۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
بازار فروش اساسی‌ترین مشکل کسب‌وکارهای نوپا و کوچک در استان سمنان است
یک کارشناس اقتصادی:

بازار فروش اساسی‌ترین مشکل کسب‌وکارهای نوپا و کوچک در استان سمنان است

سمنان - عمودی، یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار اساسی‌ترین مشکل کسب‌وکارهای نوپا و کوچک استان سمنان است چراکه این کسب‌وکارها اگر بتوانند بازار فروش محصولات خود را پیدا کنند قطعاً بسیاری از مشکلات مالی‌شان را حل‌شده می‌بینند.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار به مناسبت هفتم تیرماه روز جهانی کسب‌وکارهای کوچک و نوپا بابیان اینکه عمده مشکلات این نوع کسب‌وکارهای در استان سمنان بازار فروش محصولات و خدمات است، بیان کرد: کسب‌وکارهای کوچک به آنانی گفته می‌شود که کمتر از ۵۰ نفر کارگر دارند یعنی یک کارگاه کفاشی، آب‌نبات سازی، عروسک‌سازی و ... در زمره این کارگاه‌ها محسوب می‌شود که اصطلاحاً آن‌ها را «اچ اس ای» می‌گویند.

وی افزود: البته در تقسیم‌بندی دیگر کارگاه‌ها برحسب سرمایه به کوچک، متوسط و بزرگ بدل می‌شوند که این نوع تقسیم‌بندی در خارج از کشور بیشتر وجود دارد اما عمده مشکلات این نوع کسب‌وکارها بازار فروش است.

این کارشناس اقتصادی گفت: کسب‌وکارهای نوپا و کوچک معمولاً با هزینه اندک و با استفاده از ظرفیت‌های علمی، مهارتی و ... ایجاد می‌شوند اما به‌مرور به نخستین مشکل یعنی بازار فروش محصولات خود روبرو می‌شوند و ازآنجاکه هیچ حمایتی در استان از این کسب‌وکارها نمی‌شود عمدتاً برای کسب بازار با مشکل روبرو هستند.

عمودی بیان کرد: این شرکت‌ها برای جبران بازار مجبور به تبلیغ استخدام بازاریاب، ریسک هزینه کرد و ... می‌شوند که خود این شرکت‌ها را به سمت بانک‌ها برای دریافت تسهیلات سوق می‌دهد و اینجا دقیقاً نقطه آغاز افول این کسب‌وکارها است.

وی افزود: بارها گفته‌شده که چرا استانداری سمنان فضایی را برای کسب‌وکارهای کوچک راه‌اندازی نمی‌کند که بتوانند در آن محصولاتشان را عرضه کنند چه ایرادی دارد ما بتوانیم بازارچه‌های عرضه محصولات صنایع‌دستی و تولیدات کوچک خانگی مانند لبنیات و ... داشته باشیم.

این کارشناس با اظهار اینکه دومین مشکل عمده این کارگاه‌ها دریافت مجوزها، سیکل اداری و بروکراسی پیچیده است، بیان کرد: در جنوب شرق آسیا ۹۵ درصد سرمایه‌های تولیدی در دست همین صنایع کوچک است یعنی کارگاه‌هایی که در زمینه های مختلف تولیدی فعالیت دارند اما ۵۰ کارگر هم بیشتر ندارند اما آنجا روند ایجاد کارگاه ها هم تسهیل شده است.

عمودی با بیان اینکه کارگاه های کوچک باید ابتدا برای اثبات خود در زمینه دریافت مجوز بکوشند و سپس محصول اولیه را تولید کننده بعد از آن برای بازارش بکوشند بعد از آن برای تبلیغات و گسترش کار تلاش کنند و محصول را توسعه بدهند تا باز به پله اول برگردند یعنی دوباره محصول جدید یا توسعه داده شده را در سیکل اداری بیندازند تا مجوز بگیرد پس از آن نمونه اولیه را تولید کننده و همینطور تا سال ها این چرخه می چرخد.

وی افزود: این نشان می دهد ما اصلا ساز و کاری برای حمایت از کارگاه های کوچک نداریم و صرفاً چند کارگاه متوسط و بزرگ که در استان وجود دارند در کارگروه‌های رفع موانع تولید مطرح و وام دریافت می کنند و عملکرد صنعت معدن و استانداری را رونق می بخشند اما در عمل هیچ اتفاقی برای صنایع کوچک و نوپا نمی افتد.

کد خبر: ۲۶٬۳۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha