رشد ۶درصدی بازار جهانی ماشین آلات صنعتی تا ۲۰۳۲| افزایش قیمت فولاد و آلیاژهای فولادی؛ چالش بزرگ صنعت
بازار گزارش می دهد؛

رشد ۶درصدی بازار جهانی ماشین آلات صنعتی تا ۲۰۳۲| افزایش قیمت فولاد و آلیاژهای فولادی؛ چالش بزرگ صنعت

در حالی رشد ۶درصدی بازار جهانی ماشین آلات صنعتی تا ۲۰۳۲ برآورد شده که صنعتگران داخلی افزایش قیمت فولاد و آلیاژهای فولادی و کمبود نیروی کار ماهر را اصلی ترین چالش هایی می نامند که با آن مواجه هستند.

بازار؛ گروه صنعت: ماشین آلات صنعتی در حال متحول کردن بخش تولید است و راه حل های پیشرفته و کارآمد را معرفی می کند. در واقع بازار ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی متعهد به تولید ماشین‌ هایی است که کیفیت و کارایی محصولات را در صنایع مختلف بالا می‌برد. از سوی دیگر بازار به طور مداوم برای افزایش ایمنی، کارایی و تطبیق پذیری ماشین آلات نوآوری ارائه می دهد. با این حال، چالش هایی مانند «هزینه بالای ماشین آلات و کمبود نیروی کار ماهر» ممکن است مانع رشد بازار شود. در اصل، ماشین‌آلات صنعتی در حال تبدیل شدن به سنگ بنای شیوه‌ های صنعتی معاصر هستند که مزایای بی ‌شماری را ارائه می ‌کنند و در عین حال با چالش‌ های خاصی نیز مواجه هستند.

بازار جهانی ماشین آلات صنعتی برای یک دوره مشخص یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ به طور متوسط رشدی ۶ درصدی را تجربه می کند و به این ترتیب انتظار می رود ارزش بازار جهانی ماشین آلات صنعتی در سال ۲۰۳۲ به ۱.۲۶۶.۲ میلیارد دلار برسد

طبق گزارشی که اخیرا GMI ( Global Market Insight ) منتشر کرده است، ارزش بازار جهانی ماشین آلات صنعتی با کاربردهای مختلف مانند کشاورزی، ساخت و ساز، بسته بندی، فرآوری مواد غذایی، معدن و غیره در سال ۲۰۲۲ بیش از ۶۸۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

همچنین در این گزارش آمده است این بازار برای یک دوره مشخص یعنی از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۲ به طور متوسط رشدی ۶ درصدی را تجربه می کند. به این ترتیب انتظار می رود ارزش بازار جهانی ماشین آلات صنعتی در سال ۲۰۳۲ به ۱.۲۶۶.۲ میلیارد دلار برسد.

کمبود نیروی کار ماهر؛ چالش صنعتگران ماشین آلات صنعتی

بر اساس این گزارش، هزینه بالای ماشین آلات و کمبود نیروی کار ماهر از اصلی ترین عواملی است که مانع رشد بازار می شود که این موضوع در بازار داخلی ایران نیز نمایان است. به طوری که «محمد ویسی» فعال صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی در گفتگو با بازار به چالش نیروی کار اشاره می کند و می گوید: یکی از چالش های این صنعت تامین نیروی انسانی است؛ متاسفانه در دهه گذشته نیروی انسانی متخصص بسیار کم شده است و عملا حتی با این رویکرد که ما نیروهای با توان پایین و سابقه کاری کم را جذب کنیم و آموزش بدهیم باز هم انگیزه برای این حوزه کم است.

ویسی همچنین در خصوص وضعیت فعلی این صنف می گوید: با توجه به وضعیتی که در ۲ سال گذشته به واسطه تحریم ها و عدم ورود مواد به وجود آمده این بخش بازار خوبی دارد و مشتریان ما افزایش یافته و سفارشات ساخت ماشین الات روز به روز بیشتر می شود. به طوری که تا به امروز توانسته ایم تعدادی ماشین الات را هم مهندسی معکوس کنیم و از ورود ماشین الات با برندهای خارجی جلوگیری کنیم.

این فعال صنعت در پاسخ به این سوال که ماشین الات تولیدی در کشور از نظر کیفی چقدر توانسته است با ماشین الات صنعتی دنیا رقابت کند گفت: از نظر کیفی وضعیت خوب است به همین دلیل ما به صنایع صاحب نام تجهیزات ارائه داده ایم که تجهیزات مشابه خارجی را در مجموعه های خود داشته اند. با این وجود غالبا رضایت مندی خود را اعلام کرده اند و بازخورد بدی از مشتریان نداشته ایم چرا که ما کیفیت را معیار اصلی کار قرار داده ایم.

او ادامه داد: در واقع از کشورهای اطراف مثل ترکیه، ترکمنستان، گرجستان و کشورهای عربی برای راه اندازی خطوط تولید و ماشین الات از ما خریداری کرده اند و کیفیت را تایید کرده اند.

تولید کننده ماشین آلات صنعتی: نوسان قیمت استیل و فولادهای آلیاژی چالش همیشگی صنعت است

این صنعتگر بخش صنایع غذایی، شیمیایی و کشاورزی همچنین در مورد وضعیت تامین و قیمت مواد اولیه مصرفی عمده همچون آهن و استیل نیز می گوید: در این حوزه عمده فولادی که استفاده می کنیم استیل در گریدهای مختلف است؛ فولادهای آلیاژی مثل تیتانیوم و نیکل هم استفاده می کنیم اما چون وارداتی است و تابع قیمت ارز است متاسفانه نوسانات زیاد است.

ویسی با تاکید بر اینکه ما همیشه چالش نوسان قیمت را بسیار زیاد داریم افزود: عموما مشتریان ما وقتی پای میز مذاکره برای سفارش دستگاهی می نشینند ما معیار را قیمت روز فولاد و متریال مصرفی در نظر می گیریم، اما وقتی به یک زمان می خورد نوسانات ما را به چالش می کشاند و عملا قیمت تمام شده ما را اتغییر می دهد و این همیشه مهمترین چالش ما بوده است.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت فولادهای آلیاژی از ابتدای سال تا به امروز

این فعال صنعت در پاسخ به این سوال که فولاد و ورق های مصرفی از ابتدای سال چندبار و چند درصد نوسان قیمت داشته است، نیز گفت: در دو سه هفته گذشته نوسانان قیمت فولاد بسیار شدید بوده است. نوسان قیمت استیل هم بخشی مربوط به ارز می شود و بخشی دیگر نیز به مباحث و مشکلات مربوط به ترخیص کالا است؛ یعنی وقتی ترخیص دچار بحران و مشکل می شود در آنجا هم چالش داریم.

او ادامه داد: از سوی دیگر در مورد برخی ابعادهای خاص هم می بینیم که در بازار موجودی کم است اما در گمرک متوقف شده و ترخیص نشده است. لذا یک مواقعی هم این نوع نوسانات است که روی قیمت تمام شده ما تاثیر می گذارد و ما و مشتریان را دچار چالش می سازد.

او خاطر نشان کرد: در واقع چه در فولاد و چه در فولادهای آلیاژی مثل نیکل، تیتانیوم و غیره حدود ۱۵ درصد از ابتدای سال افزایش قیمت داشته ایم.

صنعتگر بخش ماشین آلات و تجهیزات صنعتی: در زمان توسعه کار در خصوص تامین زمین در شهرک های صنعتی بسیار مشکل داریم و این چالش بزرگی محسوب می شود

این فعال صنعت ماشین آلات و تجهیزات صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، دارویی و کشاورزی همچنین در خصوص اصلی ترین چالش های پیش رو در تولید و بازار می گوید: در واقع در زمان توسعه کار در خصوص تامین زمین در شهرک های صنعتی بسیار مشکل داریم و این چالش بزرگی محسوب می شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر چالش فراگیر و همه گیر این صنعت «نوسانات قیمت» است که با توجه به نوسان قیمت ها همگی همیشه متضرر و زیان ده بوده ایم. به طوری که سال قبل قراردادی بستیم اما در کمتر از دو ماه به قدری قیمت فولاد افزایش یافت که پروژه را با زیان تحویل دادیم.

این فعال صنعت همچنین در خصوص اصلی ترین بازارهای صادراتی برای این تولیدات و مزیت رقابتی تولیدات کشور در این مناطق گفت: در واقع قیمت تمام شده ما مزیت رقابتی ما است. به این معنا که الان قیمت تمام شده ما از کشور چین کمتر است به خصوص اینکه هزینه های تمام شده همچون قیمت حامل های انرژی و نیروی انسانی ارزان تر از دیگر کشورها است. قیمت تمام شده محصول باعث شده که حتی کشورهای اطراف سراغ ما بیایند و ما به چند کشور پروژه ارسال کرده ایم.

کد خبر: ۲۶۴٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha