۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
تأسیس «آمایشگاه بازار نوآوری» توسط بنیاد مستضعفان| ارائه مدل به‌روز محرومیت‌زدایی
رئیس بنیاد مستضعفان خبر داد

تأسیس «آمایشگاه بازار نوآوری» توسط بنیاد مستضعفان| ارائه مدل به‌روز محرومیت‌زدایی

رئیس بنیاد مستضعفان گفت: جوانان و نسل‌های بعد در آمایشگاه بازار نوآوری با فضای ذهنی آینده و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل مشکلات مناطق محروم آشنا می‌شوند.

به گزارش بازار، حسین دهقان در جمع فعالان اجتماعی با اشاره به انبوه تجارب ناموفق محرومیت زدایی در کشور اظهار داشت: محرومیت‌زدایی به معنای واقعی کلمه زمانی محقق می‌شود که بتوانیم مدلی ارائه کنیم که بر اساس آن هویت محلی مردم را تقویت، آنان را به سرزمین و اقلیمشان امیدوار کند و تثبیت جمعیت و حتی مهاجرت معکوس را در پی داشته باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با اشاره به ملزومات هویت‌سازی در مناطق محروم، گفت: باید پیشرفت مناطق به گونه‌ای در دستور کار قرار گیرد که مردم به زادبوم خود افتخار کنند و محصول و خدمت محلی‌شان معرف و مکمل هویتشان باشد.

وی معتقد است: اگر هویت محلی تقویت شود، انگیزه برای ماندن و ساختن مناطق کم‌برخوردار تقویت می‌شود و دیگر نیازی به حمایت‌های مقطعی و قطره چکانی نیست و پیشرفت پایدار تنها از این طریق محقق می‌شود.

دهقان در ادامه با اشاره به ضرورت ایجاد امید و نشاط در مناطق محروم، تاکید کرد: ما به دنبال متکی کردن مردم به خودمان نیستیم و در مناطق هدف به دنبال افرادی خواهیم رفت که انگیزه لازم برای پیشرفت زادبوم خود را دارند و از آنان حمایت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی استعدادهای خود و زادبومش را بشناسد و همزمان از وی به‌اندازه کافی حمایت شود، دیگر به دنبال مهاجرت نیست و با امید و نشاط همه توان خود را برای توسعه محل زندگی‌اش صرف می‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان، جریان‌سازی پیشرفت را مهم توصیف کرد و گفت: جریان‌سازی پیشرفت پایدار با استفاده از توان محلی، مهم‌تر از تعریف نقاط هدف محرومیت است و ما در بنیاد با قوت این هدف را پیگیری خواهیم کرد.

وی تصریح‌کرد: رمز پایداری اقدامات محرومیت‌زدایانه، پیوند با محیط اطراف و استعدادهای بومی است.

دهقان ادامه‌داد: بنیاد مستضعفان علاوه بر آموزش، تامین و تجهیز منابع برای توانمندسازی مناطق کم برخوردار، مردم مناطق را در اصل سرمایه‌گذاری در این مناطق شریک می‌کند تا مردم خود را منتفع از فردای توسعه محل زندگیشان ببینند و بیشتر امیدوار شوند.

وی در ادامه این نشست از تصمیم این بنیاد برای تاسیس آمایشگاه بازار نوآوری با هدف توسعه مناطق محروم خبر داد و افزود: در این آمایشگاه جوانان و نسل‌های بعد را با فضای ذهنی آینده و استفاده از فناوری‌های نوین برای حل مشکلات مناطق محروم آشنا می‌کنیم و بنیاد با همکاری شرکت‌های دانش بنیان با حمایت از جوانان علاقه‌مند مدلی جدید، به‌روز و پایدار برای پیشرفت مناطق کمتر برخوردار ارائه می‌کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با نقد استفاده مکرر از عبارت توانمندسازی برای برنامه‌های پیشرفت مناطق محروم، گفت: بسیاری از این مناطق ذاتا توانمند هستند و وظیفه ما این است که توانمندی ذاتی را به فعلیت برسانیم.

وی تاکید کرد: بر این اساس، بنیاد مستضعان اهالی هر منطقه را برای استفاده درست از سرمایه‌های انسانی و طبیعی هر محل آموزش می‌دهد و تلاش می‌کند تا استعدادهای آنها را به فعلیت برساند. مردم ایران در مناطق مختلف ذاتا توانمند هستند اما در برخی مواقع منابع لازم برای بُروز به فعلیت رسیدن این توانمندی در نظر گرفته نشده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۷۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha