۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
دلار ۴۹ هزاری در شب چله| مدیریت بازار ارز تداوم نیابد، احتمال پرش قیمت ها وجود دارد!
« بازار» گزارش می دهد

دلار ۴۹ هزاری در شب چله| مدیریت بازار ارز تداوم نیابد، احتمال پرش قیمت ها وجود دارد!

خروج دلار از لاک ۵۰ هزار تومانی و ورود آن به کانال ۴۹ هزارتومان اگرچه حاصل مدیریت درست بازار ارز است اما به گفته کارشناسان چنانچه این مدیریت تضعیف شود احتمال رشد نرخ آن دور از ذهن نیست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از مدتها قرار گرفتن قیمت دلار در کانال ۵۰ و ۵۱ هزار تومان، هم اکنون و در واپسین روزهای پاییزی نرخ این کالا در بازار غیر رسمی کاهش یافته و به کانال ۴۹ هزار تومان آمده است. افت قیمتی که نشان از مدیریت اصولی بازار ارز توسط بانک مرکزی دارد، چرا که این بانک با اجرای سیاست های ارزی توانسته است مانع از رشد بی منطق قیمت ارز شود. البته خیلی ها در ماههای ابتدایی سال پیش بینی می کردند که قیمت دلار درسال جاری به بیش از ۷۰ هزار تومان هم برسد اما مدیریت درست بازار باعث شد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.

نمونه آن حرکت بانک مرکزی در تامین نیاز متقاضیان واقعی ارز در بازارهای رسمی و کنترل بازار برای جلوگیری از رشد غیر واقعی آن که زمینه کسادی بازار دلالان سودجو را فراهم کرده است، نمونه ای از راهکارهای اصولی برای جلوگیری از افزایش میزان تقاضا در بازار ارز و به دنبال آن افزایش قیمت ها است به طوری که خیلی از دلالان سودجود مدتهاست در میدان فردوسی تهران و خیابانهای اطراف آن دیگر چون گذشته دلار، دلار نمی کنند، زیرا بازار برخلاف سالهای گذشته از مشتریانی که قصد سرمایه گذاری بر روی ارز برای کسب سود از معامله در چنین بازاری را دارند تا حدی خالی شده است.

قیمت ارز در بازار آزاد به دلیل کاهش میزان تقاضا سیر نزولی را می پیماید، چرا که اگر کسی نیازمند واقعی ارز است به راحتی و با نرخ مناسب می تواند این کالا را از صرافی های معتبر و یا بازارهای مشخص تهیه کند

کاهش میزان تقاضا برای خرید ارز، قیمت دلار را نزولی کرد

از طرفی قیمت ارز در بازار آزاد نیز به دلیل کاهش میزان تقاضا سیر نزولی را می پیماید، چرا که اگر کسی نیازمند واقعی ارز است به راحتی و با نرخ مناسب می تواند این کالا را از صرافی های معتبر و یا بازارهای مشخص تهیه کنند. تاثیر تثبیت نرخ ارز و جمع شدن بساط دلالان سودجو از بازار همچنین کاهش میزان تقاضای کاذب برای ارز موجب شده است که خیلی از کانالهای تلگرامی تعیین کننده غیر واقعی قیمت ارز دیگر فعالیتی نداشته باشند، به همین دلیل است که نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی مسیر کاهشی را می پیماید و خبری از شانتاژ قیمتی در این بازارهای نامعتبر نیست.

البته این ثبات قیمتی در بازار ارز و ممانعت از رشد غیر منطقی نرخ آن حاصل درایت بانک مرکزی در ساماندهی بازار و اجرای سیاست های اصولی و کارشناسانه ارزی طی یکسال اخیر است که باعث شده است بازار آرامش خود را حفظ کند. رویکردی که موجب شده علاوه بر ثبات بخشی نرخ ارز در بازار این کالا کمترین نوسان را نیز داشته باشد، مسئله ای که در سالهای پیشین به این شکل نبود و بازار در طول سال با نوسان پی در پی قیمت همراه و دچار افت خیز نرخ می شد اما درسالجاری به جز چند روز آن هم در زمان حمله نیروهای حماس به صهیونیستها که قیمت ارز هیجانی افزایش یافت نوسان آنچنانی در این بازار اتفاق نیفتاده است.

اغلب کارشناسان معتقدند، اجرای سیاست های خوب باتک مرکزی منجر به تثبیت نرخ ارز شده است، از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که چنانچه مدیریت بازار در ساماندهی قیمت ها و اجرای سیاست های ارزی تضعیف شود این احتمال وجود دارد که نرخ ارز افزایشی شود

اظهارات متفاوت کارشناسان در خصوص علل ثبات قیمت ارز و آینده نرخ آن

اظهار نظرهای متفاوتی ازسوی کارشناسان اقتصادی و بازار نسبت به علل ثبات بخشی نرخ ارز طی یکسال اخیر مطرح است. اغلب کارشناسان معتقدند، اجرای سیاست های خوب باتک مرکزی و توجه مسئولان این نهاد متولی سیاست گذار پولی و بانکی به تثبیت نرخ ارز باعث شده است که قیمت چنین کالایی در بازار نه تنها افزایش نیابد یا دچار نوسان نرخ نشود، بلکه قیمت آن نیز در مسیر نزول قرار گیرد. به طور مثال مدتهاست که نرخ ارز در کانال ۵۰ هزار تومان قرار دارد و جهش قیمتی در این بازار به گونه ای که تاثیر منفی بر اقتصاد کشور برجای گذارد، رخ نداده است.

افتادن دلار از مرز روانی ۵۰ هزارتومان به کانال ۴۹ هزار بیانگر آن بوده که دیگر چون گذشته افزایش قیمت ارز اتفاق نمی افتد چرا که سیاست تثبیت اقتصادی به دست آمده است و بازار نیز در آرامش کامل بسر می برد به طوریکه تقاضایی برای خرید ارز حتی در شرایطی که قیمت این کالا در بازار کاهشی شده است به چشم نمی خورد، این در حالی است که در سالهای پیشین زمانی که نرخ ارز کاهشی می شد تقاضا برای خرید ارز در بازار افزایش می یافت اما اکنون با وجود افت نرخ ارز کسی حاضر نیست ارز بخرد تا از این طریق کسب سود کند. از طرفی برخی کارشناسان بر این باورند که چنانچه مدیریت بازار در ساماندهی قیمت ها و اجرای سیاست های ارزی تضعیف شود این احتمال وجود دارد که نرخ ارز افزایشی و یا شاید جهشی شود.

سرکوب قیمت ارز در شرایطی که نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است احتمال دارد در آینده برای نرخ ارز مشکل آفرین شود، حال به نظر می رسد قیمت دلار با خیز نسبتا ریزی متناسب با رشد قیمت ها افزایشی شود تا انرژی افزایش قیمت آن در ماههای آینده به تدریج خالی شود

ضرورت رشد خزنده نرخ ارز برای کاهش انرژی فشرده افزایش احتمالی قیمت آن!

محمد حسن نژاد، استاد دانشگاه و کارشناس پولی بانکی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» گفت: هرچند اجرای سیاستهای بانک مرکزی موجب شده است تا نرخ ارز تثبیت و افزایش نیابد اما ادامه چنین روندی با توجه به رشد قیمت کالاهای دیگر در بازار زمینه ساز فشردگی فنر نرخ ارز در آینده می شود، بنابراین سرکوب قیمت ارز در شرایطی که نرخ تورم حدود ۴۰ درصد است احتمال دارد در آینده مشکل آفرین شود. حال به نظر می رسد قیمت دلار با خیز نسبتا ریزی متناسب با رشد قیمت ها افزایشی شود تا انرژی افزایش قیمت آن در ماههای آینده به تدریج خالی شود.

وی با بیان اینکه خبرهای آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در کنار دوری ایران از تنش های بین المللی و منطقه ای باعث شده تا قیمت ارز افزایشی نداشته باشد و تقاضایی برای خرید آن صورت نگیرد، افزود: پایین نگه داشتن نرخ ارز در شرایطی که تراز تجاری کشور منفی است و قیمت فلزات جهانی روبه افزایش است خیلی نمی تواند منطقی باشد. مگر اینکه بانک مرکزی در کنار دیگر دستگاههای اقتصادی و نهادهای تصمیم گیر اقداماتی را در راستای بهبود شاخص های اقتصادی انجام دهند به طور مثال نرخ تورم به ۳۰ درصد برسد و رشد اقتصادی نیز افزایشی شود.

اکنون قیمت ارز در بازار مسیر نزولی را می پیماید و زمینه برای خریداران دلار با قیمت نسبتا پایین را فراهم کرده است اما به گفته کارشناسان بازار، سرمایه گذاران نباید بی گدار به آب بزنند و اقدام به خرید ارز برای کسب سود کنند چرا که بازار ارز و سرمایه گذاری بر روی این کالا از ریسک بالایی برخوردار است

سرمایه گذاران ارزی فریب نرخ پایین ارز را نخورند

بنا به این گزارش، البته برخی دیگر از کارشناسان می گویند؛ با توجه به ارائه آمار و ارقام بهبود وضعیت شاخص های اقتصادی کشور این موضوع اثر کاهشی را بر بازار ارز برجای گذاشته است و باعث شده تا نرخ دلار در بازار غیررسمی نیز روند کاهشی در پیش گیرد. حال اینکه اکنون قیمت ارز در بازار مسیر نزولی را می پیماید و زمینه برای خریداران دلار با قیمت نسبتا پایین را فراهم کرده است اما به گفته کارشناسان بازار، سرمایه گذاران نباید بی گدار به آب بزنند و اقدام به خرید ارز برای کسب سود کنند چرا که بازار ارز و سرمایه گذاری بر روی این کالا از ریسک بالایی برخوردار است، از طرفی نیز با توجه به تمرکز و توجه بانک مرکزی بر جلوگیری از رشد بی منطق قیمت ها در این بازار، بنابراین سرمایه گذاران ارزی نباید بدون فکر وارد چنین بازاری شوند زیرا احتمال زیان برای آنها وجود دارد.

کد خبر: ۲۶۲٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha