بیش از ۵۰ درصد فرسودگی در حوزه تراکتور داریم
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی:

بیش از ۵۰ درصد فرسودگی در حوزه تراکتور داریم

ذوالفقاری، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز داریم در حالیکه حداکثر تولید ۸۰۰ تا هزار کمباین است.

به گزارش بازار، کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: از کل ظرفیت تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور بخش باغی ۱۱ میلیون تن، زراعی ۲۸ میلیون تن، دامی ۲۲ میلیون تن، شیلاتی ۴ میلیون تن، خوراک دام و طیور ۲۳ میلیون تن، سردخانه ۴میلیون تن و کود حدود ۲ میلیون تن را شامل می‌شود.

به گفته او، این میزان ظرفیت در ۱۵ هزار واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور است.

ذوالفقاری با اشاره به عدم اجرای درست قانون انتزاع در کشور گفت: این روند باعث ایجاد سردرگمی در بهره برداران شده است. باید متولی امکانات و حمایت ها واحد باشد تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم.

او ادامه داد: بر اساس گزارش های استانی در شش ماهه نخست امسال تعداد ۴۳۶ طرح با ظرفیت جذب ماده خام ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن، میزان سرمایه‌گذاری ۱۱۶ هزار و ۶۸۸ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال حدود ۷ هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است. تعداد ۶ طرح در کارگروه به مبلغ کلی ۳۳۲۷ میلیارد ریال مصوب و به بانک عامل ارسال شده است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه در زمینه تراکتور بیش از ۵۰ درصد فرسودگی داریم، گفت: در کشور سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز داریم اما تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است لذا به اندازه کافی تراکتور و کمباین در کشور نداریم. کارخانه‌های تولید کننده خوبی در زمینه دنبال بندها داریم که نیاز کشور و همسایگان را تامین می‌کنند؛ همچنین مرکز مکانیزاسیون برای صنایع، بازاریابی و تسهیلات را فراهم کرده است.

ذوالفقاری در خصوص مکانیزاسیون حوزه برنج گفت: در حوزه کاشت نشایی ۷۰ درصد با دستگاه نشاکار انجام می‌شود و حدود ۹۰ درصد از مزارع شالی با کمباین برداشت برنج انجام می‌ دهند. با این حساب ناوگان دستگاه نشاکار و برداشت برنج در شرایط خوبی قرار دارد.

به گفته او، تقویت شرکت‌های خدمات رسان، راهکار کمک به مکانیزاسیون کشاورزی است، اما در عمل، شرکت‌های خدمات مکانیزاسیون باید مالیات بدهند در حالی که تمام زیرمجموعه‌های کشاورزی معاف از مالیات هستند و این یکی از معضلات بخش است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه از کل ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون ۱۴ درصد سهم بخش دام و طیور است، افزود: در جلسه‌ای مقرر شد، تسهیلات ۲۳ درصدی برای حوزه تامین و تجهیز دامداری‌ها استفاده شود. سند تحول صنایع با حضور تمام مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و با ریاست مشاور وزیر در زمینه مکانیزاسیون در حال تدوین است.

ذوالفقاری ادامه داد: ما با یک جمعیت ۸۹ میلیون نفری و ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی روبرو هستیم. سیاست ما این است که طی یک برنامه ۱۰ ساله خام فروشی از بخش کشاورزی برچیده شود. سود بخش کشاورزی در بخش ماقبل آخر یعنی صنایع تبدیلی است اما تولید باید طبق الگوی کشت منطقه‌ای انجام شود و طبق الگوی کشت منطقه شرایط مکانیزاسیون برای کاشت و برداشت محصول فراهم شود. همچنین صنایع تبدیلی متناسب با آن را در منطقه ایجاد کنیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha