۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸
روس ها و روزها؛ تعلل در ساخت نیروگاه سیریک| مپنا به کمک مسکو می آید؟
با وجود گذشت ۲.۵ سال از شروع عملیات اجرایی

روس ها و روزها؛ تعلل در ساخت نیروگاه سیریک| مپنا به کمک مسکو می آید؟

با وجود گذشت بیش از ۲.۵ سال از شروع عملیات اجرایی، هنوز پیشرفت چندانی در ساخت نیروگاه سیریک رخ نداده؛ حالا گفته می شود که مسکو دست به دامن مپنا شده و خواهان ورود این شرکت ایرانی به این پروژه شده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: خرداد سال ۱۴۰۰ بود که عملیات اجرایی ساخت نیروگاه سیریک آغاز شد. نیروگاهی که در ۱۴۰ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷـﺮق ﺷﻬﺮﺳـﺘﺎن ﺑﻨـﺪرﻋﺒﺎس در ساحل دریای عمان و در زمینی به مساحت ۱۹۹ هکتار قرار بود ساخته شده و شبکه برق در جنوب و جنوب شرق کشور را تقویت کند. ایجاد فرصت توسعه در سواحل مکران و صادرات برق به عمان از دیگر مزیت های ایجاد این نیروگاه بخاری بود که معلوم نیست کی قرار است به سرانجام برسد.

تعلل هایی از سوی روس ها در روند اجرای ساخت نیروگاه سیریک صورت گرفته اما پیگیری های لازم در حال انجام است. ضمن اینکه روس ها علاقه مند هستند که مپنا هم به این پروژه ورود کرده و ساخت نیروگاه سیریک را با همکاری این شرکت ایرانی دنبال کنند

آنگونه که ناصر اسکندری معاون شرکت برق حرارتی به بازار می گوید تعلل هایی از سوی روس ها در روند اجرای کار صورت گرفته اما پیگیری های لازم در حال انجام است.

به گفته او، روس ها علاقه مند هستند که مپنا هم به این پروژه ورود کرده و ساخت نیروگاه سیریک را با همکاری این شرکت ایرانی دنبال کنند.

اسکندری ضمن ابراز امیدواری نسبت به حصول توافقاتی بین مپنا و روس ها، ادامه داد: در این صورت بخشی از کار را مپنا با مسئولیت روس ها در سیریک انجام خواهد داد.

افزایش سهم شرکت های ایرانی در ساخت نیروگاه روسی

نیروگاه سیریک ۴ واحد ۳۵۰ مگاواتی به مجموع ۱۴۰۰ مگاوات دارد. مذاکرات اولیه و کارهای مقدماتی این نیروگاه سال ۹۴-۹۵ اتفاق افتاد. اما در نهایت عملیات اجرایی این پروژه سال در خرداد ماه ۱۴۰۰، همزمان با گشایش LC سال ۲۰۲۱ آغاز شد. بر اساس آنچه در قرارداد آمده بود ۳۰ درصد از کل فرآیند ساخت با مشارکت شرکت‌های ایرانی فعال انجام شود. این ۳۰ درصد می‌توانست شامل خدمات مهندسی، تامین تجهیزات و حوزه اجرا باشد. اما به نظر می رسد که با ورود مپنا سهم شرکت های ایرانی از ساخت این نیروگاه خیلی بیشتر از این حرف ها شود.

ساخت بخشی از تجهیزات نیروگاه در روسیه

کل مبلغ قرارداد ۱ میلیارد و ۴۰۶ میلیون یورو است که از محل خط اعتباری روسیه رقم ۱۱۹۷ میلیون یورو تأمین مالی خواهد شد و مابقی این رقم معادل ۲۱۱ میلیون یورو به‌عنوان آورده کارفرما از منابع داخلی شرکت برق حرارتی تأمین می‌شود. اما به نظر می رسد با وجود گذشت بیش از ۲.۵ سال اعتبار چندانی از سوی روس ها تامین نشده و پیشرفت چندانی هم در روند اجرای کار حاصل نشده است.

بخشی از تجهیزات نیروگاه در روسیه ساخته شده، در ایران هم کارهای انجام شده در حد مطالعات ساختگاه بوده است

آنگونه که اسکندری معاون شرکت برق حرارتی درباره مقدار پیشرفت کار به بازار گفته، بخشی از تجهیزات نیروگاه در روسیه ساخته شده، در ایران هم کارهای انجام شده در حد مطالعات ساختگاه بوده است.

فرصت ۱۱ ماهه روس های برای سنکرون اولین واحد نیروگاهی

گفتنی است این نیروگاه دارای چهار واحد بخار ۳۵۰ مگاواتی با راندمان ناخالص حدود ۴۶ درصد است. بویلر نیروگاه از نوع Super Critical یکبار گذر با سوخت اصلی گاز و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از دریا صورت خواهد گرفت که برای تامین آب مصرفی نیروگاه، آب شیرین کن MED با ظرفیت خروجی ۲۱۰ مترمکعب در ساعت در دستور کار قرار گرفته است.

مدت زمان قرارداد تا تحویل دائمی نیروگاه ۵۵ ماه در نظر گرفته شده که سنکرون اولین واحد نیروگاهی با شبکه برق کشور حدود ۴۱ ماه پس از شروع قرارداد خواهد بود. با این اوصاف اگر قرار باشد طبق توافق این قرارداد پیش برود کمتر از یک سال دیگر (حدود ۱۱ ماه) فرصت برای سنکرون اولین واحد نیروگاه سیریک بیشتر زمان باقی نمانده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha