۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
احتمال رشد پایه پولی در پی کسری بودجه در کشور!
معاون سابق بانک مرکزی در گفتگو با «بازار» پیش بینی کرد؛

احتمال رشد پایه پولی در پی کسری بودجه در کشور!

مستخدمین حسینی می گوید؛ اگر دولت و در ذیل آن بانک مرکزی نقدینگی را کنترل نکند، با توجه به حجم بالای این شاخص در اقتصاد کشور و کسری بودجه به احتمال زیاد پایه پولی افزایش و مشکلات زیادی از این طریق به اقتصاد کشور و خانوارها تحمیل می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: داغ بودن بازارهای رسمی و غیر رسمی سرمایه گذاری در کشور، نظیر، بازار سکه، ارز، بورس و... که این روزها بعضا با سفته بازی نیز همراه است، نقدینگی فراوانی را جذب خود کرده و مانع از ورود نقدینگی به بخش مولد اقتصاد کشور شده است. از طرفی تداوم چنین رویکردی در صورت بی توجهی نسبت به هدایت نقدینگی به سمت تولید، تبعات منفی فراوانی را در اقتصاد کشور ایجاد می کند. تبعاتی که دولت را ناگزیر به تامین نقدینگی برای اداره امور کشور از طریق مختلف می کند که به عقیده کارشناسان چاپ پول بدون پشتوانه یکی از این برنامه هایی است که در صورت چنین اقدام نادرستی رشد پایه پولی، نقدینگی و در نهایت تورم در کشور به شدت افزایش می یابد.

 خروج همه بازارها اقتصادی از تعادل به دلیل نقدینگی سرسام آور
حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی در گفتگو با «بازار» درباره سیاست های دولت و بانک مرکزی برای مهار رشد نقدینگی و ساماندهی بازار ارز در کشور گفت: حل چنین مسائلی نیازمند اصلاح ساختاری در کل بدنه اقتصاد است. اصلاحات گسترده ای چون برنامه ریزی برای جلوگیری از رشد فزاینده نقدینگی و هدایت آن به بخش تولید در کنار کنترل رشد نرخ تورم است چرا که نقدینگی ویلان و حجیم در کشور باعث خروج همه بازارهای اقتصادی از تعادل می شود.
وی لازمه اصلاح ساختار اقتصادی کشور در این شرایط را کنترل نقدینگی دانست و افزود: دولت و بانک مرکزی باید مراقب باشند با توجه به کسری بودجه فشار به پایه پولی وارد نشود چرا که افزایش پایه پولی اقتصاد کشور را به هم می ریزد. با این وجود دولت باید تمام انرژی خود را صرف جلوگیری از رشد نقدینگی و مهار آن به سمت و سوی تولید کند.
این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: دولت به همراه بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی باید کمک کنند تا پایه پولی آسیب نبیند از طرفی نیز سیاست هایی اتخاذ شود تا نقدینگی موجود که در بازارهای ویرانگر غیررسمی است به سمت تولید هدایت شود.

بی برنامگی فعالان اقتصادی با گرانی ارز/ رشد بورس غیر طبیعی است
معاون سابق بانک مرکزی به بی اعتمادی سرمایه گذاران به آینده اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: تغییرات مستمر نرخ ارز، سکه، طلا، مسکن، خودرو و...باعث شده تا سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برنامه ای برای آینده خود ترسیم نکنند.  
 به طور مثال شاخص بورس در بازار سرمایه مدت هاست بر مدار رشد قرار دارد در حالی که این رشد در چنین بازاری غیر طبیعی است و این موضوع نگرانی هایی را برای مردم بخصوص سرمایه گذاران بازار سرمایه ایجاد کرده است که مبادا بازار سرمایه با شیب تند کاهشی مواجه و مشکلاتی را برای فعالان این بازار بوجو دآورد.
مستخدمین حسینی با اشاره به نوسان نرخ ارز در بازار، گفت: رشد نرخ ارز در بازار که ناشی از رشد تقاضا برای این کالاست تصمیم گیری بانک مرکزی و نهادهای مرتبط را برای ساماندهی قیمت ها در این بازار سخت کرده است چرا که  بانک مرکزی در صورت توزیع ارز بدون برنامه به بازار نه تنها مشکلات را حل نمی کند بلکه باعث هدر رفت منابع ارزی کشور نیز می شود.

تجربه تلخ عرضه ارز به بازار در دوران سیف
وی به تجربه تلخ عرضه ارز در دوران سیف به بازار برای مهار قیمت ها و ساماندهی این بازار اشاره کرد و افزود: سیاست توزیع ارز به بازار برای مهار قیمت ها سیاستی شکست خورده است که متاسفانه در سالهای گذشته شاهد آن بودیم. و این سیاست نتوانست به ساختار اقتصادی کشور کمک کند. علاوه بر هدر رفت ارز در دوران مدیریت سیف، خروج ۶۰ تن طلا بانک مرکزی و تبدیل آن به سکه نیز سیاست نادرستی بود که در گذشته بدون نتیجه تجربه شده است.
مستخدمین حسینی تصریح کرد: اقدام دستوری بانک مرکزی و دولت برای مهار قیمت ارز نتیجه منفی در بر دارد و این سیاست سیاستی کارشناسانه نیست بلکه باید سیاست های دیگری جایگزین این تصمیم شود. تا قیمت ها در بازار ارز سیر نزولی به خود گیرند.

سال ۹۹ سالی سخت و پیچیده است
وی افزود: دولت و بانک مرکزی باید نقش سیاست گذاری و نظارتی را اعمال کنند نه اینکه در زمان افزایش نرخ ارز سیاست عرضه ارز و سکه در پیش گرفته شود چرا که این سیاست ها مسکن و زود گذر بوده و تبعات منفی آن دامن گیر کل اقتصاد کشور می شود.
این کارشناس اقتصادی: سال ۹۹ را سالی سخت و پیچیده برای اقتصاد کشور پیش بینی کرد و اظهار داشت: کاهش شدید صادرات نفتی و غیر نفتی که به کاهش میزان درآمدهای ارزی منجر می شود تصمیم گیری را برای مسئولان سخت کرده است.   از طرفی سیاست های نادرست دولت در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات (۲۷ میلیارد دلار) که دولت آن را به گردن کرونا انداخته است مشکل دیگری است که البته این میزان دلار مربوط به ۲ سال گذشته است. و هنوز به کشور برنگشته است.
وی اضافه کرد: رشد تورم که ناشی از رشد نقدینگی است این روزها موجب شده است تا قیمت ها در بازار بشدت بالا برود. افزایش قیمت لوازم خانگی، مواد غذایی، کرایه حمل و نقل، اجاره بها و... و. نمونه ای از گرانی ناشی از رشد تورم است که مردم را در فشار اقتصادی قرار داده است.

کد خبر: ۲۶٬۴۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha