۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
صف طولانی خرید به رغم گلاویز شدن بانک آینده با بحران ورشکستگی| پرتاب سهام وآیند با دینامیت در ستاد!
تحلیل بانک آینده

صف طولانی خرید به رغم گلاویز شدن بانک آینده با بحران ورشکستگی| پرتاب سهام وآیند با دینامیت در ستاد!

زیان خالص بانک آینده نسبت به گذشته کاهش یافته است؛ اما همان طور که وزیر اقتصاد وعده داده، باید فورا جهت اصلاح و جبران زیان، اقداماتی واقعی و نه تکراری در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

هادی بهرامی؛ بازار: تحلیل و بررسی صنعت بانکداری بدلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارد حائز اهمیت میباشد؛ در ادامه سلسله بررسی های بازار به تحلیل جامع بانک آینده میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت

بانک آینده از ادغام بانک تات، ‌مؤسسه اعتباری صالحین و ‌مؤسسه اعتباری آتی، با سرمایه‌ پایه هشت ۸۰۰ میلیارد تومان؛ در تیرماه سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. در حال حاضر، بانک آینده در قالب یک بانک تجاری خصوصی و با راهبرد حضور مؤثر و کارآمد در حوزه‌ های خدمات بانکداری: خرد، تجاری، مؤسسه ‌ای و خدمات بانکداری اختصاصی در بستر آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، با ۲۷۱ شعبه در سراسر کشور، مشغول فعالیت است. ارزش بازار بانک آینده در بورس، مبلغ ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان میباشد که در تا چند روز پیش ۱۴ میلیارد تومان ارزش معاملات دارد و این حجم پایین نشان از احتیاط سرمایه گذاران در این بانک داشت.

در روز های اخیر اخباری مبنی بر هجوم کارمندان بانک اینده برای خرید در سایت ها قابل رویت بود که دلیل افزایش تقاضا و صف خرید را تجدید ارزیابی در بانک عنوان کرده اند. بانک آینده با یک دارایی بزرگ غیر قابل فروش و با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی سالانه و تورم بالاتر در املاک هر سال می تواند این روند را تکرار کند اما صورت های مالی که فقط املاک و تجدید ارزیابی نیست!

با این حال در روز های اخیر اخباری مبنی بر هجوم کارمندان بانک اینده برای خرید در سایت ها قابل رویت بود که دلیل افزایش تقاضا و صف خرید را تجدید ارزیابی در بانک عنوان کرده اند. به راحتی مشخص است که اگر این روند ادامه داشته باشد و شرکتهای زیر مجموعه بانکها و صندوق های املاک و مستغلات آن ها عرضه بشوند، زیان های انباشته شده، ظرف کمتر از یک سال پودر خواهد شد.

صف طولانی خرید به رغم گلاویز شدن بانک آینده با بحران ورشکستگی| پرتاب سهام وآیند با دینامیت در ستاد!

به عنوان مثال فردی به نام مستعار ایرج مفتاح در بخش نظرات سهام یاب نوشته بود: « وآیند این نماد کم کم رو به دینامیت .ببینید تو چه تاریخی بهتون گفتم .تو ساختمان مرکزی غوغایی بر پا هستش از حسابداران وکارشناسان رسمی وووووخلاصه داستانی در حال وقوع است به نوعی شنیدم اکثر کارمندان بانک با گرفتن وام های سنگین از بانک‌های دیگه اقدام به خرید این نماد کرده اند.» «چه در این بانک میخاد اتفاق بیفته که کارمندانش در تلاطم پیدا کردن پول بیشتر وخرید بیشتر هستن ؟؟؟؟ چیزی بجز یک انفجار میتونه باشه وقتی دارن کل مال های این نماد رو کارشناسان رسمی با تعداد بسیار بالا وپیشروی سریع قیمت گذاری می‌کنند؟ماشاالله یکی دو تا ده تا صد تا هزار تا مال که نداره هر چی میرن جلو بازم هست.کارشناسان خسته شدن .خدا برکت بده به اموال این بانک وروزی بیشتر بده به سهامداران خسته واشفته روحی ولی مقاوم این بانک .به امید خدا انتهای این برج تمام سایت ها خبری رو وایند میترکونه .منتظر این انفجار باشید».

اگر چه بقیه کاربران این ادبیات را اغراق آمیز خوانده اند اما ظاهرا خبرهایی در بخش ستاد بانک آینده بوده و ایشان از آن خبر داشته است!

بانک آینده با یک دارایی بزرگ غیر قابل فروش و با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی سالانه و تورم بالاتر در املاک هر سال می تواند این روند را تکرار کند اما صورت های مالی که فقط املاک و تجدید ارزیابی نیست! بانک آینده بر اساس همین اخبار در طی ۵ روز از ۱۲۴۶۰ به ۱۳۱۹۰ ریال رسیده که در لحظه نگارش با صف خرید حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار تایی اما با ۴۵ خریدار مواجه است. بااین حال برای کسانی که به بازار بورس با نگاه بلند مدت می نگرند، توصیه نمی شود.

با توجه به زیان خالص ۲۲۰۰ تومانی به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۲، میتوان به اوضاع وخیم شرکت و حال بد سهامداران پی برد که باید فورا اقدامات لازم جهت اصلاح و جبران زیان بانک صورت گیرد



آخرین اخبار

شعبه جدید بانک آینده در جنوب غرب تهران با حضور مدیرعامل بانک آینده، ستاد مدیریتی و عملیاتی طرح جذب منابع همّت آینده افتتاح شد. در هشت ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، بانک آینده تعداد بیش از ۸.۵۰۰ فقره با مجموع مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان، وام قرض ‌الحسنه فرزند آوری پرداخت کرده است. در هشت ماهه نخست امسال، بانک آینده بیش از ۹ هزار جوان را روانه خانه بخت کرد و قرار است مجمع فوق العاده برای بررسی صورت های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برگزار شود. به ادعای روابط عمومی در حال حاضر عملیات حسابرسی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به‌ترتیب توسط موسسه حسابرسی و خدمات مالی فاطر و سازمان حسابرسی در حال انجام است که پس از اتمام فرآیند حسابرسی و ارائه گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و صدور مجوز برگزاری مجامع از سوی بانک مرکزی ج. ا.ایران، در اسرع وقت، این مجامع برگزار خواهد شد.



تحلیل صورت سود و زیان

سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۶ درصدی مبلغ ۲۱ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان میباشد که ۶۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک آینده با سرمایه گذاری های جدید خود ۷۲۰ میلیارد تومان سود بدست آورده و از مالیات معاف بوده است. شرکت به مبلغ ۲۹ هزار و ۴۰ میلیارد تومان زیان خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد کاهش یافته است. در صورت های مالی ۶ ماهه نیز زیان خالص شرکت ۲۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان میباشد که بنظر میرسد با سیاست های جدید نظام بانکی میتوان به کاهش بیشتر زیان امیدوار بود. با توجه به زیان خالص ۲۲۰۰ تومانی به ازای هر سهم در سال ۱۴۰۲، میتوان به اوضاع وخیم شرکت و حال بد سهامداران پی برد که باید فورا اقدامات لازم جهت اصلاح و جبران زیان بانک صورت گیرد. نمودار زیر میزان تقسیم سود یا زیان شرکت طی سال های مختلف را نشان میدهد.

صف طولانی خرید به رغم گلاویز شدن بانک آینده با بحران ورشکستگی| پرتاب سهام وآیند با دینامیت در ستاد!


سخن پایانی

بنظر می آید زیان خالص بانک آینده نسبت به گذشته کمی کاهش یافته است و به دنبال راهی برای خروج از مسیر ورشکستگی میگردد. حال باید از دریچه نگاه سهامداران، روند اصلاحی اصولی مدیران بانک آینده را در پایان سال جاری در شفاف ساختن صورت های مالی، با نقش آفرینی ارزش سرمایه‌ گذاری‌ های نام آشنا و عظیم این بانک خصوصی کشور به نظاره نشست.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سارا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
      4 5
      اگر اینطوره سپرده یکساله ای که دارم رو از بانک آینده انتقال بدم به بانک ملی
    • کوروش IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      0 2
      چقدر گرفتید تخریب کنید ؟