۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
تکمیل کریدورهای ریلی از محل فروش نفت| سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۸۵ بهسازی نشده است
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه حمل‌ و نقل اعلام کرد

تکمیل کریدورهای ریلی از محل فروش نفت| سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۸۵ بهسازی نشده است

خادمی، مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: از محل فروش نفت ۵.۹ میلیارد یورو برای تکمیل کریدورهای ریلی در نظر گرفته شده است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: خیراله خادمی در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته با بیان اینکه اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی موضوعی است که می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد گفت: این پروژه‌ها شامل خط ریلی رشت - آستارا، چابهار به مشهد، رفع گلوگاه جنوب در دورود به خرم آباد و خوزستان و همچنین شیراز به بوشهر است.

اختصاص ۵.۹ میلیارد یورو از محل فروش نفت برای تکمیل کریدورهای ریلی موضوعی است که می تواند بسیار مهم و حائز اهمیت باشد

وی افزود: این مسیرها در قالب تهاتر نفتی دیده شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای آنها تعیین شده است. طول این محورها ۲۴۰۰ کیلومتر است که اگر تکمیل شود، ظرفیت خطوط ریلی ما را حدود دو برابر می‌کند و ترانزیت بار ما از ۵۰ میلیون تن به ۹۴ میلیون تن افزایش می‌یابد.

خادمی در خصوص تعهدات این شرکت برای اجرای پروژه‌ها تاکید کرد: نزدیک به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان قرارداد برای اجرای پروژه منعقد شده که ۱۰۰ هزار میلیارد آن از محل استیجاری است و ارزش روز آن‌ها نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی افزود: اعتبار سالانه و آنچه در سال گذشته دریافت شده نزدیک به ۲۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که برای زیرساخت‌های کشور هزینه شده است.

خادمی گفت: برای امسال نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان ابلاغ شده که پیش‌بینی می‌کنیم به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. قرادادهای فعلی ۸۰ هزار میلیارد تومان است که چون مربوط به سال‌های گذشته است، ارزش روز آن‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین طبق اعتباری که داده می‌شود، متوسط عمر پروژه‌ها ۱۰ سال است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از قرارداد با شرکت داخلی برای تامین سیگنالینگ خطوط ریلی مطابق با استانداردهای راه‌آهن خبر داد و به بومی‌سازی تولید ریل و سوزن اشاره کرد و افزود: موافقت‌نامه اولیه برای آزادراه‌های پردیس-هراز، همدان-کرمانشاه و ارومیه- تبریز انجام شده است.

خادمی با بیان این‌که زیرساخت‌های کشور برای حمل‌ونقل داخلی و ترانزیت کافی نیست، اضافه کرد: زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور می‌کرد، همین حالا هم نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد، اما ما باید کریدورها را در مقایسه با کریدورهای دنیا تکمیل کنیم. شاهد رقابت کریدورها در خاورمیانه هستیم، با توجه به موقعیتی که ایران دارد نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده می‌کند.

علائم و سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۱۳۸۵ به دلیل کمبود منابع بهسازی نشده بوده و این موضوع مورد تقاضای بهره‌برداران بوده است

او با اشاره به انعقاد سه تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایرانی گفت: علائم و سیگنالینگ خطوط راه‌آهن از سال ۱۳۸۵ به دلیل کمبود منابع بهسازی نشده بوده و این موضوع مورد تقاضای بهره‌برداران بوده است. از این رو در راستای خودکفایی در حوزه ریلی، بخش سیگنالینگ را با یک شرکت ایرانی وابسته‌ به وزارت دفاع، به قرارداد رساندیم تا برای خطوط ریلی جدید، اقدامات سیگنالینگ با استانداردهای شرکت راه‌آهن انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تولید ریل ملی در سال ۱۳۹۶ توسط ذوب‌آهن به انجام رسید و دو سال پیش هم سوزن ریل توسط یک شرکت ایرانی در زمینه بومی‌سازی خطوط ریلی انجام شد.

خادمی با بیان اینکه زیرساخت‌های موجود حمل ونقل متناسب با تولید خودرو یا خدمات حمل‌ونقلی نیست، افزود: به‌ عنوان کشوری که می‌توانیم درآمد خوب و پایداری برای کشور از جنبه ترانزیتی داشته باشیم، زیرساخت‌های ما هم برای داخل کشور و هم برای تراتزیت کم است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی کشور ما، زمانی همه خطوط تجارت دنیا از ایران عبور می‌کرد، همین حالا هم نزدیک‌ترین، ایمن‌ترین و راحت‌ترین مسیرها از ایران می‌گذرد، اما ما باید کریدورهایمان را در مقایسه با کریدوهای دنیا تکمیل کنیم.

امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورها است و چند کشور با هم قرارداد می‌بندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور می‌سازند

خادمی ادامه داد: امروزه در خاورمیانه رقابت کریدورها است و چند کشور با هم قرارداد می‌بندند و برای آینده ترانزیتی خود کریدور می‌سازند. ما با توجه به موقعیتی که داریم، نیازی به تبلیغ نداریم و اگر کریدورها را بسازیم، صاحب بار از آن استفاده می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: ظرفیت افزایش بار در ایران ۶ برابر زیرساخت‌های فعلی است. زیرساخت‌های ما از جمله بزرگراهی، آزادراهی و ریلی باید توسعه پیدا کند. تکمیل کریدورهای ریلی باید در برنامه باشد که این موضوع در دولت سیزدهم هم مورد توجه است و برنامه‌ها تعیین شده و به حضور مقام معظم رهبری هم رسیده است.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha