۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
قزاقستان؛ بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی| اهداف بلندپروازانه آستانه برای آینده
صندوق بین المللی پول گزارش داد؛

قزاقستان؛ بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی| اهداف بلندپروازانه آستانه برای آینده

نشریه آستانه تایمز از موفقیت قزاقستان در کسب مقام نخست تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ نشریه آستانه تایمز از موفقیت قزاقستان در کسب مقام نخست تولید ناخالص داخلی در میان کشورهای منطقه آسیای مرکزی خبر داد.

بر اساس گزارش منتشر شده در این نشریه که مبتنی بر گزارش ماه اکتبر صندوق بین المللی پول تنظیم شده، میزان رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۶۰ میلیارد دلار برآورد نموده که نشان دهنده رشد ۱۵ درصدی به نسبت سال ۲۰۲۲ است. همچنین، دستیابی قزاقستان به این رکورد جدید، این کشور را به نخستین اقتصاد مرکزی آسیای میانه و حوزه CIS در زمینه رشد تولید ناخالص داخلی تبدیل کرده است.

همزمان، صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده که رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان تا سال ۲۰۲۸ حدود ۳۶.۸ درصد افزایش داشته و رقم آن به ۹۵.۴ میلیارد دلار خواهد رسید. سفیر قزاقستان در دهلی نو نیز در مصاحبه اخیر خود با نشریه تایمز هند، ضمن تایید این امر تاکید کرده که قزاقستان پس از روسیه به بزرگترین اقتصاد آسیای مرکزی تبدیل شده است.

این در حالیست که ظاهرا اهداف قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان ظاهرا بلند پروازانه تر از ارقام یاد شده بوده و آستانه در جدیدترین برآورد خود اعلام کرده که قصد دارد میزان تولید ناخالص داخلی قزاقستان را به ۴۵۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۹ افزایش دهد.

کد خبر: ۲۶۴٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha