۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کاشت یک میلیارد درخت با مدیریت آب امکان‌پذیر است
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری:

کاشت یک میلیارد درخت با مدیریت آب امکان‌پذیر است

برای کاشت و نگهداری از یک میلیارد درخت سالانه به ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز داریم، اگرچه کشور با کاهش باران مواجه است ولی آب حاصل از بارندگی در ایران ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است.

به گزارش بازار، عباسعلی نوبخت روز شنبه در سفر به قم با آیت الله سعیدی امام جمعه قم دیدار و گفت وگو کرد.

وی در این دیدار که در سالن جلسات محراب آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه کشور با کاهش باران مواجه است ولی آب حاصل از بارندگی ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است که نیازمند مدیریت و حکمرانی است و با این طرح می‌توان کاشت یک میلیارد درخت در ۴ سال را محقق کرد.

نوبخت با اشاره به اینکه یک میلیارد درخت، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد، افزود: کاشت یک میلیارد درخت می‌تواند بسیاری از مشکلات زیست محیطی را رفع کند.

وی تاکید کرد که علما، مراجع و حوزه‌های علمیه در عرصه فرهنگ‌سازی برای غرس نهال نقش موثری خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه در منابع طبیعی بیش از ۲۵۰ میلیون نهال تولید کرده‌ایم، بیان کرد: امیدواریم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بتوانیم سالانه ۲۵۰ میلیون نهال کشت کنیم تا در بازه زمانی ۴ ساله نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت محقق شود.

نوبخت با بیان اینکه در ادیان مختلف به درختکاری بسیار سفارش شده، اظهار داشت: در دین اسلام نیز علاوه بر آیاتی که در قرآن کریم آمده، احادیث و روایات متعددی پیرامون درخت و کاشت درخت وجود دارد.

وی در بخش دیگری حفظ، نگهداری و توسعه پوشش گیاهی در هر کشور تامین کننده امنیت زیستی و غذایی یک کشور است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه درخت به عنوان چتر سبز مهربانی خداوند می‌تواند وحدت آفرین باشد، مطرح کرد: امنیت زیستی می‌تواند حلقه واسطه امنیت غذایی و نظامی در کشور باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ریزگردها در برخی از شهرها مردم را آزار می‌دهد، عنوان کرد: اگر با کمک مردم نهال‌هایی برای مقابله با بیابان‌زایی کشت شود، گام موثری در کاهش ریزگردها برداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ایران از ساختار نیروی انسانی قوی برای تولید نهال برخوردار است، یادآور شد: در دهه‌های گذشته برخی به دنبال ایجاد ناامیدی در مردم بودند.

آیت الله سعیدی: با تخریب کنندگان طبیعت، به شدت برخورد شود

آیت الله سیدمحمد سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام جمعه شهر قم نیز در این دیدار اظهار کرد: آنچه که به عنوان صنعت درحال رشد است نباید به طبیعتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است، آسیبی وارد کند.

وی با اشاره به اینکه زندگی ما به طبیعت گره خورده است، مطرح کرد: خداوند از درون تنگناهایی که برای بشر قرار داده است به مردم تذکر و پیام می‌دهد.

امام جمعه قم با بیان اینکه یکی از این پیام‌ها این است که راه برون رفت برای تمام مشکلات وجود دارد، عنوان کرد: علاوه‌بر زمینه‌سازی برای کاشت درخت، باید برخورد شدیدی با افرادی که به طبیعت آسیب می‌زنند، صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در زمان ظهور حضرت حجت(عج) مومنین غربال خواهند شد، خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) با قدرت وارد می‌شوند و این موضوع دارای پیام‌ها و درس‌هایی برای ما است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه یکی از وعده‌های خداوند برای مومنین بهشت است، تصریح کرد: بسیاری از توصیف‌هایی که از بهشت می‌شود درخصوص درختان و سرسبزی است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع اهمیت درخت و طبیعت را نشان می‌دهد، یادآور شد: باید محیط‌هایی که درخت دارند، حفظ شده و محیط‌هایی که امکان کاشت درخت دارند نیز، سرسبز شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه امام خمینی(ره) فرمودند که باید این انقلاب را به جهان صادر کنیم، ابراز کرد: باید در عرصه فضای سبز و طبیعت فرهنگ‌سازی شکل بگیرد و این فرهنگ‌سازی را به دنیا صادر کنیم.

وی با اشاره به اینکه رسانه‌های ملی امروز برآمده از خون شهدا هستند، بیان کرد: در میان تمام رسانه‌های دنیا که حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، رسانه‌های ملی باعث افتخار هستند.

کد خبر: ۲۶۴٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha