۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
ریز گردها مدارس مشهد را به تعطیلی کشاند| کاهش شعاع دید در راه های مواصلاتی خراسان رضوی
صبح روز سه شنبه؛

ریز گردها مدارس مشهد را به تعطیلی کشاند| کاهش شعاع دید در راه های مواصلاتی خراسان رضوی

مشهد- افزایش میزان گرد و غبار و ریزگرد ها موجب شد تا ضمن تشکیل برگزاری کارگروه اضطراری تصمیم بر تعطیلی تمامی مدارس هفت گانه این شهر اتخاذ و ابلاغ شود.

بازار؛ گروه استان ها: براساس تصمیم کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی که با ریاست مدیر کل مدیریت بحران استانداری و دبیری مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد به دلیل پایداری گرد و غبار و افزایش میزان ریزگرد ها لذا روز سه شنبه تمامی فعالیت های آموزشی مدارس در مشهد غیر حضوری شد.

بنا بر اعلام این کارگروه تمامی فعالیت های آموزشی مدارس در مشهد و مناطق هفت گانه آن از جمله تبادکان، رضویه و احمد آباد در تمامی مقاطع نوبت صبح به صورت غیر حضوری و در بستر سامانه شاد برگزار می شود.

همچنین مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی نیز روز سه شنبه در شیفت صبح تعطیل اعلام شدند و هر گونه فعالیت ورزشی در محیط های باز در نوبت صبح نیز ممنوع اعلام گردید.

در این کارگروه هم چنین از دستگاه های دولتی خواسته شد در صورت امکان با دورکاری کارکنان دارای بیماری های زمینه ای، تنفسی، قلبی و مادران باردار یا دارای فرزند زیر ۶ سال همکاری کنند.

در همین راستا از شهروندان مشهدی خواسته شد تا از ترددهای غیرضروری پرهیز کرده و از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده و مادران باردار به جد جلوگیری شود.

کاهش شعاع دید در جاده ها

به گزارش خبرنگار بازار به دنبال افزایش غلظت گرد و غبار رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز صبح سه شنبه اعلام کرد: دید افقی رانندگان در جاده‌های نیمه شرقی استان به دلیل وزش باد شدید و گرد و خاک و مه گرفتگی محدود شده است.

ریز گردها مدارس مشهد را به تعطیلی کشاند| کاهش شعاع دید در راه های مواصلاتی خراسان رضوی

یوسف بنی اسدی در این رابطه اذعان کرد: مه گرفتگی و کاهش دید افقی کافی راه ها و مسیرهای ارتباطی شهرستان های تایباد و باخرز را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رییس مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی: وزش باد همراه با گرد و خاک در جاده های شهرستان صالح آباد و سرخس به خصوص جاده ترانزیتی سرخس- مشهد تا کیلومتر ۵۰ دید افقی رانندگان را کاهش داده است

وی ادامه داد: وزش باد همراه با گرد و خاک در جاده های شهرستان صالح آباد و سرخس به خصوص جاده ترانزیتی سرخس- مشهد تا کیلومتر ۵۰ دید افقی رانندگان را کاهش داده است.

هواشناسی خراسان رضوی دیروز دوشنبه با صدور هشدار زرد اعلام کرد که وزش باد در سطح استان شدید همراه با گرد و خاک، احتمال خسارت و کاهش کیفیت هوا خواهد بود که طی امروز از شدت وزش آن کاسته خواهد شد.

پدیده تکراری

به گزارش خبرنگار بازار؛ گرد و غبار پدیده‌ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته ولی امروزه به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست گذاشته است.

سال گذشته خشک و کم بارش بود و امسال هم سال سومی است که در شرایط کم بارشی قرار داریم و متاسفانه کانون‌های گرد و غبار نیز افزایش یافته است.

ریز گردها مدارس مشهد را به تعطیلی کشاند| کاهش شعاع دید در راه های مواصلاتی خراسان رضوی

آخرین بررسی‌های اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نشان از شناسایی دست‌کم ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی با سطحی معادل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار در خراسان رضوی وجود دارد که تا پیش از این مطالعات، گمان می رفت شمار آنها تنها ۱۶ کانون با گستره یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار باشد.

در نشیب و فراز مدیریت و کنترل کانون های گرد و غبار داخلی و وجود مشکلات متعدد در این حوزه، فعالیت ۲ کانون گرد و غبار خارجی شامل «قره قوم» در ترکمنستان و «هرات» در افغانستان، به عنوان دیگر سهامداران جدی آلودگی گاه و بی‌گاه هوای خراسان رضوی، از دیگر مشکلات این حوزه است.

خراسان رضوی با ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را دربرگرفته است اما دارنده ۱۷ درصد بیابان‌های ایران است

درگیری خطه خشک و نیمه‌خشک خراسان رضوی با کاهش بارش ها و خشکسالی و در پی آن فرسایش آبی، بادی و خاکی، موجب از دست رفتن سالانه چندین میلیون تن خاک این استان می‌شود و این در شرایطی که پیش‌بینی ها از کاهش بارندگی ها در پاییز امسال حکایت دارد، به معنای خشکی بیشتر خاک و به هوا بلند شدن گرد و خاک بیشتر در پی وزش بادهای پاییزی و تشدید وضعیت موجود در حوزه فعالیت کانونهای گرد و غبار استان است.

استان خراسان رضوی با ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را دربرگرفته است اما دارنده ۱۷ درصد بیابان‌های ایران است، اگرچه این استان دارنده رتبه نخست جنگل دست‌کاشت در کشور است اما منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک محسوب شده و ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم‌اینک ۵ و نیم میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی، یعنی ۴۸ درصد گستره این استان را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد و بنا بر اظهارات کارشناسان حدود ۳۰ درصد از وسعت استان متاثر از کانون‌های فرسایش بادی است.

کد خبر: ۲۶۳٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha