۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
چرا پول جدید وارد بورس نشده است؟
بازار گزارش می دهد؛

چرا پول جدید وارد بورس نشده است؟

در حالی که شاخص بورس در چند هفته اخیر رشد خوبی داشته و خبرهای مثبتی درباره تجدید ارزیابی،نرخ تسعیر و... وجود داشت اما برای برخی رشد بازار هنوز قابل باور نیست و جریان پول به سمت رمزارزها روانه شده است.

بازار؛ گروه بورس: تحولات بودجه و تغییرات احتمالی آن برای بازار می‌تواند حائز اهمیت باشد، از طرف دیگر از هفته آتی انتشار گزارش‌های ماهانه مهم‌ترین رویداد کدالی بازار خواهد بود. وضعیت تابلوها حکایت از این دارد که در نمادهای بانکی سهام این گروه بیشترین خبرها و احتمال تجدید ارزیابی را دارند و در نمادهای سرمایه‌گذاری شاهد روند نوسانی بودیم به نظر می‌رسد تنها خبر تجدید ارزیابی‌های سنگین می‌تواند سبب تحرکات جدی در سهام این گروه شود. همچنین در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی بودیم خودرویی ها این روزها در انتظار فعال شدن خبر یا پتانسیلی در بین خودرویی‌ها شنیده می‌شود.
با توجه به اینکه بازار دیروز آخر وقت زیر فشار عرضه‌ها قرار داشت این موضوع خیلی منجر به هیجان منفی نشد، هرچند بازار جلوی چشم برخی فعالانش ۳۰ تا ۴۰ درصد در برخی نمادها بازدهی داده و آنها هنوز در روند ایجاد شده تردید دارند در کف تاریخی بازار بخش عمده ای از مدیران دارایی و صندوق‌ها پیشنهاد فروش سهم و خرید فیکس و درآمد ثابت را می‌دادند.

به گفته علیرضا سادات اخباری که این روزها در جهت تجدید ارائه می‌شود و نمره قبولی حرکت بازار را گرفته است، به نظر دولت چراغ سبز برای تجدید ارزیابی داده که این روزها رد پای آن در اخبار و اتفاقات، بیشتر به چشم می‌آید. چراغ سبز دوم بسته به تحولات و اتفاقات و رویدادهای ناشران است

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نقش صندوق‌های اهرمی در بازار جالب شده است، گفت: ورود پول به این صندوق‌ها می‌تواند تا حدودی در کف‌گیری بازار موثر باشند و نکته دیگر شاید این هفته بازار کمی زیر بار فشار فروش بیشتری باشد ولی این موجی که آغاز شده خیلی جای نگرانی ندارد مگر در صورت وقوع حوادثی خاص. اما به طور کلی جو روانی بازار بار دیگر برای مسیر رشد آماده شده و یک پله جدید ممکن است در بازار ساخته شود.

او با تاکید بر اینکه خبرهای ریز و درشت متفاوتی برای کمک و حرکت بازار رسیده، افزود: اخباری که این روزها در جهت تجدید ارائه می‌شود و نمره قبولی حرکت بازار را گرفته است، به نظر دولت چراغ سبز برای تجدید ارزیابی داده که این روزها رد پای آن در اخبار و اتفاقات، بیشتر به چشم می‌آید. چراغ سبز دوم بسته به تحولات و اتفاقات و رویدادهای ناشران است.

او افزود: با این حال همچنان برخی با دیده تردید به این اخبار و اتفاقات نگاه کرده و آن را خبر درمانی می‌دانند شاید نحوه انتشار و هدایت اخبار در بازار تا حدودی مدیریت شده باشد اما انتشار این اخبار حداقل یک چیز را نشان می‌دهد که باید از آن به عنوان یک عامل مثبت استقبال کرد که دولت به این نتیجه رسیده که حرکت و کمک به بازار سرمایه می‌تواند در تامین مالی و بهبود وضعیت اقتصادی موثر باشد و در اولین گام تجدید را انتخاب کرده، چرا که هزینه عجیب و غریب اضافی بر خزانه متحمل نمی‌کند.

او ادامه داد: در واقع تجدید یک محرک برای بازار است و سایر عوامل دیگر ارزندگی نمادها را هدایت می کند. در حال حاضر ناشران هم در موضوع تجدید متفاوت عمل می‌کنند و هوشمندی خاصی در برخی از آنها دیده می‌شود. هر یک از این ناشران که به موضوع تجدید نزدیک‌تر باشند واکنش بازار و سهامداران متفاوت‌تر خواهد بود. در شرایط کنونی برای بازار مهم این است که جریان پول بتواند مسیر درست برخی رویدادها و اتفاقات را تشخیص داده و به موقع و دقیق تصمیم‌گیری کند و دوباره به مانند سنوات قبل در میانه و اواسط مسیر بازار به فکر اعتبار و اهرم بدهی نباشد.

او افزود: از طرف دیگر ارزندگی را می‌توان یکی در موضوع دلار نیما جستجو کرد و دیگری در گزارش شرکت‌ها دید اما در حال حاضر با توجه به شرایط به نظر تحولات این دو موضوع نیز با موضوع تجدید همراه شده و می‌تواند جریان خوبی برای کلیت بازار رقم بزند.

اگر به هر دلیلی شرکت‌ها تن به چنین تحولات و اتفاقات تجدید ارزیابی ندهند آن وقت دو عامل دیگر یعنی گزارش و وضعیت دلار باید آنقدر متفاوت و خاص رفتار کرده باشند که فضای بازار را به خوبی و به درستی تحت تاثیر قرار دهد و از حس سرخوردگی این ماجرا ریزش عمیقی را تجربه نکند. با توجه به حجم معاملات میانه هفته، روزهای بعد بازار کمی پرفروش‌تر و پرفشارتر حرکت کرد و همین موجب شد که فاز عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد اما به طور کلی بازار از نظر ذهنی آماده یک توقف و استراحت در مسیری که در آن قرار گرفته بود.

چرا فعلا رشد قوی در کلیت بازار نیست؟

طبیعی است بازار با سرعت بالا حرکت نکند، زیرا هنوز نیمی از فعالان بازار اصلاً اعتقادی به تغییر روند ایجاد شده ندارند آنها همچنان بازار را غیر ارزنده می‌بینند و منتظر شاخص ۱۸۰۰ واحدی هستند، اما به نظر زمستان امسال می‌تواند تا حدودی تفاوت رشد شاخص را با عوامل بنیادی خاص‌تر تجربه کرد. برای نمونه نرخ نیما ۳۹ هزار تومانی شد که نشان می‌دهد عامل مهمی در مسیر بازار است. همچنین دی ماه با انتشار گزارش‌های ماهانه آغاز می‌شود گزارش‌هایی که تکمیل کننده ابعاد گزارش میان دوره‌ای شرکت‌ها خواهد شد و آخرین گزارش میان دوره‌ای سال ۱۴۰۲ خواهد بود که شرکت‌ها منتشر می‌کنند و بعد به سال جدید وارد می شوند.

گزارش‌های ماهانه و سپس تکمیل آن توسط گزارش‌های میان دوره‌ای تا حدودی نشان می‌دهد که در دل شرکت‌ها چه سودهایی وجود داشته و محقق شده است این یکی از مهم‌ترین عواملی است که در مسیر کف سازی قیمت سهم‌ها موثر بوده و به نوعی انگیزه بازار برای حرکت در قیمت‌های فعلی ایجاد شده را بیشتر می‌کند

گزارش های میان دوره‌ای از این نظر برای بازار حائز اهمیت است که یک خلا مالی چند ماهه را برای بازار ایجاد می‌کند. از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه و سپس تکمیل آن توسط گزارش‌های میان دوره‌ای تا حدودی نشان می‌دهد که در دل شرکت‌ها چه سودهایی وجود داشته و محقق شده است این یکی از مهم‌ترین عواملی است که در مسیر کف سازی قیمت سهم‌ها موثر بوده و به نوعی انگیزه بازار برای حرکت در قیمت‌های فعلی ایجاد شده را بیشتر می‌کند.

رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اهمیت گزارش‌های ماهانه و میان دوره‌ای گفت: این گزارش ها علاوه بر شفاف سازی عملکرد شرکت ها، قابلیت انگیزه بخشی به بازار و کاهش ریسک سهامداران را خواهد داشت. از طرف دیگر ترکیبی از خبر تجدید ارزیابی و گزارش خوب و پی به‌ ایی نرمال می‌تواند ترکیب موثری برای رشد بازار در چند ماه پیش رو شود. از همین روست که روی این موضوع گزارش و اهمیت آن تاکید بیشتری می شود.

او با بیان اینکه توجه بازار به گروه خودرو می‌تواند یکی از چهار عاملی بوده که زمستان بازار را گرمتر کند، افزود: همچنین باید توجه داشت که نرخ دلار نیما در آستانه ۳۹ هزار تومان قرار گرفته و بی سر و صدا رشد معقول و منطقی را داشته است. نکته‌ای آن این است که بحث بودجه می‌تواند ارتباط تنگاتنگی با این رشد داشته باشد و عملیات تسعیر شرکت‌ها را در سال‌ آتی مورد توجه بیشتر و تعدیل قوی‌تری قرار دهد.

به گزارش بازار، در حال حاضر به نظر می رسد سیاست گذاران متوجه شده اند که بازار سرمایه می‌تواند در شرایط فعلی تغییراتی را شاهد باشد و مثبت بودنش بیش از هر چیز دیگری به سود حاکمیت و اقتصاد خواهد بود. از همین رو از هر ابزاری برای کنترل و بهبود بازار استفاده می‌کند تجدید هم یکی از آنهاست که کم هزینه‌ترین اتفاق برای حاکمیت است. حقیقت امر ماجرای اخیر و نامه و دعوتنامه روز دوشنبه از این بابت بوده که دو نگرانی را رفع کند.

هرچند باید توجه داشت که تجدید به تنهایی ابزار و اتفاق خاص بازار نخواهد بود به طور کلی نمی‌تواند بازار را یک تنه با خود بالا بکشد از همین رو معتقدیم تجدید باید در کنار عوامل دیگر در مسیر بازار قرار بگیرند. از طرف دیگر تجدید جلوی خروج مصنوعی و غیر منطقی پول ناشی از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را خواهد گرفت و در سوی دیگر شرکت‌ها را شفاف‌تر و روشن‌تر خواهد کرد اما چیزی که وجود دارد این است که این شرکت‌ها و هلدینگ‌ها از این واهمه دارند که با روشن شدن ابعاد دارایی در اختیار آنها و سپس عملکرد آنها این موضوع به چشم همه بیاید که چنین مجموعه‌ای چرا باید چنین سودی بسازد یا چنین عملکردی داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha