۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
جذب ۴/۳ میلیارد دلار در بورس‌های عربی با عرضه‌های اولیه

جذب ۴/۳ میلیارد دلار در بورس‌های عربی با عرضه‌های اولیه

در سال ۲۰۲۳، حداقل ده عرضه اولیه سهام (IPO) در مجموع ۴/۳ میلیارد دلار را جذب بازارهای عرب منطقه کرده است.

به گزارش بازار، این ارقام البته در مقایسه با سال ۲۰۲۲، از لحاظ تعداد IPO و ارزش به‌ترتیب ۳۳ و ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و این در حالی است که آمار IPO جهانی در همین مدت، برابر با ۲۹۹ عرضه اولیه به ارزش ۵/۲۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، از لحاظ ارزش ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از سویی دیگر، نوسانات تجربه شده بازار سهام در سال ۲۰۲۲ به دلیل افزایش نرخ‌های بهره، نگرانی‌های ناشی از تورم، تلاطم بانکی غیرمنتظره در سطح جهان، و نگرانی‌های ژئوپلیتیک که بر احساسات و نگرش سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشته بود، در سه ماهه اول ۲۰۲۳ نیز ادامه یافت.

از بین ۱۰ شرکتی که در این سه ماهه ابتدایی ۲۰۲۳ عرضه اولیه صورت دادند، شش شرکت بازده مثبت داشتند و شرکت «هلدینگ Presight AI» با بازده ۳/۱۴۶ درصدی بهترین عملکرد را داشت.

افزون بر این، بورس عربستان با عرضه اولیه ۶ شرکت بهترین عملکرد را داشت و بیش از ۸۰۰ میلیون دلار جذب کرد و تنوع صنایع IPO هم چشمگیر بود. این ۶ شرکت شامل «بازرگانی Leen Alkhair، مواد غذایی هورایزون، تولید مواد غذایی نفوذ، شرکت چندمنظوره Waja، صنایع فولاد BENA، شرکت توسعه نرم‌افزاری Knowledge Net، و صندوق REIT به نام Alimna Hospitality» بودند.

همچنین در همین حال، در بورس ابوظبی، عرضه اولیه شرکت گاز دولتی ابوظبی ۵/۲ میلیارد دلار جذب کرد و بزرگ‌ترین IPO دنیا در سال جاری تا کنون لقب گرفت. بهای سهام این شرکت در روز بعد از عرضه، ۱۹ درصد بالاتر معامله شد.

در سویی دیگر، در عمان، عرضه اولیه شرکت ابراج، بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات میدان نفتی عمان در بورس مسقط، ۲۰۰ میلیون دلار جذب کرد.

افزون بر این، بورس قطر نیز از IPO شرکت بیمه اسلامی دمان استقبال کرد.

به گفته موسسه EY، علی‌رغم کاهش میزان عرضه اولیه در جهان و در منطقه اما، بازارهای سرمایه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برای IPO کماکان جایگاه ویژه خود را حفظ کرده‌اند به طوری که عرضه اولیه شرکت الانصاری در بورس دوبی در سه ماهه دوم سال جاری (فروردین)، ۲۰۰ میلیون را جذب بورس دوبی کرده و شرکت گاز دولتی ابوظبی نیز اعلام کرده عرضه اولیه ۱۵ درصد سهام واحد تدارکات و حمل نقل خود در بورس ابوظبی و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ را در دستور کار قرار داده است.

کد خبر: ۲۶۳٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha