۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
در جستجوی ثروت از دست رفته

در جستجوی ثروت از دست رفته

سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران طی یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشت: یکی از اولین گامهای پاسخگو کردن حکمرانی اقتصادی کشور، ارزیابی مستمر تاثیر سیاستگذاری ها بر رشد اقتصادی و توضیح خواستن در مورد عوامل مسبب کاهش رشد یا از دست رفتن فرصت افزایش رشد است.

حسین سلاح‌ ورزی؛ بازار: اگر تولید ناخالص داخلی ایران را معادل ۴۰۰ میلیارد دلار و جمعیت کشور را حدودا ۸۰ میلیون نفر فرض کنیم، کاسته شدن یک درصد از رشد اقتصادی به معنای از دست رفتن دسترسی سرانه هر ایرانی به چیزی حدود ۵۰ دلار، اسباب معیشت و رفاه است.

این عدد حتی اگر با نرخ تسعیر دلار جهانگیری نیز به ریال تبدیل شود، چیزی حدود ۲۱۰ هزارتومان برای هر ایرانی خواهد بود، که عدد واقعی طبیعتا بسیار بیش از این است.

وقتی دولتها از طریق وضع مالیات، عوارض و امثال این از مردم مطالبه پول کنند، جامعه خیلی زود واکنش نشان می دهد، اما، چرا وقتی تصمیمات یک دولت نرخ رشد متعارف ۵ درصدی را به رشد منفی ۵ درصد می رساند، و در واقع با همان حساب قبلی به هر ایرانی حدودا ۲ میلیون تومان (به نرخ جهانگیری) و در عالم واقع احتمالا چیزی چیزی معادل ۴ برابر این، یعنی ۸ میلیون تومان خسارت وارد می کند، افکار عمومی واکنشی از خود بروز نمی دهند!؟

یکی از اولین گامهای پاسخگو کردن حکمرانی اقتصادی کشور، ارزیابی مستمر و حتی المقدور دقیق تاثیر سیاستگذاری ها و تحولات محیطی بر رشد اقتصادی، و توضیح خواستن در مورد عوامل مسبب کاهش رشد، یا از دست رفتن فرصت افزایش رشد است.

کد خبر: ۲۶٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha