۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
مرغ در ویترین گرانی، سفره مردم خالی‌تر از همیشه
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

مرغ در ویترین گرانی، سفره مردم خالی‌تر از همیشه

لرستان- مرغ طی روزهای اخیر در ویترین گرانی‌ قرار گرفته و این افزایش صعودی قیمت در استان گلایه‌مندی شهروندان را در پی داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها نبض بازار کند می‌زند، افزایش سرسام‌آور قیمت میوه‌، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، برنج و سایر اقلام مصرفی موجی از نگرانی را برای مردم به ویژه قشر کم درآمد و ضعیف جامعه به وجود آورده است.

در پس این آشفته بازار گرانی‌ها، سفره مردم است که هر روز تا می‌خورد و کوچک‌تر می‌شود؛ مرغ یکی از محصولات پروتئینی پرمصرف در سبد خانوده‌ها به شمار می‌رود که در هفته‌ اخیر با نوسان و افزایش قیمت مواجه شده است.

گوشت قرمز که گران شد بسیاری از مردم به ویژه قشر متوسط جامعه به گوشت سفید و گوشت مرغ روی آوردند و در سفره شان این دسته از مواد پروتئینی جا گرفت اما حالا مرغ هم از سفره شان پرکشیده است.

اوج گیری قیمت مرغ در بازار
امین مرادی یکی از فروشندگان مرغ در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ ۱۸هزار و ۵۰۰ تومان است که واقعا این قیمت از توان مردم خارج است.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌ها به دلیل کمبود مرغ است، افزود: مرغداران دلیل افزایش قیمت را گرانی دانه، خوراک، هزینه نقل و انتقالات و... می‌دانند؛ از طرفی تقاضای مردم برای خرید کمتر شده و بعضی از مردم حتی توانایی خرید ندارند.

مردم مجبورند کمتر خرید کنند و با این وضعیت بازار بعید نیست گران‌تر هم بشود

مرادی عنوان کرد: قیمت یک مرغ دو کیلویی ۴۰ هزار تومان می‌شود، چه کسی توانایی خرید دارد، مردم هم مجبورند کمتر خرید کنند و با این وضعیت بازار بعید نیست گران‌تر هم بشود.

تعیین قیمت مرغ بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده
رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: قیمت هر کیلو مرغ از طرف وزارت صمت ۱۵ هزار تومان اعلام شد، قیمت مرغ را بدون در نظر گرفتن هزینه تمام شده کارشناسی ۱۵ هزار به اضافه پنج درصد در ستاد تنظیم بازار تصویب کرده‌اند که این پنج درصد را در اختیار استانداران هر استان قرار داده‌اند.

برومند چهار آیین افزود: ۱۸ مولفه کمی در قیمت تمام شده مرغ تاثیرگذار است که می‌توان به هزینه بیمه و حمل و نقل جوجه، دانه، سوخت، واکسن، هزینه کارگران، سود متعارف تولید کننده، استهلاک ساختمان، تجهیزات و هزینه‌های پیش‌بینی نشده اشاره کرد.

وی به افزایش قیمت نهاده‌ها اشاره و عنوان کرد: قیمت سویا به مرز هشت هزار تومان تومان رسیده در حالی که قیمت آن تا چهار ماه پیش دو هزار و ۳۰۰ تومان بود، همچنین قیمت ذرت از هزار و ۳۵۰ تومان به دو هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است‌.

این قیمت دستوری نهاده‌ها مانعی برای تولید مرغداران است و تعدادی از مرغداران را ورشکست می‌کند

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت مرغ به ۲۰ هزار تومان در تیر ماه جاری بیان کرد: از چهار الی پنج ماه قبل این افزایش قیمت را پیش‌بینی کرده بودیم، این قیمت دستوری نهاده‌ها مانعی برای تولید مرغداران است و تعدادی از مرغداران را ورشکست و انگیزه را برای تولید می‌گیرد و مانع جوجه‌ریزی می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که با کاهش جوجه‌ریزی مواجه می‌شویم عرضه کاهش می‌یابد و وقتی با کاهش عرضه مواجه شویم قیمت‌ها انفجاری می‌شود و همین سبب شده الان مرغ کیلویی ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه شود.

دولت توانایی توزیع نهاده‌ها را ندارد
 رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن وارداتی است؛ ۹۵ درصد مابقی نهاده‌های دامی نیز در داخل کشور تولید می‌شود.

چهار آیین گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده دامی و ندادن ارز دولتی بوده اما عامل اصلی عدم نظارت بر بازار است، دولت توانایی لازم و تسلط کامل بر توزیع نهاده را ندارد؛ دولت معتقد بود برای دفاع از حقوق اقشار آسیب پذیر کالاهای اساسی را با ارز دولتی عرضه کند در حالی که منافع این کار به تولید کننده و به مصرف کننده نمی‌رسید بلکه منافع آن وارد جیب ۱۰۰ الی ۲۰۰ نفر دلالان می‌شد.

منافع وارد جیب ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلال می‌شود و به مصرف کننده و یا تولید کننده چیزی نرسیده است

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور اظهار داشت: در سه سال گذشته حدود ۴۲ میلیارد دلار ارز اختصاص دادیم و تصویب کردیم و مابه تفاوت آن با ارز امروزی حدود ۴۲۰ هزار میلیارد تومان است که این پول وارد جیب ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر شده و به مصرف کننده و یا تولید کننده چیزی نرسیده است.

وی افزود: متاسفانه مشکل اصلی نظارت است، ما توانایی نظارت نداریم و چون منافع ارز نصیب تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌شود بنابراین قیمت‌ها پایین نمی‌آید.

دولت حق دخالت در بازار را ندارد
رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور عنوان کرد: دولت حق دخالت در بازار را ندارد و هیچ اقتصاددانی این را توصیه نکرده که در بازارهای رقابتی دخالت کنند؛ قیمت دستوری بر خلاف تمامی توصیه‌های اقتصاد دانان است.

چهار آیین بیان کرد: در بازاری که رقابتی است هیچ مکتب اقتصادی توصیه نمی‌کند بلکه عرضه و تقاضا است که تعیین کننده قیمت است ولی ما ۴۰ سال است خلاف این توصیه اقتصاددانان عمل می‌کنیم که این عمل اشتباه است و دولت باید برای همیشه از دخالت در بازارهایی که رقابتی است خودداری کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور تصریح کرد: بند ب ماده ۴ قانون برنامه ششم موکدا دولت را موظف کرده در تصمیم گیری فعالان اقتصادی هیچ دخالتی نکند ولی دولت برخلاف آن دخالت کرده و قیمت گذاری می‌کند.

تاثیر کرونا بر مصرف مواد غذایی
رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور بیان کرد: تاثیر کرونا در سه ماه اول بر مصرف مواد غذایی صفر بوده ولی کم کم تبعات کاهش درآمد به مواد غذایی هم رسیده است، اما در این ایام هرچه مرغ تولید کردیم حتی یک قطعه معدوم نشده و همه آن خریداری شده است.

یکی از دلایل این افزایش قیمت ورشکستگی برخی مرغداران بوده که توان جوجه‌ریزی ندارند و زمانی جوجه‌ریزی نباشد مرغ گران‌تر از این هم می‌شود

چهار آیین تصریح کرد: یکی از دلایل این افزایش قیمت ورشکستگی برخی مرغداران بوده که توان جوجه‌ریزی ندارند و زمانی جوجه‌ریزی نباشد مرغ گران‌تر از این هم می‌شود، فرد باید خیلی ریسک‌پذیر باشد که در نبود سویا، ذرت و واکسن بخواهد جوجه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که عرضه کافی نداشته باشیم شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و تا وقتی که عرضه کافی نباشد تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد گفت: این عدم تعادل در بازار باعث افزایش قیمت می‌شود و گرانی مرغ ادامه دارد.

افزایش ۴ برابری قیمت واکسن
رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه طیور کشور با اظهار اینکه برای خرید واکسن‌هایی که چهار ماه پیش باارز چهار هزار و ۲۰۰ وارد می‌شد با مشکل مواجه‌ایم چرا که قیمت واکسن‌ها چهار برابر شده است، افزود: متاسفانه فروشندگان این واکسن‌ها با تغییر لحظه‌ای قیمت دلار، قیمت واکسن را تغییر می‌دهند و در حال حاضر واکسن نایاب شده است.

چهار آیین افزود: ۱۰۰ سال است موسسه تحقیقات و واکسن‌سازی رازی را در کشور داریم ولی این موسسه توان تولید مواد پایه واکسن‌های موردنظر را ندارد؛ قبلا حدود ۶۰ درصد واکسن‌های طیور وارد می‌شد و حدود ۴۰ درصد تولید داخلی بود اما امروز به کمتر از این رقم رسیده‌ایم.

وی با عنوان اینکه زیان ما مرغداران از پنج الی شش ماه گذشته تاکنون حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: تمام قیمت‌ها ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ این در حالیست که قیمت مرغ نسبت به سال گذشته تنها ۱۵ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۶٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha