روابط ایران و چین با تمرکز بر شرکت‌های کوچک و متوسط تقویت شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

روابط ایران و چین با تمرکز بر شرکت‌های کوچک و متوسط تقویت شود

رئیس اتاق ایران گفت: برای توسعه روابط با چین، تمرکز بر شرکت‌های کوچک و متوسط، استفاده از ظرفیت سازمان همکاری شانگهای و بریکس و سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر، کارساز است.

به گزارش بازار، هیاتی متشکل از نمایندگان اندیشکده‌ها و مؤسسات پژوهشی چین طی سفر به ایران با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و درباره چشم‌انداز روابط بین چین و ایران گفت‌وگو کردند.

در این نشست که به همت مرکز پژوهش‌های اتاق ایران برگزار شد، روسای تعدادی از کمیسیون‌های تخصصی اتاق ایران نیز حضور داشتند.

حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران در ابتدا پایه اصلی روابط بین دو کشور را تجارت و در قدم بعدی، فرهنگ عنوان کرد. او از اعضای این هیات خواست تا چشم‌انداز روابط با ایران و در عین حال رقابت یوان با دلار را تشریح کنند.

او با توجه به پیامدهای ناشی از تحریم بر اقتصاد ایران، گفت: چنان‌چه آمریکا بتواند به کمک ابزار تحریم به اهداف خود دست پیدا کند، بدون شک تلاش خواهد کرد تا از این ابزار علیه چین هم استفاده کند، در این راستا پیشنهاد می‌شود که دو کشور با همکاری یکدیگر سازوکارهایی را طراحی کنند تا کم‌ترین اثر منفی را از تحریم‌ها، بپذیرند.

رئیس اتاق ایران، همکاری دو کشور در حوزه ارتقای اقتصاد سبز و حرکت به سمت تولید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را که در هر دو کشور جزو اولویت‌ها قرار دارد، فرصتی برای تقویت روابط بین ایران و چین معرفی کرد.

به اعتقاد سلاح‌ورزی، تحریم‌ها اثر مستقیمی روی انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد و برای همین این حوزه می‌تواند ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک باشد.

او در عین حال تمرکز بر واحدهای کوچک و متوسط و استفاده از ظرفیت این واحدها برای افزایش سطح همکاری‌های مشترک بین ایران و چین را پیشنهاد کرد و افزود: در طول ۲۰ سال گذشته، همواره سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های بزرگ ایرانی از طرف سرمایه‌گذاران چینی اتفاق افتاده و شرکت‌های کوچک و متوسط نادیده گرفته شده‌اند. شاید بتوان امروز که در شرایط تحریمی قرار داریم، تمرکز خود را روی این واحدها و طرح‌های توسعه‌ای آنها بگذاریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چندجانبه‌گرایی و همکاری دو کشور در قالب بریکس و سازمان همکاری شانگهای اشاره و تصریح کرد: چین به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده منابع مالی پروژه‌ها در سازمان همکاری شانگهای شناخته می‌شود، در مقابل، ایران در بانک توسعه بریکس به عضویت درآمده است و این دو در کنار هم می‌توانند پنجره جدیدی رو به همکاری اقتصادی بین ایران و چین بگشایند.

کد خبر: ۲۶۴٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha