۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
طرح «راکتور بسته دوار مش‌بندی شده دوفازی گاز- مایع» ثبت اختراع شد
به همت مخترع دانشگاه سمنان؛

طرح «راکتور بسته دوار مش‌بندی شده دوفازی گاز- مایع» ثبت اختراع شد

سمنان- مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: طرح «راکتور بسته دوار مش‌بندی شده دوفازی گاز- مایع» به همت مخترع سمنانی ثبت اختراع شد.

به گزارش خبرنگار بازار، داوود معروفی بعدازظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی دانشگاه سمنان از ثبت اختراع طرح «راکتور بسته دوار مش بندی شده دوفازی گاز- مایع» توسط مخترع این دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: این طرح به همت محققان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ثبت اختراع شد.

وی بابیان اینکه این طرح در اداره کل ثبت اختراعات کشور به شماره ۱۰۰۹۷۵ به ثبت رسید، افزود: راکتور بستر دوار با تأمین سطح تماس مطلوب بین فازهای گاز مایع، تجهیز قدرتمندی برای فرآیندهای جذب، دفع و استخراج چند فازی است.

مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان مستطیل شکل بودن ورودی جریان گاز به راکتور را از جمله مزیت‌های این راکتور عنوان کرد و خاطرنشان کرد: میزان فضای اشغال‌شده توسط این دسته از راکتورها به‌مراتب کمتر است.

معروفی بابیان اینکه اشغال فضایی کمتر از پنج درصد در مقایسه با راکتورهای بستر ثابت برای فعالیتی مشابه انجام می‌شود، تصریح کرد: ساختار بستر مشبک، داشتن بستر دوار و قابلیت دو جریان همسو و متقابل، در مقایسه با سایر راکتورها بازدهی و درصد عملکرد به‌مراتب بالاتری را ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افزایش کیفیت سوخت‌های فسیلی، میزان عوامل سمی موجود در نفت و گاز استخراجی و فرآیند شیرین‌سازی گاز از جمله عواملی است که نیاز به اختراع این طرح را توجیه می‌کند، یادآور شد: دستیابی به دانش راکتورهای بستر دوار و افزایش بازدهی این نوع از راکتورها به‌عنوان یک دستاورد مهم در این راستا محسوب می‌شود.

مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به‌ضرورت حذف آلاینده‌های مؤثر بر کیفیت هوای شهرها و ساخت نانو ترکیبات و نانو داروها گفت: طراحی دستگاه‌های کوچک، کم‌هزینه و پربازده به‌عنوان یک نیاز ضروری، احساس می‌شد.

کد خبر: ۲۶٬۴۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha