۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
دست برتر متانول در انرژی های تجدیدپذیر| متانول سبز در مسیر بازار ۳۶۲ میلیون دلاری!
موسسه تحقیقات بازار CMI بررسی کرد؛

دست برتر متانول در انرژی های تجدیدپذیر| متانول سبز در مسیر بازار ۳۶۲ میلیون دلاری!

شرکت مشهور تحقیقات بازار CMI در تازه ترین گزارش خود ضمن پیش بینی آینده ۳۶۲ میلیون دلاری متانول تجدیدپذیر، اعلام کرده است که این سوخت ارزشمند بیشترین قابلیت را برای جایگزین شدن با سوخت های فسیلی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: پیشرفت بازار پتروشیمی طی سال های اخیر منجر به حرکت دسته جمعی بسیاری از کشورهای صنعتی و در حال توسعه به سمت تولید این محصول پتروشیمی استراتژیک شده است.

آزمایش موفقیت آمیز متانول سبز یا تجدیدپذیر به عنوان سوخت کشتی های شرکت چینی «ایکس پرس فریدرز» و پروژه هایی نظیر آن، باعث شده تا از متانول به عنوان سوخت آینده و یکی از منطقی ترین راه حل های پیش رو و قابل دستیابی در مسیر حصول انرژی سبز یاد شود.

شرکت حمل و نقل دریایی «ایکس پرس فریدرز» در تاریخ ۱۹ آذرماه با انتشار بیانیه ای از تصمیم خود برای به کارگیری ۱۴ فروند کشتی باری دوگانه سوز با قابلیت استفاده از سوخت متانول تجدید پذیر خبر داد. گفته می شود این کشتی ها اولین نسل از کشتی های باری دوگانه سوز جهان محسوب می شوند که قرار است در چین ساخته شده و ظرفیت حمل بار آنها نیز ۱۲۰۰ TEU اعلام شده است. طول کشتی دوگانه سوز چینی جدید ۱۴۸ متر اعلام شده و قرار است از سه ماهه نخست سال آینده میلادی با نام تجاری «اکو مائسترو» به ناوگان حمل و نقل دریایی ایکس پرس فریدز بپیوندد.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی CMI، از آنجاکه متانول های تجدیدپذیر به عنوان مدرن ترین سوخت ممکن در پیش روی صنایع مهمی چون برق، حمل و نقل، مواد شیمیایی و تولید برق سبز جهان محسوب می شوند؛ آینده این بازار رو به رشد خواهد بود

از سوی دیگر، ازآنجاکه متانول یکی از مهمترین محصولات صنعت پتروشیمی به حساب می آید، در تحلیل بازار این ماده ارزشمند، می بایست علاوه بر تحلیل بازار متانول، آینده بازار صنعت پتروشیمی را نیز مورد برآورد قرار داد. در همین راستا، نشریه «گلوب نیوز وایر» کانادا به تازگی با انتشار گزارشی از افزایش تخمینی حجم بازار پتروشیمی جهان به بالای هزار میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۲ خبر داده است.بر اساس گزارش منتشر شده در این نشریه کانادایی، حجم بازار جهانی پتروشیمی تا پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۶۱۵.۶۵ میلیارد دلار برآورد شده و این در حالیست که این حجم تا سال ۲۰۳۲ به بیش از ۱۰۴۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

در گزارش مذکور، همچنین اعلام شده که منطقه آسیا - پاسیفیک ۵۲ درصد از بازار تولید محصولات پتروشیمی جهان را به خود تخصیص داده که ناشی از صنعتی تر شدن کشورهای آسیایی و توسعه فناوری های مرتبط با تولید محصولات پتروشیمی در این منطقه است.

در همین راستا، شرکت مشهور تحقیقاتی CMI نیز در تازه ترین گزارش خود در خصوص آینده بازار متانول به پیش بینی حجم بازار این محصول پتروشیمی و فرصت های پیش روی آن برای سرمایه گذاری پرداخته است.

ارزیابی جامع CMI از ویژگی های بازار ۳۶۲ میلیون دلاری متانول تجدید پذیر

شرکت مشهور تحلیل بازار CMI در تازه ترین گزارش خود از پیش بینی آینده متانول تجدید پذیر، حجم این بازار در سال ۲۰۳۰ را حدود ۳۶۹ میلیون دلار ارزیابی نموده است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی CMI، از آنجاکه متانول های تجدیدپذیر به عنوان مدرن ترین سوخت ممکن در پیش روی صنایع مهمی چون برق، حمل و نقل، مواد شیمیایی و تولید برق سبز جهان محسوب می شوند؛ آینده این بازار رو به رشد خواهد بود.

Free Analysis: Renewable Methanol Market

به گفته این شرکت حجم بازار متانول در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹۶.۸ میلیون دلار بوده که پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۳۶۱.۹ میلیون دلار افزایش یابد. همچنین نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) متانول در بازه سال های ۲۰۲۳ الی ۲۰۳۰ حدود ۷.۹ درصد برآورد شده است.

با اینحال، در تحلیل آینده بازار متانول از نگاه CMI باید به دو نکته توجه کرد: نخست اینکه میزان پذیرش این محصول پتروشیمی در ابعاد جهانی و صنایع مختلف تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

متانول تجدیدپذیر را می توان از منابع زیست توده مانند زباله های کشاورزی، بقایای جنگل ها و زباله های جامد شهری نیز تولید کرد که آن را به گزینه ای مناسب برای کاهش اتکا به سوخت های فسیلی تبدیل می کند. ثانیا، افزایش پذیرش متانول تجدیدپذیر در صنایع مختلف مصرف نهایی به رشد بازار کمک می کند. متانول تجدید پذیر به عنوان ماده اولیه برای مواد شیمیایی و سوخت های زیستی و همچنین در تولید فرمالدئید و اسید استیک استفاده می شود. تطبیق پذیری و توانایی آن برای جایگزینی متانول سنتی در کاربردهای مختلف باعث افزایش تقاضای آن در صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان سازی و مواد شیمیایی شده است.

روند بازار متانول

با تمامی اوصاف ذکر شده در خصوص ویژگی های مثبت نظری متانول تجدیدپذیر، باید به این نکته پرداخت که روند بازار این محصول استراتژیک چگونه خواهد بود؟ آیا آنطور که باید، تولید این سوخت ارزشمند جدی گرفته شده و یا تنها به عنوان پروژه ای تحقیقاتی و حاشیه ای به آن پرداخته می شود؟

CMI در خصوص بازار متانول دو نکته دیگر را نیز ذکر میکند که می تواند ذهن مخاطب را تا حد زیادی در این خصوص روشن نماید. نخست اینکه در حال حاضر، تمرکز فزاینده ای بر فعالیت های تحقیق و توسعه برای بهبود کارایی تولید متانول تجدیدپذیر وجود دارد. به گفته این موسسه انتظار می‌رود نوآوری‌ها در کاتالیزورها و فن‌آوری‌های سنتز متانول تجدیدپذیر، دوام و رقابت پذیری آن را در بازار افزایش دهد.

زیست توده ها به مواد آلی مشتق شده از گیاهان و حیوانات مانند چوب، محصولات زراعی و بقایای کشاورزی اشاره دارند

این شرکت در خصوص نکته دوم در گزارش خود آورده است: «...روند رو به افزایش مشارکت و همکاری بین بازیگران کلیدی در بازار وجود دارد. شرکت ها در حال تشکیل اتحادهای استراتژیک برای ترکیب تخصص و منابع خود به منظور گسترش حضور خود در بازار و تسریع توسعه و تجاری سازی محصولات متانول تجدید پذیر هستند. این مشارکت ها شرکت ها را قادر می سازد تا از قدرت هم افزایی خود استفاده کرده و بر چالش های فنی و مالی مرتبط با تولید متانول تجدیدپذیر غلبه کنند...».

فرصت های پیش روی بازار متانول

در گزارش CMI در خصوص فرصت های پیش روی بازار متانول تجدیدپذیر آمده است: «بازار متانول تجدیدپذیر به دلیل تقاضای فزاینده جهانی برای منابع انرژی پاک یک فرصت سرمایه گذاری عالی محسوب می شود. از آنجایی که جهان با پیامدهای تغییرات اقلیمی مواجه است و برای آینده ای پایدار تلاش می کند، نیاز فزاینده ای به جایگزین های انرژی های تجدیدپذیر احساس می شود. متانول تجدیدپذیر با انتشار کربن کم و پتانسیل لازم برای جایگزینی سوخت های سنتی، به عنوان یک راه حل مناسب (در مقابله با تغییرات اقلیمی) در حال ظهور است».

در خصوص بازارهای مرتبط با متانول تجدیدپذیر به ویژه بازار توسعه زیست توده ها به عنوان منبع اصلی تامین این ماده با ارزش در گزارش CMI آمده است: «به عنوان منبع اولیه، زیست توده ها بر بازار متانول تجدیدپذیر تاثیر مستقیم دارند. زیست توده ها به مواد آلی مشتق شده از گیاهان و حیوانات مانند چوب، محصولات زراعی و بقایای کشاورزی اشاره دارند. با پیشرفت در فناوری‌های تبدیل زیست توده و حمایت دولت ها از پروژه‌های انرژی زیستی، انتظار می‌رود که بخش زیست توده جایگاه برتر را از آن خود کند. استفاده از زیست توده به عنوان منبع اولیه برای تولید متانول تجدیدپذیر به طور قابل توجهی به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند».

کد خبر: ۲۶۲٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha