۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
بانک خاورمیانه در موقعیت کم ریسک
تحلیل بانک خاورمیانه، رقیب سنتی کارآفرین

بانک خاورمیانه در موقعیت کم ریسک

صورت های مالی بانک خاورمیانه وضعیت قابل قبولی داشته و بنظر می آیند همراه با سود سازی شرکت تا پایان سال، قیمت سهام آن نیز با رشد خوبی مواجه خواهد شد.

هادی بهرامی؛ بازار: صنعت بانکداری که در حال حاضر در شمار ۱۰ صنعت برتر بازار بورس و اوراق بهادار قرار دارد، در دهه ۸۰ شمسی وارد این بازار شد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه قابل قبولی را به دست آورد. در واقع صنعت بانکداری علی‌ رغم زمان کمی که از پیوستنش به بازار بورس می‌گذرد، از پیشینه و بنیادی قوی برخوردار است. تحلیل و بررسی صنعت بانکداری بدلیل نقش مهمی که در اقتصاد کشور و گردش نقدینگی دارد حائز اهمیت میباشد؛ در ادامه به تحلیل جامع بانک خاورمیانه میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت
بانک خاورمیانه توسط گروهی مجرب از بانکداران،که بیشتر انها در بانک کارافرین بودند، تاسیس شده و به نوعی رقیب دیرینه بانک کارآفرین به شمار می رود. بانک خاورمیانه علاوه بر ارائه تمامی خدمات یک بانک تجاری، سایر خدمات حوزه بازار پول و سرمایه را به صورت مستقیم و یا از طریق ایجاد شرکت‌های زیر مجموعه یا وابسته با رعایت مقررات و ضوابط بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم نموده است. در این راستا اقدامات موثری از جمله کسب مجوزهای اولیه از مراجع قانونی صورت گرفته است. از شرکت های زیر مجموعه بانک خاورمیانه میتوان به کارگزاری خاورمیانه، بیمه زندگی خاورمیانه و صرافی خدمات ارزی اشاره کرد. ارزش بازار بانک خاورمیانه در بورس مبلغ ۱۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر به ارزش ۱.۷ میلیارد تومان معاملات روزانه دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه مسکن و شرکت کیا آسا تجارت توس به ترتیب با درصد مالکیت ۵ و ۴.۸ درصد بزرگ ترین سهامدار بانک خاورمیانه هستند. به منظور ساماندهی تامین آتیه کارکنان و بازنشستگان بانک مسکن، شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن در مرداد ۱۳۸۹ تاسیس گردید. سرمایه گذاری منابع موسسه مدیریت همیاری آتیه امید که شامل صندوق‌های پس‌انداز رفاه، تامین آتیه، غرامت فوت و حادثه و تامین خسارت تسهیلات کارمندی می‌باشد، توسط شرکت صورت میپذیرد.


آخرین اخبار
اعطای بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری، افتتاح پنجمین مدرسه امید خاورمیانه در جیرفت کرمان، صعود تیم فوتسال بانک خاورمیانه به دور دومین دوره مسابقات لیگ بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت، انفورماتیک و دارویی، واریز مابه ‌التفاوت سود قطعی و علی ‌الحساب سپرده‌های مشتریان بانک خاورمیانه از آخرین اخبار مربوط به بانک خاورمیانه میباشند.

با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۴۲۷ میلیارد تومان، بدون هزینه استهلاک، مالیات ۳۶۶ میلیارد تومان و سود خالص ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۳۶ درصدی به مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۵۰ درصدی به مبلغ ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۴.۲ برآورد میشود. قیمت سهام وخاور، در حال رنج زدن میباشد و بر روی حمایت قرار دارد که عبور از مقاومت 400 تومان صعود را محتمل تر میکند.


تحلیل صورت سود و زیان
سود تسهیلات اعطایی بانک در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۱۲ درصدی مبلغ ۵ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان میباشد که ۴ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان آن صرف سود علی الحساب میشود. بانک خاورمیانه با سرمایه گذاری های جدید خود ۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود بدست آورده که ۸۲ میلیارد تومان از درآمد ها را مالیات داده است. شرکت به مبلغ ۲ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان سود خالص ساخته که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافته است. سود مجمع شرکت در مرداد ماه امسال ۸۵ تومان بوده که در ۴ سال اخیر تقریبا روندی خنثی در پیش گرفته است.
با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، هزینه های اداری و عمومی شرکت ۴۲۷ میلیارد تومان، بدون هزینه استهلاک، مالیات ۳۶۶ میلیارد تومان و سود خالص ۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، تا پایان سال ۱۴۰۲ هزینه های اداری و عمومی با افزایش ۳۶ درصدی به مبلغ ۸۵۰ میلیارد تومان و سود خالص شرکت با افزایش ۵۰ درصدی به مبلغ ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با نسبت قیمت به درآمد ۴.۲ برآورد میشود.


تحلیل تکنیکال
قیمت پس از برخورد با مقاومت سنگین ۴۰۰ تومان در ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲، با ۷ درصد ریزش مواجه شده و فعلا در حال رنج زدن میباشد. اوسیلاتور آر اس آی نزدیک به حمایت داینامیکی خود قرار دارد و با توجه به حمایت استاتیک ۳۵۰ تومان میتوان انتظار صعود سهم وخاور را داشت. با شکست مقاومت ۴۰۰ تومان میتوان به صعود تا اهداف بالاتر امیدوار بود؛ در غیر اینصورت حمایت قوی و معتبر ۳۲۰ تومان به عنوان سکوی پرتاب در دسترس خواهد بود.

بانک خاورمیانه در موقعیت کم ریسک


سخن پایانی

تحرکات صنعت بانکداری برای کارشناسان و سرمایه گذاران حائز اهمیت میباشد. به همین دلیل باید صورت های مالی و نمودار های قیمتی را بررسی کرد تا متوجه وضعیت شرکت شد. برای تحلیل جامع وضعیت بنیادی شرکت های بانکی باید به میزان دارایی ها، کیفیت و میزان ارائه خدمات، درآمد های عملیاتی، سیاست های دولتی و سایر موارد توجه کرد.

کد خبر: ۲۶۳٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha