۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
افق روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۴| آیا مس به طلای سرمایه گذاران تبدیل خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

افق روشن بازار جهانی مس در سال ۲۰۲۴| آیا مس به طلای سرمایه گذاران تبدیل خواهد شد؟

فلز مس در حالی سال جاری میلادی را همچنان پر رونق به پایان می رساند که عمده فاکتورهای فاندامنتال پیش رو، حاکی از ادامه روند افزایش قیمت این فلز صنعتی و استراتژیک برای سال ۲۰۲۴ است.

بازار؛ گروه بین الملل: همانطور که پیشتر نیز در تحلیل بازار فلز مس پیش بینی شده بود؛ این فلز صنعتی واپسین روزهای باقی مانده از سال جاری میلادی را به عنوان پربازده ترین فلز صنعتی جهان در سال ۲۰۲۳ به پایان می رساند.

کاهش عرضه مس به ویژه در معادن آمریکای لاتین طی ماه های گذشته و افزایش تقاضا برای مس در صنایع مختلف به ویژه خوروسازی و ساختمان منجر به افزایش قیمت این فلز اساسی و صنعتی طی ماه های گذشته شده است.

در حقیقت، عامل اصلی افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی به ویژه در قیاس با سایر فلزات اساسی همچون آلومینیوم، تلاقی کاهش عرضه از سوی آمریکای لاتین و بهبود وضعیت اقتصاد چین و کارخانه های تولیدی این کشور بوده است. این وضعیت منجر شد تا قیمت فلز مس طی سال جاری با ۲.۵ درصد افزایش به ۸۶۰۰ دلار در هر تن برسد.

طی هفته های گذشته، تعطیلی معدن مس بزرگ پاناما و تخمین های منتشر شده در خصوص کاهش تولید مس از سوی کشورهای آنگلو - امریکن، منجر به افزایش چشمگیر قیمت مس شده است. بر اساس آخرین تخمین های بانک منوترئال، میزان تولید مس برای سال آینده میلادی با ۳ درصد کاهش به ۷۵۰ هزار تن خواهد رسید که این موضوع می تواند منجر به ادامه روند صعودی قیمت این فلز استراتژیک شود. همچنین دو معدن بزرگ آمریکا لاتین یعنی «واله» و «ریو تینتو» در تازه ترین گزارش های خود پیش بینی کرده اند که میزان تولید مس هر دو معدن، طی ماه های آتی با کاهش مواجه شود.

فاکتورهای مثبت تاثیرگذار بر بازار جهانی مس

علیرغم بهبود وضعیت عرضه در کشورهای جمهوری دموکراتیک کنگو، پرو و شیلی، سایه نگزانی از میزان عرضه جهانی همزمان با افزایش تقاضا در کشورهای صنعتی، سیگنال مثبتی را برای آینده بازار مس طی ماه های آتی ارسال می کند.

«دانیل اسمیت» دلیل تند و تیز نبودن روند افزایش قیمت مس را ناشی از احتیاط سرمایه گذارانی می داند که هنوز نسبت به اقتصاد چین طی ماه های آتی نگران بوده و ترجیح می دهند از انجام معاملات بزرگ خودداری نمایند

«کالین همیلتون» مدیر اجرایی شرکت تحقیقات بازار BMO در خصوص تغییرات ذائقه بازار مس طی هفته های گذشته معتقد است: «تا همین دو ماه پیش، تخمین های مربوط به بازار مس برای سال آینده چندان جالب توجه به نظر نرسیده و سال بدی را برای این فلز پیش بینی می کردیم. اما اکنون، چشم انداز بد بازار مس برای سال ۲۰۲۴ به طور کلی از بین رفته است».

Line chart of Rebased to 0 showing Copper and tin hold their own as base metals suffer torrid year

نکته دیگر تاثیرگذار بر بازار تمامی فلزات اساسی از جمله مس، تصمیم احتمالی فدرال رزور آمریکا برای کاهش ۷۵ واحدی نرخ بره بانکی است که احتمال از ماه می سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

در حقیقتّ علاوه بر رکود جهانی شکل گرفته در سال ۲۰۲۳، عامل مهم و تاثیرگذار دیگر بر روند ناخوشایند بازارهای مالی جهان، همین سیاست افزایش نرخ بهره بانکی از سوی فدرال رزرو بود که سرمایه گذاران را تشویق به سوق دادن سرمایه های خود به سمت سپرده گذاری در بانک های آمریکا به جای خرید دارایی های مختلف می کرد. اما اعلام خبر تصمیم نسبتا قطعی بانک مرکزی آمریکا برای معکوس سازی روند نرخ بهره بانکی، می تواند شوک مثبت بزرگی به تمامی بازارهای مالی از جمله بازار فلزات وارد نماید.

هلدینگ بانکی گلدمن ساکس معتقد است که قیمت هر تن مس طی ۱۲ ماه آینده به بالای ۱۰ هزار دلار صعود خواهد کرد

همانطور که در نمودار بالا ملاحظه می شود، فلز مس پس از قلع، بیشترین میزان سوددهی را در معاملات بازار طی سال مالی ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۳ به خود تخصیص داده و این در شرایطی است که تمامی بازارهای جهانی در حالتی بی رمق قرار داشته اند. اکنون که مانع بزرک سود سپرده بانکی در آمریکا نیز در حال برطرف شدن است؛ می توان به آینده قیمت مس امیدوار بود.

برای درک بهتر افزایش تقاضا برای مس تنها کافی است به آمار تولید خوروهای الکتریکی در چین اشاره کنیم که به گفته اداره ملی آمار این کشور، طی یک سال گذشته بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است.

احتیاط سرمایه گذاران برای ورود سنگین به بازار

با اینحال، باید توجه داشت که پیش بینی های مثبت مربوط به افزایش قیمت مس کاملا به میزان تقاضا برای این فلز ارزشمند بستگی دارد. با این حساب، اگر اقتصاد چین طی سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴، بنابر برخی از تخمین ها و شواهد در رکود فرو رود، می بایست بار دیگر تحلیل های فعلی را مورد بازبینی قرار داد. «دانیل اسمیت» از شرکت تحقیقات بازار AMT در این خصوص معتقد است: عملکرد اقتصاد چین بد نیست. با اینحال، همه باید مراقب رکود احتمالی قابل شکل گیری در اقتصاد این کشور باشند.

وی همچنین دلیل تند و تیز نبودن روند افزایش قیمت مس را ناشی از احتیاط سرمایه گذارانی می داند که هنوز نسبت به اقتصاد چین طی ماه های آتی نگران بوده و ترجیح می دهند از انجام معاملات بزرگ خودداری نمایند.

در این میان، البته بسیاری از هلدینگ های بزرگ مالی صرف نظر از وضعیت اقتصاد چین، آینده فلز مس برای سال ۲۰۲۴ را کاملا مثبت ارزیابی می کنند. به عنوان مثال، هلدینگ بانکی گلدمن ساکس معتقد است که قیمت هر تن مس طی ۱۲ ماه آینده به بالای ۱۰ هزار دلار صعود خواهد کرد. گلدمن ساکس دلیل اصلی این میزان افزایش قیمت تخمینی خود را ناشی از کاهش عرضه مس در آمریکای لاتین دانسته که مهمتر از میزان تقاضای چین به نظر می رسد.

کد خبر: ۲۶۲٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha