۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۳
توسعه صادرات با حرفه ای تر شدن تجارت | سمنان روی خط مزیت سنجی قرار گیرد 
بازار گزارش می دهد؛

توسعه صادرات با حرفه ای تر شدن تجارت | سمنان روی خط مزیت سنجی قرار گیرد 

سمنان- توسعه صادرات در استان سمنان نیازمند حرفه ای تر شدن و ورود شرکت های حرفه ای تجاری است تا بتوانیم شاهد ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات استان باشیم.

بازار، گروه استان‌ها: بیش از دو هزار واحد صنعتی و نزدیک به ۷۰۰ معدن در استان سمنان فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند که بخش قابل توجه آنها با همکاری بیش از ۸۰ شرکت تجاری، محصولات و کالاهای تولیدی خودشان را صادر می کنند.

کارشناسان اما اعتقاد دارند که توسعه بازاریابی بین المللی برای کالاهای و تولیدات استان سمنان نیازمند عملکرد حرفه ای تر و ورود شرکت های تجاری است که به صورت تخصصی بر روی مزیت های استان مانند فرآوری معدنی، مواد آلی، صنایع و حتی تولیدات کشاورزی و صنایع دستی کار می کنند.

اهمیت شرکت های تجاری

یک کارشناس تجارت در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: باید توجه داشت که شرکت های تجاری هم مانند جامعه پزشکی دارای تخصص های مختلف است برای مثال تخصص یک شرکت در توسعه صادرات محصولات تولیدی مانند مصالح ساختمانی در حاشیه خلیج فارس است و برای مثال در روسیه چندان تخصصی ندارد و برعکس ممکن است شرکت دیگری باشد که فقط بازار روسیه را بشناسد و مثلاً انگور به این کشور صادر کند و هیچ اطلاعی از بازار بین المللی مصالح ساختمانی نداشته باشد.

رئیس سازمان صمت استان سمنان: بخش مهمی از صادرات استان سمنان از تولیدات معدنی است

محمد رضا سالک با بیان اینکه واحد های تولیدی استان سمنان باید به سمت حرفه ای تر شدن تجارت گام بردارند و یکی از راهکارهای آن هم ورود به مقوله مزیت سنجی و شناخت توانمندی های شرکت های تجاری در همان بخش است، تاکید کرد: اگر یک شرکت بتواند محصول تولیدی خود را به درست ترین و متخصص ترین شرکت در امر تجارت بسپارد، بهترین نتیجه را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در این زمینه ما شاهد غفلت هستیم، افزود: یک غفلت از سوی مسئولان صورت گرفته که نتوانسته اند به درستی اهمیت تجارت بین الملل را تبیین کنند غفلت دوم از سوی تولیدگران رخ داده که به درستی به دنبال توسعه تجارت حرفه ای نبوده اند.

توسعه صادرات با حرفه ای تر شدن تجارت | سمنان روی خط مزیت سنجی قرار گیرد 

کمک به تولید گران

این کارشناس تجارت با بیان اینکه یک تولیدگر خود الزاماً صادر کننده خوب نیست، تاکید کرد: بسیاری از شرکت های تولیدی استان سمنان از توانمندی های شرکت های تجاری بین المللی و حرفه ای و متخصصان آنها در ابعاد مختلف ناآگاه هستند و در نتیجه نمی توانند نتیجه درستی را بگیرند.

سالک با بیان اینکه سومین غفلت از سوی شرکت های تجاری است که نتوانسته اند آنطور که باید و شاید اهمیت و توانمندی های خودشان را تبیین کنند، افزود: ما در مقوله تجارت بین الملل نیاز به تبلیغ نداریم بلکه باید تبیین کنیم در واقع از اصل تولیدگر ما باید بداند که چنین شرکت هایی هستند که بازارهای بین المللی را مثل کف دست شان می شناسند و سپس به تبلیغ آنها بپردازیم.

وی با بیان اینکه بسیاری شرکت های تولیدی ما هستند که توانمندی خوبی برای صادرات دارند اما در زمینه بازاریابی بین المللی موفق نبوده اند، افزود: یک شرکت حرفه ای تجاری حتی می داند که چه محصولی باید در چه بسته بندی باشد و این نکات بسیار به ظاهر کم اهمیت هستند که تفاوت بزرگ موفقیت و شکست در عرصه تجارت بین المللی را در استان سمنان می سازند.

توانمندی های استان سمنان

استان سمنان اما توانمندی کم ندارد آنطور که یادگار احمدی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: ۴۲ نوع ماده معدنی مهم در استان سمنان وجود دارد که از ۳۷ مورد آنها در طول سال توسط معادن بهره برداری صورت می گیرد و این معادن در طول سال نزدیک به ۲۰ میلیون تن مواد معدنی را استخراج می کنند که عواید فراوانی برای اقتصادی استان دارد.

احمدی با بیان اینکه ۷۱۵ معدن دارای پروانه بهره برداری در استان سمنان وجود دارد، ابراز کرد: تا ابتدای آذرماه ۶۷ فقره گواهی کشف و ۹۶ فقره پروانه اکتشاف نیز برای معادن استان سمنان صادر شده که می تواند توان تولید معدنی و فرآوری معدنی را در استان سمنان افزایش دهد.

کارشناس اقتصادی: اتاق بازرگانی یکی از محل هایی است که می تواند دست تولیدگران را در دست سرمایه گذاران و همچنین تجار و شرکت های صادراتی و تجاری بین المللی بگذارد

وی با بیان اینکه بخش مهمی از صادرات استان سمنان از تولیدات معدنی است، ابراز کرد: در بخش صنعت هم استان سمنان توانمندی های خوبی دارد به صورتی که این استان قطب تولید لوازم یدگی و قطعات خودرو و همچنین اتوبوس و مینی بوس است به نحوی که ۸۰ درصد اتوبوس کشورمان در استان سمنان تولید می شود که نشان از توانمندی خوب استان دارد.

توسعه صادرات استان سمنان

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به صادرات استان در سال جاری گفت: در هشت ماهه سالجاری ۲۲۸ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۹۴ میلیون دلار از گمرک استان صادر شده که در مقایسه با هشت ماهه اول سال گذشته شاهد رشد ۱۱ درصدی به لحاظ وزن و ۱۶ درصدی به لحاظ ارزش بوده ایم.

در حالی استان سمنان توانمندی های بالایی در زمینه تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدنی و حتی صنایع دستی دارد که ما همچنان در پیدا کردن بازارهای صادراتی به خصوص در بین کشورهای آسیای میانه و خاور دور و همچنین خاور میانه با مشکل روبرو هستیم و به کار گیری توان شرکت های صادراتی و تجاری بین المللی می تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد.

توسعه صادرات با حرفه ای تر شدن تجارت | سمنان روی خط مزیت سنجی قرار گیرد 

کمک به تولیدگران

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرکت های تجاری بهترین مشاوران و مجریان طرح های توسعه تجارت خارجی برای شرکت های تولیدی استان سمنان هستند، گفت: یکی از دلایلی که ما کمتر از این نوع شرکت ها در استان بهره برده ایم حلقه مفقوده بین تولیدگران و تجار است.

حسن همتیان با بیان اینکه اتاق بازرگانی یکی از محل هایی است که می تواند دست تولیدگران را در دست سرمایه گذاران و همچنین تجار و شرکت های صادراتی و تجاری بین المللی بگذارد، ابراز کرد: ما باید شاهد برگزاری فصلی جلسات به صورت مکرر برای معرفی توان و ظرفیت های شرکت های تولیدی استان از یک سو و شرکت های تجاری فعال از سوی دیگر در نقاط مختلف استان باشیم.

شرکت های تولیدی استان سمنان فکر می کنند که به کارگیری شرکت های تجاری بین المللی به نوعی شریک تجاری در سود صادرات است و به آن تمایلی ندارند

وی با بیان اینکه در این زمینه ابتدا باید مزیت سنجی کرد، افزود: ما ابتدا باید بدانیم که هر نقطه از استان سمنان چه نیازی را از کشور و سپس بازارهای بین المللی پاسخ می دهد و در نهایت بنا بر این مزیت ها بتوانیم برای تولیدات استان سمنان در بخش های مختلف شرکت های تجاری پیدا کنیم که بتوانند تجارت بین المللی شرکت های تولیدی استان را شتاب و ساماندهی حرفه ای ببخشند.

شرکت های تجاری و توانمندی های آنها

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: به نظر می رسد که تولیدگران ما در استان سمنان اهمیت تجار و شرکت های تجاری بین المللی را درک نکرده اند و نمی دانند که این شرکت ها با به کار گیری چند ترفند ساده می توانند ده ها هزار دلار فروش بهتر و بیشتر را برای شرکت های تولیدی استان سمنان به همراه داشته باشند البته بخشی از این مسائل به عدم شناخت و عدم اعتماد نیز بر می گردد.

همتیان با بیان اینکه شرکت های تولیدی استان سمنان فکر می کنند که به کارگیری شرکت های تجاری بین المللی به نوعی شریک تجاری در سود صادرات است و به آن تمایلی ندارند، ابراز کرد: این تفکر اشتباه است چرا که شرکت های می توانند محصولات را بهتر بفروشند و از قبل آن پول مازادی که دریافت می کنند و حتی سود بیشتر، عاید تولید گر می شود در نتیجه اگر قرار است درصدی به شرکت های تجاری پرداخت شود همان میزان هم شرکت های تجاری برای تولیدگران سود بیشتری را کسب می کنند چرا که راه و چاه را بهتر بلد هستند.

در نهایت باید گفت علیرغم رشد صادرات استان سمنان باید این واقعیت را هم پذیرفت که تعداد شرکت های صادر کننده محصولات تولیدی استان سمنان از بیش از ۱۱۸ شرکت در میانه دهه ۹۰ به کمتر از ۸۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ رسیده و این نشان می دهد که سهم رکت های تجاری روز به روز در بازار صادراتی استان کاهش می یابد.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین تقوی IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      0 0
      سلام. خیلی خوب بود. ممنون از دوستان