۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
حجم تجارت خارجی ایران در ۹ ماه به ۱۱۲.۴ میلیارد دلار رسید
رئیس‌کل گمرک ایران:

حجم تجارت خارجی ایران در ۹ ماه به ۱۱۲.۴ میلیارد دلار رسید

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ حجم تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماه سال جاری با احتساب صادرات نفت، به ۱۱۲.۴ میلیارد دلار رسید.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر، اظهار کرد: برای اولین بار در اعلام تجارت خارجی در کنار واردات و صادرات کالاها و خدمات، آمار صادرات نفت، خدمات فنی مهندسی و صادرات برق را هم جزو آمار گمرک منتشر می‌کنیم که تصویر واقعی‌تر و قابل اتکاتر از تجارت خارجی ارائه می‌کند و در ماه‌های آینده نیز پارامترها کامل‌تر می‌شود.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در رویه واردات در ۹ ماه سال جاری ۲۸.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۴۸.۴ میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر ارزش ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر همچنین در رویه واردات کالا در ۹ ماه امسال ۱۰۱ میلیون تن کالا به ارزش ۳۶.۴ میلیارد دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۲۶ درصد رشد کرده و از نظر ارزش تغییری نداشته است.

وی همچنین در مورد صادرات نفت گفت: در ۹ ماه سال جاری به ارزش ۲۶.۵ میلیارد دلار صادرات نفت و گاز داشتیم که از نظر ارزش نسبت به مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد کرده است، در عین حال به دلیل ملاحظات تحریمی مقاصد صادراتی و تُناژ و مشتریان آن اعلام نمی‌شود.

وی همچنین در مورد صادرات برق در سال جاری گفت: ۳۰۰ میلیون دلار صادرات برق و همچنین از محل صادرات خدمات فنی و مهندسی که دارای قرارداد بوده‌اند، ۷۸۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به دست آمده و جمع کل صادرات کشور با احتساب نفت ۶۴ میلیارد دلار و جمع کل واردات ۴۸ میلیارد دلار و حجم مبادلات تجاری با احتساب نفت در سال جاری ۱۱۲.۴ میلیارد دلار می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشدی معادل ۷ درصد برخوردار است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد تراز تجاری گفت: مازاد درآمد ارزی کشور در ۹ ماه سال جاری ۱۵.۵ میلیارد دلار است

رضوانی فر در مورد مقاصد صادراتی کالاهای ایران گفت: تغییر خاصی صورت نگرفته و چین با ۱۰.۳ میلیارد دلار، عراق ۶.۹ میلیارد دلار، امارات ۴.۷ میلیارد دلار، ترکیه ۳.۳ میلیارد دلار و هند ۱.۷ میلیارد دلار ۵ مقصد برای صادرات کالاهای ایرانی بوده‌اند.

وی در مورد مبادی واردات هم گفت: امارات ۱۵ میلیارد دلار، چین ۱۳.۷ میلیارد دلار، ترکیه ۵.۳، آلمان ۱.۶ و هند ۱.۴ میلیارد دلار به ترتیب مبادی مهم واردات کالا به کشور بودند.

رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مورد ترانزیت کالا گفت: در سال جاری ۱۲.۶ میلیون تن کالا از خاک جمهوری اسلامی ترانزیت شده که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد دارد و گمرکات مبدأ برای ترانزیت شامل شهید رجایی، باشماق، پرویزخان و گمرکات دیگر بوده‌اند.

رضوانی‌فر در مورد ۲۰ قلم کالای اساسی وارداتی در سال جاری به جز دارو، گفت: حجم این کالاها ۱۸.۳ میلیون تن به ارزش ۱۲ میلیارد دلار بوده که از نظر وزنی تغییری نداشته و از لحاظ ارزش ۷.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد که به خاطر کاهش ارزش شکر، برنج و چای در بازار جهانی بوده است.

وی همچنین گفت: ‌در زمینه واردات کنجاله، کود شیمیایی، جو و گوشت قرمز بیشترین افزایش ارزش واردات را داشته‌ایم.

کد خبر: ۲۶۴٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha