۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
رشد بورس باید به تولید کمک کند
استاد دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با بازار:

رشد بورس باید به تولید کمک کند

زمانیان استاد دانشگاه امیر کبیر گفت: رشد بورس بدون اینکه کمک به تولید کند تنها باعث گرفتن انگیزه از تولید می‌شود.

به گزارش بازار ، برخی از اقتصاددانان بر این باورند حمایت بی از حد از بورس و ورود نقدینگی بیش از حد سبب ایجاد نابسامانی در بازار موازی و خود بورس می‌شود.آن‌ها معتقدند که باید رشد بورس به صورت متعادل بالا رود نه اینکه به یکباره شاخص جابه جا شود. بازار تلاش می کند تریبونی باشد تا دغدغه های این کارشناسان را نیز منعکس کند.یک کارشناس اقتصادی می‌گوید که حمایت بیش از حد از بورس انگیزه را برای تولید می‌گیرد و همچنین به خودی خود سبب بروز نابرابری اجتماعی می‌شود.

دکتر مرتضی زمانیان کارشناس اقتصاد و استاد دانشگاه امیر کبیر در گفتگو با بازار، در مورد رونق بورس و بها دادن به این بازار در شرایط کنونی گفت: به نظر بنده این حرف که بورس را رونق دهیم که نقدینگی به سمت بازارهای دیگر نرود یک حرف بی اساسی و بی منطقی است و اکنون این همه در کشور به خاطر این موضوع هزینه دادیم و اجازه دادیم بورس بدون محابا و بدون منطق رشد کند و الان هم به این نتیجه رسیدیم که تأثیر بر روی کنترل بازار نداشته است.

زمانیان افزود: نقدینگی کار خودش را می‌کند و هر چقدر این بازار پر تنش باشد تأثیر خود را بر بازارهای دیگر می‌گذارد، به نظر بنده به غیر از اصلاحات ساختاری، کاهش گردش پول با روش‌های مانند دریافت مالیات از  جابه جای پول با عدد بالا، مالیات بر عایدی سرمایه و غیره می‌تواند از راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش میزان تلاطم بازار باشد.

وی این نگاه که بورس را حمایت کنیم تا پول وارد بازارهای دیگر نشود یک تصور بدون پشتوانه عنوان کرد و گفت: این افزایش افسارگسیخته رشد بورس تا کنون چه کمکی به تولید کرده یا اینکه مکانیزم حمایت از تولید آن چیست؟ در حالی که  به خاطر حمایت از این بازار همه را معاف از مالیات می‌کنیم. چرا یک نفر در این کشور تلاش می‌کند و با زحمت ماهی ۵ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند باید مالیات بدهد اما یک نفر در بورس میلیاردها میلیارد به جیب می‌زند اما معاف از مالیات است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رشد با این وضعیت بورس دارای مضرات است و علاوه بر موارد بالا به دلیل سود دهی بدون پشتوانه در بورس کسی به دنبال تولید نمی‌رود.

زمانیان  گفت: بنده با این دیدگاه که به شکل تبعیضی آمیز برای بورس منفعت و امتیاز قائل بشویم اما هر کسی در این کشور کار می‌کند باید مالیات دهد مشکل دارم و این مورد باعث کاهش انگیزه تولید در کشور می‌شود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: تجربه نشان داد که با سرازیر شدن نقدینگی در بازار سرمایه به بهانه کنترل بازارهای موازی مانند سکه و ارز، هیچ گونه منفعتی نداشت بلکه شاهد رشد قیمت در این بازارها بودیم.

پیشنهاد زمانیان برای کنترل نابسامانی‌های بازار دریافت مالیات از جابجایی پول در سطح کلان است. وی معتقد است که پول در کشور به راحتی جابه‌جا می‌شود و برای کنترل آن باید مالیات تصویب کنیم.

کد خبر: ۲۶٬۴۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha