفته برخی فعالان این حوزه، شهرداری در برخی نقاط تا ۷۰۰ درصد افزایش عوارض را اعمال کرد و در این مورد رتبه اول در سطح کشور را به خود اختصاص داد.

دو سال گذشته هزینه عوارض ساختمانی ۶۰۰ متر زمین، ۵۰۰ میلیون تومان میشد اما امسال عوارض زمینی به مساحت ۳۰۰ متر با همان موقیعت، دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. به زعم برخی فعالان این حوزه در مسئله عوارض ساختمانی در شهر گرگان شاهد افزایش ۱۰ برابری بوده ایم.

وابستگی شهرداری گرگان بر درآمد های ناپایدار

اکنون در فصل تصویب لایحه عوارض قرار داریم و نگرانی ها در خصوص تصمیمات غیرکارشناسی شهرداری افزایش یافته و رایزنی ها توسط کارشناسان و فعالان صنعت ساخت و ساز برای متقاعد سازی این نهاد به منظور عدم اعمال افزایش مجدد و یا حتی کاهش عوارض در برخی نقاط شهر در حال انجام است.

اتکای شهرداری گرگان بر درآمد های ناپایدار مانند عوارض ساختمانی موضوعی است که نمی توان به آسانی از آن عبور کرد زیرا مانع بزرگی برای برنامه ریزی های بلند مدت به حساب می آید. این آفت در تمام شهرداری ها وجود دارد اما گویا شهرداری گرگان با توجه به ناتوانی که در جذب سرمایه گذار برای اجرای کلان پروژه های خود نظیر شهر بازی مدرن دارد، روی عوارض ساختمانی حساب ویژه ای باز کرده است.

دریافت حق بیمه تامین اجتماعی از عوارضی که پرداخت نمی شود

یکی دیگر از چالش های سازندگان نحوه محاسبه سهم بیمه تامین اجتماعی است. حق بیمه تامین اجتماعی برای صدور پروانه ساختمان مبلغی معادل ۲۵ درصد هزینه عوارض صدور پروانه توسط شهرداری است. سازندگان گرگانی بابت ساخت و ساز در بافت فرسوده و پرداخت نقدی عوارض از تخفیف برخوردار می شوند اما تامین اجتماعی ۲۵ درصد از عوارضی که عملا سازنده پرداخت نکرده است را اخذ می کند.

به منظور بررسی جزئیات بیشتر و آگاهی از تبعات افزایش بی رویه عوارض توسط شهرداری گرگان به سراغ رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان گلستان رفتیم.

رکود ساخت و ساز در گرگان | عوارض غیر منطقی، سازندگان را فراری می دهد

نگرانی سازندگان از افزایش غیر کارشناسی عوارض ساخت و ساز

سید محمد مرتضوی از خطر کوچ سازندگان ابراز نگرانی کرد و به خبرنگار بازار گفت: با توجه به کم کار شدن بسیاری از سازندگان و انبوه سازان در شهر گرگان، شهرداری گرگان باید از تجربه دو سال گذشته درس بگیرد و تلاش کند در کنار تحقق بودجه، به تداوم ساخت و ساز هم توجه داشته باشد.

رئیس انجمن انبوه سازان استان گلستان در ادامه به لزوم صدور پروانه دو مرحله ای و انجام اقدامات تعاملی و تسهیل گری اشاره کرد و گفت: لازم است قبل از ورود سازندگان به پروسه خدمات نظام مهندسی، یک پروانه اولیه صادر شود زیرا عملا انبوه ساز در قبال پرداخت هزینه پروانه، خدماتی را دریافت نمی کند و آغاز عملیات اجرایی بعضاً تا یکسال به طول می انجامد.

انعقاد قرارداد غیر قانونی با سازندگان

مرتضوی گفت: نظام مهندسی با توجه به اختیاراتی که از سمت شهرداری اخذ کرده است به صورت کاملا غیر قانونی، انبوه سازان را الزام به انعقاد قرارداد با این سازمان کرده که طی آن ۴۰ درصد پیش پرداخت و ۵ درصد هم حق سازمان از سازندگان دریافت می کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه رویکرد شهرداری به سمت سرمایه گذاری بوده که در صورت محقق شدن منابع پایداری از این جنس، هر سال شاهد ارزش افزوده خواهیم بود.

در جریان ساخت، منابع لازم تامین و تحصیل نمی شود که این شرایط پروژه های دولتی و نهضت ملی را تحت تاثیر قرار داده و با خطر شکست مواجه می کند

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن استان گلستان بیان کرد: انبوه سازان می توانند در سرمایه گذاری های شهرداری مشارکت داشته باشند و پایه های اصلی سرمایه گذاری باشند.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی در پروژه های ساختمانی صرفا بر شروع پروژه متمرکز است و هر چه پیش میرویم این منابع کاهش می یابد، توضیح داد: پروژه های ساختمانی آغاز می شوند اما در جریان ساخت، منابع لازم تامین و تحصیل نمی شود که این شرایط پروژه های دولتی و نهضت ملی را تحت تاثیر قرار داده و با خطر شکست مواجه می کند.

هزینه ۸۰ درصد شهر روی دوش سازندگان

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان گلستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه انبوه سازان به عنوان کمتر از پنج درصد جامعه، هزینه حدود ۸۰ درصد شهر را پرداخت می کنند، گفت: انبوه سازان به نوعی مشتری های همیشگی شهرداری هستند و به همین واسطه باید تفاوتی بین این سازندگان با سایر افراد وجود داشته باشد.

حمیدرضا محبی با تاکید به این موضوع که باید تمام شهروندان در پرداخت هزینه نگهداری، خدمات شهری و اداره شهر مشارکت داشته باشند، ادامه داد: متاسفانه تصور می شود انبوه سازان افرادی با منبع بی پایان از سرمایه هستند که می توانند هر مبلغی را بپردازند، این در حالی است که این قشر سعی در پا برجا ماندن صنعت ساختمان و حفظ اشتغال عده کثیری از نیروهای استادکار و کارگر دارد.

به گفته محبی، انبوه ساز اگر سرمایه خود را به سمت و سوی دلالی و خرید و فروش ببرد با زحمت کمتر و بدون دردسر سود بیشتری را کسب خواهد کرد اما چنین اقدامی نکرده و نمی کند.

ناتوانی مردم در خرید مسکن و کوچ سازندگان

یکی از سازندگان شهر گرگان هم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه فروش واحد های مسکونی بسیار سخت بوده و مردم هم توان خرید ندارند، اظهار کرد: چنانچه نرخ عوارض ساختمانی بیش از این مقدار افزایش یابد فشار مالی به مردم بیشتر خواهد شد.

مهران فدوی تصریح کرد: برای تداوم ساخت و ساز در شهر گرگان نباید عوارض ساختمانی را بیش از این افزایش داد.

افزایش عوارض در موقعیت کنونی سبب متوقف شدن ساخت و ساز و خروج انبوه سازان از استان می شود

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان گفت: افزایش عوارض در موقیعت کنونی سبب متوقف شدن ساخت و ساز و خروج انبوه سازان از استان می شود.

رکود ساخت و ساز در گرگان | عوارض غیر منطقی، سازندگان را فراری می دهد

۶۶ میلیارد جریمه کمیسیون ماده ۱۰۰

رئیس شورای شهر گرگان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار، بیان کرد: مبالغ جریمه کمیسیون تجدید نظر در سال گذشته ۴۱ میلیارد تومان و در سال جاری ۶۶ میلیارد تومان بوده است.

عیسی مهری با تاکید به اینکه شورا نماینده مردم است، گفت: برای درآمد های پایدار شهرداری نباید روی جریمه ماده ۱۰۰ و عوارض ساختمانی حساب باز کرد.

مهری ادامه داد: صدور پروانه به صورت دو مرحله ای که مد نظر انبوه سازان است، مورد مخالفت شهرداری نیست و این نهاد در این ارتباط اعلام آمادگی هم کرده است.

وی با بیان اینکه کنترل نقشه از وظایف شهرداری ها بوده، افزود: این روند در حال حاضر تا هفت ماه هم به طول می انجامد و باعث ایجاد نارضایتی شده است.

پرداخت یکباره هزینه پروانه ساختمانی با سیاست های تولید مسکن همخوانی ندارد

وی گفت: پیشنهاد میکنم هزینه های پروانه ساختمانی هم طی دو مرحله اخذ شود زیرا هنوز سازنده کار ساخت و ساز را آغاز نکرده باید یک سوم هزینه ساخت را پرداخت کند که این مسئله با سیاست های کلی تولید مسکن همخوانی ندارد.

رئیس شورای شهر گرگان با اشاره به اینکه در سطح شهر گرگان ۹۷۲ هکتار بافت حاشیه ای و فرسوده وجود دارد و همچنین معادل همین مساحت ظرفیت های تراکمی خوبی در نیمه شمالی شهر وجود دارد، گفت: محدوده بافت های فرسوده در کمیسیون ماده پنج تصویب شد که نیاز به حمایت دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، شهرداری گرگان سال گذشته نسبت به نگرانی های سازندگان بی توجه بوده و لایحه افزایش عوارض ساختمانی را اجرایی کرد که باعث رکود در ساخت و ساز و کوچ بسیاری از سازندگان شد لذا بایستی در تصویب لایحه عوارض برای سال آینده تصمیم کارشناسی شده ای را اتخاذ کند و یا حتی عوارض را در برخی نقاط گرگان کاهش دهد.

کد خبر: ۲۶۴٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha