۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱
۷ همت اعتبار برای صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج دیده شد
مدیرعامل بیمه سلامت ایران:

۷ همت اعتبار برای صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج دیده شد

مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت: در بودجه امسال ۷ هزار میلیارد تومان (همت) اعتبار برای صندوق بیماری‌های صعب العلاج دیده شده است.

به گزارش بازار، محمدمهدی ناصحی در یک گفت و گوی تلویزیونی با اشاره به تاسیس صندوق بیماری‌های صعب العلاح اظهار داشت: برخی بیماری‌ها پرهزینه هستند و با توجه به روند طولانی درمان آن، تامین این هزینه برای خانواده ها کمرشکن است؛ تاکید شخص رییس جمهور بر حمایت از این صندوق بوده و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال نخست، دولت ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن درنظر گرفت که این رقم امسال به هفت هزار میلیارد تومان رسید، گفت: درخواست ما برای سال آینده، با توجه به اینکه حداقل ۲ هزار بیمار نشان دار شده در سامانه داریم، این است که این اعتبار حداقل دو برابر شود.

ناصحی با یادآوری اینکه رقم پیشنهادی بیمه سلامت برای این صندوق در سال آینده ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار است، خاطر نشان کرد: رقم در نظر گرفته شده ۷ هزار میلیارد تومان است ولی از آنجا که هنوز بودجه سال آینده نهایی نشده است، امیدواریم با نگاه مجلس و دولت و سازمان برنامه این رقم افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطر نشان کرد: در گذشته این صندوق پنج بیماری خاص را تحت پوشش قرار می داد که اکنون به ۱۰۷ مورد افزایش یافته است.

وی افزود: ما کمیته‌های استانی داریم که با عنوان کمیته بیماران خاص صعب العلاج آنجا هستند نماینده بیمه‌ها، نماینده دانشگاه‌ها، حتی از نماینده‌های مجلس آنجا نماینده دارند و بعضی از بیمارانی که هنوز وارد این صندوق نشدند هم می توانند به عنوان هزینه خارج شمول خدمات درمانی خود را با ارایه فاکتور دریافت کنند.

ناصحی توضیح داد:‌ بیماری های خاص بسته‌های مختلف دارد؛ ۴ هزار بسته خدمتی تاکنون نوشده شده است؛ انواع مختلف بیماری سرطان و درصد پوشش آن تعیین شده است.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه هزینه درمان بیماران سرطانی در بخش های دولتی رایگان است، افزود: پوشش دارویی بیماری سرطان نیز نسبت به بیمه پایه افزایش پیدا کرده است.

وی این نکته را هم گفت که تعداد زیادی از داروهای مربوط به سرطان، دیابت، فشار خون هر کدام نزدیک ۱۶ و ۲۰ تا داروی قلبی و دیابتیک تحت پوشش این صندوق قرار گرفت که حتی بیمه پایه نداشتند.

ناصحی با بیان اینکه اکنون بسیاری از افراد مبتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، ام اس و اس ام‌ ای تحت پوشش این صندوق قرار گرفته اند، یادآور شد که هزینه ها در بخش دولتی به صورت ۱۰۰ درصد تحت پوشش بیمه سلامت ایران است و بسیاری از داروها نیز تا ۹۰ درصد تحت پوشش قرار دارند.

وی با بیان این توضیح که بعضی از داروهای هپاتیت بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار دارند و و داروی بیماری اس ام‌ ای تا ۱۰۰ درصد پوشش داده شده، اند، افزود: در باره داروهای ام اس نیز باید گفت که تا حد زیادی اختلاف قیمت ایجاد شده را پوشش دهیم.

مدیرعامل بیمه سلامت ایران بر توسعه همکاری با ۴۷ انجمن حمایتی یا سازمان‌های مردم نهاد در حوزه حمایت از بیماران خاص تاکید کرد و گفت: عمده بیماری های صعب العلاج تحت پوشش این صندوق هستند.

وی در عین حال این نکته را هم گفت که برخی از داروها در فارماکوپه کشور وجود ندارد و داروهای جدیدی در درمان این بیماری های صعب العلاج به شمار می روند که باید از کشور دیگری تهیه شود؛ این‌ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند و در عین حال بیمه سلامت هم اختیار قانونی ندارد که آن داروها را پوشش دهد.

ناصحی یادآور شد: این نوع داروها، داروهای کم قیمتی هم نیستند به طوری که هزینه یک دوره درمانی آن حدود ۵۰۰ میلیون تومان می شود؛ این موارد نه در توان دولت است و نه واقعا لازم است که بعضی از این داروها که هنوز نیامده، نسخه بشود در حالی که مردم می توانند از داروهای مشابهی که وجود دارد، استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید اصل را بر پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار دهیم، گفت: هر کس با هر بیمه پایه‌ای می‌تواند عضو این صندوق باشد و از خدمات بیمه‌ای آن استفاده کند؛ خوشبختانه بیمه تامین اجتماعی هم اطلاعات بیمارانش را وارد سامانه بیمه سلامت کرده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران این را گفت که سازمان تامین اجتماعی گستردگی بیشتری در کشور دارد به طوری که در روستاها و مناطق خاص ۹۰ درصد و در شهرها ۶۰ درصد پوشش بیمه ای دارد و بنابراین بهتر است همه با هم هماهنگ شویم.

ناصحی افزود: بیمه نیروهای مسلح نیز بیمه پایه خود را با بیمه تکمیلی ادغام کرد به طوریکه اکنون پرداختی بیماران کمتر از بیمه‌ سلامت و تامین اجتماعی است.

وی خاطر نشان کرد: مردم می توانند با مراجعه به سامانه شهروندی بیمه سلامت، وارد لینک مربوط به بیماران خاص شوند و ثبت نام کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره خدماتی که این بیمه گر به زوج های نابارور ارایه می دهد نیز توضیح داد: ۲۰۵ مرکز ناباروری با ما طرف قرارداد هستند و بیمه سلامت ۹۰ درصد تعرفه‌ عمومی غیر دولتی را در بخش غیردولتی و ۹۰ درصد هزینه های بخش دولتی را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه تعرفه عمومی غیردولتی، با تعرفه خصوصی حدود سه برابر اختلاف دارد، اظهار داشت: اکنون ۵۷ هزار زوج نابارور شناسایی شده اند و خدمت دریافت کرده اند.

ناصحی با بیان اینکه نزدیک ۱۵۶ خدمت تشخیصی، درمانی و دارویی در حال افزوده شدن به فهرست حوزه ناباروری است، گفت: میانگین پاسخ به درمان در مراکز ناباروری در بهترین مراکز دنیا بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است؛ در بازدیدی که از مراکز ناباروری استان‌های مختلف انجام شد، نشان داد که این آمار در ایران با آمار جهانی مطابقت دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۳ هزار موسسه طرف قرارداد بیمه سلامت هستند و به همین میزان هم با بیمه‌های پایه‌ دیگر یعنی بیمه تامین اجتماعی و نیروی مسلح قرارداد دارند، افزود: کمتر موسسه‌ای هست که با بیمه‌های پایه قرارداد نداشته باشد، مثلا بیش از ۹۰۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با بیمه‌های پایه قرارداد دارند و تنها حدود ۹۰ مرکز قرارداد ندارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطر نشان کرد: ما خودمان با بعضی از بیمارستان ها بخاطر آن شرایطی که آن مجموعه و بیمارستان دارد و بعضی از آن‌ها حتی پروانه تایید شده ندارند، ‌ قرارداد نمی بندیم اما در بخش دولتی می توان گفت که با همه موسسات دولتی ما قرارداد داریم.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha