۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
مجوز فروش فروشگاهی در دستان «سیب» است | کرجی ها و شش و بش «تامین نان»
بازار گزارش می دهد؛

مجوز فروش فروشگاهی در دستان «سیب» است | کرجی ها و شش و بش «تامین نان»

کرج- عرضه نان سنتی در فروشگاه های استان البرز به صورت فله ای ممنوع شده و از سوی دیگر کارخانه های صنعتی تولید نان توانسته اند از این فرصت به خوبی بهره برداری کنند.

معصومه آموده، بازار؛ نان لواش فله‌ای که نانوایی‌های استان البرز آن را تولید می‌کنند چند وقتی است که اجازه ورود به فروشگاه‌های مواد غذایی را ندارند. چرا که نان‌های لواش صنعتی توانستند با داشتن سیب‌سلامت قدرت کسب کنند و با بیرون راندن این نان‌های لواش سنتی از فروشگاه‌های موادغذایی، سهم بازار فروش نان فروشگاه‌ها را برای خود کنند.

سیب سلامت به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر فروشگاهی مواد غذایی، محصولی را بدون علامت سیب سلامت عرضه کند، برای اولین‌بار اخطار می‌گیرد و در صورت تکرار، محل کسب پلمب می‌شود. فروشنده‌های فروشگاه‌های مواد غذایی در کرج بر این باورند که خریدارها از نان‌های لواش فله استقبال می‌کنند و نان‌های صنعتی طرفدار زیادی ندارند و زمان زیادی لازم است تا این نان‌ها وارد سفره مردم شوند.

ضرورت های بهداشتی

متخصص‌های بهداشت محیط اعلام کردند اگر مواد غذایی خارج از واحد تولیدی خود عرضه شود باید از مجوزهای بهداشتی برخودار شود. برای نمونه فرآورده‌های لبنی که در ماست‌بندی‌ها عرضه می‌شوند نیاز به پروانه ساخت ندارند اما اگر این‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی توزیع شود نیاز به شناسه سلامت، سیب سلامت یا پروانه ساخت بهداشتی دارند.

نان لواش در نانوایی باید عرضه شود و هرجا به غیر از نانوایی توزیع شود غیر مجاز به شمار می‌رود زیرا نان لواش غیرمجاز، در شرایط غیر بهداشتی بسته‌بندی و حمل می‌شود

سوسیس و کالباس‌هایی که در مغازه‌ها توزیع می‌شوند دارای پروانه ساخت هستند. بر این اساس اگر نان در نانوایی به فروش برسد نیاز به مجوزهای بهداشتی ندارد اما اگر در مغازه‌ها و رستوران‌ها توزیع شود باید از سیب سلامت برخوردار شود. مقصود جعفری نیا که مدیر گروه بهداشت استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، به توضیح درباره این طرح پرداخته است که در ادامه این گفتگو را می خوانید.

درباره الزام های بهداشتی و عرضه نان بگویید

الزام عرضه نان با سیب سلامت در فروشگاه‌ها از قبل اعلام‌شده و موضوع جدیدی نیست. در کشور و هم‌چنین در شهرستان‌های استان مانند: اشتهارد، ساوجبلاغ، نظر آباد و... کارخانه‌های زیادی هستند که نان را با مجوز تولید وبسته‌بندی می‌کنند.

نان لواش در نانوایی باید عرضه شود و هرجا به غیر از نانوایی توزیع شود غیر مجاز به شمار می‌رود زیرا نان لواش غیرمجاز، در شرایط غیر بهداشتی بسته‌بندی و حمل می‌شود. تاریخ تولید و انقضا ندارد و شرایط نگه داری آن مشخص نیست. همکاران ما در زمان نظارت خود با مشاهده بسته‌بندی نان غیر مجاز در فروشگاه ابتدا به واحد صنفی اخطار می‌دهند و در صورت عدم توجه پلمپ می‌کنند و پرونده آن را به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

اما فروشنده‌های مواد غذایی در این خصوص اعتراض دارند چرا به ما برای فروش نان بسته‌بندی غیر مجاز به ما اخطار می‌دهند

فروش نان بسته‌بندی در آن محل نیز غیر مجاز است و با آنان برخورد می‌شود. هیچ کسی نباید آن‌ها را عرضه کند. نحوه برخورد با این‌ها پلتفرم‌ها نا مشخص است چرا که محل مغازه و واحد صنفی مشخص است وما بر اساس قانون می‌توانیم به آن اخطار دهیم و پلمب کنیم ولی دربستر بر خط ما چنین دسترسی نداریم.

در واقع مشکل در کجاست؟

مشکل عمده‌ای که نان‌های لواش غیر مجاز دارد این است که نان دربسته‌بندی نا مساعد احتمال دارد کپک بزند و وقتی که در آن کپک مشاهده می‌شود سم آفلاتوکسین تولید می‌کند واین سم آفلاتوکسین سرطان‌زا محسوب شده و در لحظه نشان نمی‌دهد در نتیجه مرور زمان مشکلات برای سلامتی انسان تولید می‌کند.

عرضه محصولات به خصوص نان با سیب سلامت و مجوزهای بهداشتی در فروشگاه ها سبب حفظ سلامت مردم می‌شود

نان لواش در نانوایی باید عرضه شود و هرجا به غیر از نانوایی توزیع شود غیر مجاز به شمار می‌رود زیرا نان لواش غیرمجاز، در شرایط غیر بهداشتی بسته‌بندی و حمل می‌شود. در نتیجه بر این اساس محصول فاقد مجوزهای بهداشتی نباید عرضه شود.

هفت خوان دریافت مجوزهای بهداشتی

به گزارش بازار، فروش محصولات بدون سیب سلامت در فروشگاه‌ها ممنوع است اما اگر کسی بخواهد برای تولید محصولات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی محصول خود مجوزهای بهداشتی را بگیرد باید براساس فصلنامه «آشنایی با انواع مجوزهای بهداشتی برای تولید و بسته‌بندی موادغذایی» نوشته متقاضیان به معاونت غذا و دارو محل تولیدی خود مراجعه کند.

این متقاضیان اما با گذر از هفت خوان دریافت پروانه تاسیس، پروانه مسئول فنی، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، مجوز ورود کالاو مجوز ترخیص کالا مجوزهای بهداشتی محصول خود را دریافت می کنند. به هر صورت باید تاکید کرد که عرضه محصولات به خصوص نان با سیب سلامت و مجوزهای بهداشتی در فروشگاه ها سبب می شود تا سلامت مردم حفظ شود اما تهیه نان با آرد غیریارانه ای و هم چنین تامین هزینه نیروی انسانی و سایر هزینه ها قیمت نان صنعتی را بالا می برد و مردم برای همین از نان های صنعتی استقبال نمی کنند.

نانوایی ها در کرج نیز بدون برنامه و اطلاع رسانی نانوایی های خود را می بندند و بر اساس گزارش های مردمی، در بعضی از روزها روز نانوایی های یک محله نان پخت نمی کنند. عرضه قیمت بالای نان صنعتی در فروشگاه ها و عدم پخت نان در بعضی از روزها سبب شده تا تهیه نان مردم با مشکل روبرو شود و مردم از مسئولان می خواهند که قیمت نان صنعتی در فروشگاه کاهش یابد و این نابه سامانی نان سامان یابد.

کد خبر: ۲۶۳٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha