۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
قطب درمان کشور با کمبود دارو روبرو است | قفل وزارت کشور بر سهمیه یزدی ها
بازار گزارش می‌دهد؛

قطب درمان کشور با کمبود دارو روبرو است | قفل وزارت کشور بر سهمیه یزدی ها

یزد- موافقت نکردن وزارت کشور با مصوبه شورای تامین استان یزد مبنی بر افزایش سرانه دارویی با توجه به خدمات‌ دهی به بیماران غیربومی، دغدغه بیماران استان برای یافتن دارو را ادامه‌دار کرده است.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: کمبود دارو به ویژه داروهای خاص در داروخانه‌ های استان یزد بیداد می ‌کند و بیماران هراسان از نداشتن دارو، یکی یکی داروخانه‌ ها را زیر پا می گذارند تا داروی مورد نیاز خود را تامین کنند.

بخش عظیمی از کمبود دارو مربوط به تحریم‌های ظالمانه ‌ای‌ است که به کشور تحمیل شده که غیر قابل انکار نیست اما عدم توجه به پوشش نیاز دارویی جنوب شرق کشور در استان یزد و نپذیرفتن افزایش سرانه دارویی برای مردم استان یزد قابل پذیرش نیست.

نزدیک به نیمی از خدمات درمانی و دارویی استان یزد به بیمارانی تعلق می‌ گیرد که از استان‌ های جنوب شرق به یزد، به دید قطب درمان کشور مراجعه می ‌کنند از این رو سهمیه ‌ای که در اختیار یزد قرار می‌گیرد به تناسب تقاضا نیست و مردم را در تامین دارو با چالش های جدی مواجه کرده است. اگرچه کمبود داروهای بیماران خاص در تمام استان‌ های کشور مشهود است اما استان یزد نه تنها با این مشکل روبه روست بلکه گاهی برای تامین اقلام دارویی نه چندان خاص نیز مشکلات زیادی وجود دارد.

یزد برای تامین داروهای غیرخاص هم با مشکل مواجه است

یکی از بیمارانی که به داروخانه ای در مرکز شهر یزد مراجعه کرده به خبرنگار بازار گفت: چهار روز است که برای پیدا کردن یک قلم داروی اعصاب بیش از ۲۰ داروخانه از اول تا آخر شهر یزد را زیر پا گذاشته ام اما هنوز موفق به تامین آن نشده ام.

یک شهروند یزدی: اگر مسئولان قبول دارند که یزد قطب درمان کشور است پس باید سهمیه‌ای نیز برای تامین دارو برای بیمارانی که برای درمان به یزد مراجعه می‌کنند، در نظر بگیرند

رضا غلامپور با بیان اینکه در ماه‌های گذشته پیدا کردن این دارو هرچند به سختی اما میسر بوده است، اضافه کرد: معلوم نیست که این اقلام دارویی که سرانه مشخصی دارند به چه دلیل در یک برهه زمانی به طور کامل نایاب می‌ شوند.

وی افزود: قطعاً این کمبودها نشان می‌ دهد که افزایش تقاضا برای این داروها به وجود آمده و با توجه به اینکه وضعیت بیماران بومی به یکباره افزایش قابل توجهی نخواهد داشت، مشهود است که سهم قابل توجهی از این داروها به بیماران غیربومی تعلق گرفته است.

این شهروند با بیان اینکه بسیاری از بیماران غیر بومی در طول دوره درمان خود در خانه شهروندان ساکن می‌شوند و مورد پذیرایی قرار می‌گیرند اما این انتظار وجود دارد که دیدگاه کشوری به سمتی باشد که سرانه درمان و دارو برای استان یزد با توجه به افزایش مراجعه بیماران غیر بومی افزایش یابد، تاکید کرد: زمانی که یزدی‌ها برای تامین داروهای مورد نیاز خود با کمبودهای این چنینی مواجه می‌شوند قطعاً تغییراتی در برخورد آنها با بیماران غیر بومی رخ خواهد داد که پسندیده نیست.

قطب درمان کشور با کمبود دارو روبرو است | قفل وزارت کشور بر سهمیه یزدی ها

علت کمبود داروهای خاص در یزد

یکی دیگر از بیماران یزدی با اشاره به کمبود شدید داروهای خاص در داروخانه‌های استان یزد اظهار کرد: بسیاری از بیماران غیر بومی مبتلا به بیماری های خاص با توجه به ظرفیت‌های پزشکی و زیرساخت‌های درمانی برای درمان به یزد مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه بیماران دچار سرطان باید یه دوره درمانی را برای شیمی درمانی در یزد سپری کنند، داروی خود را نیز از استان یزد تامین می‌کنند از این رو کمبود داروهای خاص در یزد بسیار شدیدتر از استانهای دیگر است.

زینب حکیمی با بیان اینکه درمان و دارو، منطقه و ناحیه نمی‌شناسد و همه باید تحت پوشش و حمایت قرار بگیرد، اضافه کرد: بیماران نباید رنجی بیش از رنج بیماری و دغدغه ای به جز درمان داشته باشند اما هزینه‌های گزاف از یک سو و کمبود دارو از سوی دیگر به شدت بیماران و خانواده‌های آنها را تحت فشار قرار داده و آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر مسئولان قبول دارند که یزد قطب درمان کشور است پس باید سهمیه‌ای نیز برای تامین دارو برای بیمارانی که برای درمان به یزد مراجعه می‌کنند، در نظر بگیرند در غیر این صورت سرانه های فعلی نه تنها نیاز یزدی‌ها بلکه در آینده نزدیک حتی نیاز بیماران غیر بومی را نیز تامین نخواهد کرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد: بعد از تشکیل جلسه شورای تامین با قید فوریت، آخرین درخواست‌های افزایش سهمیه دارو بر اساس آمار و اطلاعات بیماران به وزارت بهداشت ارسال شده است

این بیمار ادامه داد: مسئولان استان و کشور باید بپذیرند که ظرفیت‌های پزشکی استان یزد در کشور و حتی دنیا ثابت شده و بیماران بسیاری از نقاط مختلف به ویژه جنوب و جنوب شرق کشور برای درمان به یزد مراجعه می‌کنند از این رو سرانه‌های درمانی و دارویی استان یزد باید افزایش یابد.

افزایش سرانه دارو مطالبه مردم و مسئولان یزد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در این باره در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پیگیری‌های مکرر برای افزایش سرانه‌های دارویی استان از سال‌های گذشته تاکنون اظهار کرد: مسئولان استان یزد با جدیت افزایش سرانه را دنبال می‌کنند و این موضوع حتی به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده و برای نهایی شدن باید مصوبه وزارت کشور را بگیرد.

بهروز حیدری بیان کرد: سرانه داروی استان یزد با توجه به پذیرش بیماران غیربومی باید افزایش پیدا کند و این موضوع با جدیت در استان طرح و بررسی شده و در نهایت در قالب مصوبه شورای تامین به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است. افزایش سرانه دارویی استان یزد به تایید وزارت بهداشت نیز رسیده اما هنوز وزارت کشور با آن موافقت نکرده است که قطعاً دلایلی برای این موضوع وجود دارد.

قطب درمان کشور با کمبود دارو روبرو است | قفل وزارت کشور بر سهمیه یزدی ها

موضوع در شورای تامین مطرح شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: بعد از تشکیل جلسه شورای تامین با قید فوریت، آخرین درخواست‌های افزایش سهمیه دارو بر اساس آمار و اطلاعات بیماران به وزارت بهداشت ارسال و تایید شد اما تغییر سهمیه نیازمند تائید وزارت کشور است.

حیدری همچنین در ادامه به سهمیه ها نیز اشاره کرد و گفت: از پاسخ وزارت کشور این برداشت می‌شود که بازنگری سهمیه‌های درمانی در دستور کار وزارت کشور قرار دارد اما در حال حاضر سهمیه داروی استان یزد افزایش نیافته است.

قطب درمان بودن برای استان یزد افتخاری است، آرامش بخشیدن به روح و روان و جسم بیمارانی که از هر نقطه از کشور و حتی خارج از کشور به یزد مراجعه می کنند، سعادت والایی است و خدمت رسانی به بیمارانی که به ظرفیت‌های پزشکی این استان اعتماد و با امید به این استان مراجعه می کنند، اتفاق خوشایندی است.

اما علیرغم همه این مسائل، باید در نظر داشت که راضی نگه داشتن بیماران بومی و ارائه خدمات خوب به بیماران غیربومی که به عنوان گردشگران سلامت به یزد مراجعه می‌کنند، نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله تامین دارو است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۴٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha