پوشاک؛ صنعتی قدیمی که هنوز سنتی انجام می شود| خلا محسوس تکنولوژی روز دنیا در صنعت نساجی کشور
بازار گزارش می دهد؛

پوشاک؛ صنعتی قدیمی که هنوز سنتی انجام می شود| خلا محسوس تکنولوژی روز دنیا در صنعت نساجی کشور

در حالی رقابت در بازار جهانی نساجی و پوشاک تنگاتنگ است و چین، آلمان و بنگلادش بیشترین صادرات محصولات را دارند که صنعت پوشاک کشور هنوز به صورت سنتی فعال است و ماشین آلات این بخش مدرنیزه نشده است.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت جهانی نساجی جزو صنایع پویایی است که بازار صادراتی محصولات این حوزه نیز روندی صعودی دارد. به طوری که بر اساس داده های سایت آماری تحلیلی Statista در حوزه صادرات محصولات نساجی کشورهای چین، آلمان، بنگلادش، ویتنام، هند، ایتالیا، ترکیه، ایالات متحده، هنگ کنگ و اسپانیا» پیشرو هستند.

کشور چین به عنوان بزرگترین صادر کننده صنعت نساجی در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار رقم زده که معادل ۴۱.۴ درصد از کل بازار صادرات نساجی در سراسر جهان بوده است

بر اساس این گزارش، چین به عنوان بزرگترین صادر کننده صنعت نساجی (مواد مصرفی در تولید پوشاک و پوشاک تمام شده) در سال ۲۰۲۲ صادراتی به ارزش حدود ۱۴۸ میلیارد دلار رقم زده که معادل ۴۱.۴ درصد از کل بازار صادرات نساجی در سراسر جهان بوده است.

به این ترتیب به گفته کارشناسان رقابت در بازارهای جهانی با چنین رقبایی مستلزم بهره گیری از نوین ترین تجهیزات است. این در شرایطی است که تولید کنندگان داخلی در حوزه صنعت نساجی با مسائل و چالش های بسیاری مواجه هستند و به نحوی از بازارهای جهانی فاصله بسیار دارند.

ماشین آلات پرمصرف و با خطای بالا هنوز در سیستم تولید هستند

به این ترتیب است که کارشناسان معتقدند یکی از مسائلی که برای فعالان این بخش حائز اهمیت است بحث بهره گیری از دانش و تکنولوژی روز دنیا در این بخش است. لازمه ورود یکسری تجهیزات و ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا نیز داشتن تعامل با کشورهای پیشرو است که غالبا یا خود تولید کنندگان و فعالان حوزه به دلیل مسائل مالی تمایل ندارند و یا اینکه کشورهای مطرح تکنولوژی های روز را در اختیار ما نمی گذارند. به این ترتیب بر خلاف آنچه غالبا وارد کنندگان ماشین آلات و تجهیزات این صنعت مدعی هستند مبنی بر اینکه توانسته اند به روز ترین ها را از بازارهای صاحب صنعت به خصوص کشورهای اروپایی وارد کشور کنند و در اختیار تولید کنندگان قرار بدهند، کماکان با دانش و تکنولوژی روز دنیا فاصله داریم.

به عبارت ساده تر، اگرچه برخی شرکت های وارد کننده و فعالان داخلی مدعی هستند به روز ترین ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز این صنعت را وارد و در بازار داخلی توزیع می کنند اما تولید کنندگان چندان از به روز بودن تجهیزات راضی نیستند. به این معنا که ماشین های پرمصرف و با خطای زیاد هنوز در سیستم های تولید هستند و شرایط برای حذف آنها و حرکت به سمت مدرنیزه شدن چندان مهیا نیست. با این وجود کلیه فعالان صنعت نساجی از وارد کننده گرفته تا تولید کننده و غیره همواره با چالش هایی مواجه هستند.

فعال صنعت پوشاک و نساجی: علیرغم اینکه صنعت پوشاک ایران صنعت نوپایی نیست و قدمت زیادی دارد، هنوز هم به صورت سنتی انجام می شود؛ به این معنا که هنوز هم شاهد دوزنده ها، خیاط ها و کارگاه هایی هستیم که به صورت سنتی کار می کنند، در حالی که بایستی با معرفی تکنولوژی های جدید به این دوزنده ها و کارگاه ها آنها را به سمت دوخت صنعتی هدایت کرد

رضا اسفندانی یکی از فعالان بخش نساجی معتقد است علیرغم اینکه صنعت پوشاک ایران صنعت نوپایی نیست و قدمت زیادی دارد، هنوز هم به صورت سنتی انجام می شود؛ به این معنا که هنوز هم شاهد دوزنده ها، خیاط ها و کارگاه هایی هستیم که به صورت سنتی کار می کنند. در حالی که بایستی با معرفی تکنولوژی های جدید به این دوزنده ها و کارگاه ها آنها را به سمت دوخت صنعتی هدایت کرد.

این فعال بخش نساجی و پوشاک به بازار می گوید: در واقع اگر در صنعت نساجی قرار است طبق یک استانداری تولید شود، باید استاندارد دنیا را داشته باشد و از دنیا عقب نمانیم. در حقیقت مساله مهم اینجا است که وقتی ظرفیت کار را بالا ببریم هم قیمت منطقی تر و قابل رقابت با دنیا می تواند باشد و هم از نظر کیفیت بهتر می شود.

آینده صنعت نساجی و پوشاک تحت تاثیر نوسان های قیمتی است

این فعال بخش نساجی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر از نظر تکنولوژی این صنعت قابل مقایسه با کدام کشور است و چقدر راه داریم که به شاخص های جهانی برسیم، می گوید: نکته قابل تامل اینکه در حوزه تکنولوژی نگاه ها به کشورهای آلمان و ایتالیا است اما به دلیل اینکه برای آنها تولید محصولات بسیار گران می شد تولید کنندگان این کشور به تولید اجناس در بلوک شرق یعنی پاکستان، هند و چین آمده اند. بنابراین می توان گفت در این حوزه تکنولوژی روز اروپا الان به سمت چین سوق پیدا کرده است.

او همچنین در خصوص آنچه می توان برای آینده صنعت نساجی و پوشاک کشور متصور شد نیز می گوید: وضعیت اقتصادی کشور همه تولید کننده ها را تحت شعاع قرار داده است. در واقع به دلیل اینکه ثبات بازار نداریم تولید کننده و یا حتی ما که در حوزه فروش ماشین آلات هستیم ابتدای سال می خواهیم یک قیمت بدهیم لذا قیمت ها را با نرخ دولت، دلار و غیره محاسبه می کنیم و ماشین وارد می کنیم، اما چند ماه بعد با نوسان دلاری که رخ می دهد نمی توانیم قیمت ماشین را ثابت نگه داریم.

او ادامه داد: از سوی دیگر وضعیت تولید کننده ها هم همین طور است و نمی توانند روی یک محصول با قیمت ثابت برنامه ریزی کنند و با نوسان و تغییراتی که در بازار ایجاد می شود یک چالش در این وسط ایجاد می شود که آینده صنعت را تحت تاثیر قرار می دهد.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha