۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
ادعای اختلاف ۳۰۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا سفره کذب است
دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران:

ادعای اختلاف ۳۰۰ درصدی قیمت ماهی از مزرعه تا سفره کذب است

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش هزینه‌های تمام شده تولید، قیمت ماهی در بازار افزایش یافته است، اما اختلاف ۳۰۰ درصدی با نرخ تولید در مزارع پرورشی کشور ندارد.

به گزارش بازار، علی‌اکبر خدایی اختلاف قیمت ۳۰۰ درصدی قیمت آبزیان از مزرعه تا سفره مردم را تکذیب کرد و افزود: قیمت تمام شده تولید آبزیان در کشور بالاست، اما بر اساس شاخص قیمت ماهی قزل‌آلا معمولی تازه خوری در بالاترین قیمت کیلویی ۲۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، مگر قزل‌آلای سالمون و صورتی رنگ باشد که با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلای در مزارع پرورشی بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان توسط تولیدکنندگان به فروش می‌رسد؛ بنابراین عرضه تازه خوری این محصول به قیمت‌های بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و سود فروشنده منطقی است، البته این ماهی در میادین میوه و تره‌بار به نسبت واحدهای صنفی ارزان‌تر به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران اضافه کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد ماهی مصرفی کشور به شکل تازه خوری است و مردم کمتر محصول منجمد خریداری می‌کنند.

سود ۳۵ درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای فروش ماهی منطقی نیست
خدایی تصریح کرد: تنها در بحث عرضه ماهی‌های فیله و بسته‌بندی شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت‌های دو تا سه برابری روبرو هستیم، به طوری که ممکن است ماهی بسته‌بندی در این فروشگاه‌ها برحسب نوع و کیفیت از ۴۰۰ هزار تومان به بالا به فروش برسد.

وی گفت: این موضوع حدود ۲۸ تا ۳۰ درصد به لخم کردن گوشت ماهی و خروج امعا و احشا و بخشی دیگر به سود ۳۰ تا ۳۵ درصدی و غیرمنطقی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باز می‌گردد؛ البته مبلغی که توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود بابت گوشت خالص ماهی است.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران بیان داشت: البته بارها مکاتباتی در خصوص سود بالای فروشگاه‌های زنجیره‌ای با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داشته‌ایم که فروشگاه‌های زنجیره‌ای علت این اقدامشان را خرید کم آبزیان و اشغال سطح فروشگاه‌های خود عنوان کرده‌اند.

خدایی بیان کرد: البته فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بحث عرضه گوشت مرغ و گوشت قرمز به دلیل اینکه محصولات تنظیم بازاری هستند، سود بین ۶ تا ۱۰ درصد دریافت می‌کنند که فاصله زیادی با سود آبزیان در این فروشگاه‌ها دارد.

کد خبر: ۲۶۳٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha