۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۹
بانک پیر با کاهش وزن، بار نور را بر دوش خواهد کشید؟| کاهش محبوبیت بانک ملی با « بله» و « مهربانی»!
واگذاری ۴۹ شرکت تحت اختیار بانک ملی

بانک پیر با کاهش وزن، بار نور را بر دوش خواهد کشید؟| کاهش محبوبیت بانک ملی با « بله» و « مهربانی»!

بانک ملی ایران بالاخره قرار است تن به سیاست های دولت مبنی بر خروج بانک ها از بنگاهداری بدهد و بنا است ۴۹ شرکت تحت اختیار و زیر مجموعه خود را آماده واگذاری و فروش کند.

مهران ابراهیمیان، بازار: رابطه قوی دولت و به ویژه وزارت اقتصاد با بانک ملی باعث شده تا در سالهای اخیر بیش از پیش بزرگ و فربه شود به نحوی که دستی در شوینده ها تا پیام رسان دارد. از این این بانک پیر وبا اضافه وزن بنا به مقررات و دستورالعمل های بانک مرکزی باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش وزن خود اقدام می کرد و درست در همین ایام بود که بار موسسه نور را نیز بر دوش کشید.

نگرانی درباره تحمیل ضرر های نور به حدی بود که از معاون بانک مرکزی تا وزیر اقتصاد قول دادند که هیچ ضرری به بانک ملی تحمیل نخواهد شد و همزمان با اعلام برخی اظهارنظرها مبنی بر انتقال ناترازی های موسسه نور به بانک ملی، معاون بانک مرکزی گفت: «تاکید شخص رئیس کل بانک مرکزی این بود که دارایی‌های مشکل دار موسسه نور به بانک ملی منتقل نشود و حتی یک ریال ناترازی منتقل نشده است.»
وزیر اقتصاد هم برخی هزینه های روابط عمومی وزارت اقتصاد معمولا بر دوش این بانک است نیز وارد میدان شد و گفت: «انحلال موسسه نور و انتقال سپرده ها به بانک ملی بدون انتقال زیان واقعی به مردم، دولت و بانک ملی انجام خواهد شد و دقیقا متناظر عددی که از سپرده های موسسه نور مورد پشتیبانی بانک ملی قرار خواهد گرفت، دارایی های نقدشونده و نه دارایی های راکد و منجمد و ناسالم به حساب بانک ملی ایران منتقل شده است.

وی همچنین در آن زمان به طور تلویحی گفته بود که برای پشتیبانی بانک ملی از موسسه نور باید دارایی های خود را نقدکند هر چند که بانک مرکزی مکلف شده بود تا یک خط اعتباری ویژه برای حمایت بانک ملی در نظر بگیرد.
عقب ماندگی بانک ملی در ارائه خدمات نوین بانک داری به ویژه شرکت های بخش خصوصی و اتکا بیش از حد به شرکت های دولتی از یک سو و درگیر کردن بانک در شرکت های متعدد زیر مجموعه از سوی دیگر باعث شده تا این بانک بیشتر به بانکی فرسوده و مسن بدل شود که تحرک آن در اثر اضافه وزن زیاد است.

درگیری بیش از حد بخش انفورماتیک و بانکداری الکترونیک این بانک در پیام رسان بله که تقریبا هر روز برای نسخه های وب و اپلیکشن اش آپدیت ارائه می دهند، در کنار طرح مهرمانی 300 میلیونی که به شدت در فضای مجازی مورد نقد قرار گرفت و حتی سخره گرفته شد؛ نشان می دهد بانک ملی نتوانسته با نسل های جدید و بخش های غیر دولتی ارتباط معنادار و ماندگاری برقرار کند

درگیری بیش از حد بخش انفورماتیک و بانکداری الکترونیک این بانک در پیام رسان بله که تقریبا هر روز برای نسخه های وب و اپلیکشن اش آپدیت ارائه می دهند، در کنار طرح مهرمانی 300 میلیونی که به شدت در فضای مجازی مورد نقد قرار گرفت و حتی سخره گرفته شد؛ نشان می دهد بانک ملی نتوانسته با نسل های جدید و بخش های غیر دولتی ارتباط معنادار و ماندگاری برقرار کند و احتمالا اجبار به همکاری شرکت های دولتی و حساب های دولتی ، این بانک را بی حال تر کرده است.

و لذا خبر واگذاری های اخیر در جهت کاهش بنگاه داری بانک ملی دیگر نه از سر اختیار که از سر اجبار انجام شده ، هر چند که بانک ملی در خبر اماده سازی 49 شرکت برای واگذاری ان را متناسب با اقتصاد مقاومتی و همچنین تاکید دولت با هدف ایجاد فرصت های سرمایه گذاری تازه برای خلق بنگاه های جدید و حمایت از تولید داخلی و ارتقای نظام مالی کشور صورت گرفته اعلام کرده است.

در لیست واگذاری هاشرکت هایی همچون سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک)، مدیریت طرح و توسعه آینده پویا، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، ایران ترانسفو، گروه صنعتی بارز، پتروشیمی شازند، گروه صنایع بهشهر، مارگارین، مجتمع تولیدی چینی مقصود و پاکسان از مهمترین شرکت های آماده واگذاری بانک ملی ایران است که در این لیست به چشم می خورد. با این حال باید دید آیا مدیریت این شرکت ها هم واگذار خواهد شد یا همچنان شرکت های زیر مجموعه بانک ملی با کمترین بهره وری و بازدهی به کار خود ادامه خواهندداد.

بانک ملی ایران مدعی شده با تشکیل کارگروه ویژه واگذاری، به طور جد فروش و واگذاری سهام شرکت های تحت پوشش و املاک مازاد ملکی و تملیکی خود را در دستور کار دارد.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha