۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیون یورویی بین ایران و تاجیکستان
رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو اعلام کرد

هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیون یورویی بین ایران و تاجیکستان

رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو با بیان اینکه تجارت ۵۰۰ میلیون یورویی بین ایران و تاجیکستان هدف‌گذاری شده است، گفت: در ۲ سال گذشته به تراز مثبت اقتصادی با تاجیکستان رسیدیم.

به گزارش بازار، مجتبی اکبری در گفت‌وگویی اظهار داشت: کشور ایران و تاجیکستان به دلیل اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی دیرینه توانسته‌اند پایه‌های حقوقی و سیاسی محکمی را در حوزه‌های مختلف داشته باشند.

وی با اشاره به توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور، افزود: در اولین سفر آیت الله رئیسی، ریاست جمهور به تاجیکستان در شهریور ماه ۱۴۰۰، ۷ سند همکاری و یک بیانیه مشترک، در دومین سفر ریاست جمهور در آبان ماه امسال ۱۹ سند همکاری و در سفر ریاست جمهور ترکمنستان به ایران بعد از ۹ سال که در سال ۱۴۰۰ انجام شد ۱۷ سند همکاری به امضا رسید.

رییس مرکز امور بین‌الملل وزارت نیرو با اشاره به تاکید بر توسعه روابط تجاری دو کشور در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، بیان داشت: در ۲ سال گذشته به تراز مثبت اقتصادی با تاجیکستان رسیدیم و بیش از ۹۱ میلیون دلار صادرات داشتیم.

اکبری با تاکید بر صادرات اقلام و محصولات ساختمانی، مواد غذایی، شوینده‌ها و فراورده‌های پتروشیمی و ادوات کشاورزی به تاجیکستان ادامه داد: از ۵ تا ۸ دی ماه امسال نمایشگاهی در شهر دوشنبه با حضور ۳۶ شرکت بزرگ ایرانی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه دستاوردها و محصولات ایرانی عرضه خواهد شد.

وی هدف‌گذاری برای رسیدن به مبادلات تجاری ۵۰۰ میلیون یورویی با تاجیکستان را از اهداف سفر وزیر نیرو به این کشور و دیدار با رئیس انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان برشمرد و تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های مشترک در مناطق آزاد تجاری بین ۲ کشور و معرفی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌تواند برای عرضه محصولات بومی‌سازی شده فنی و مهندسی و ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای این کشور مهم و موثر باشد.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha