۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
مهاجرت نیروی انسانی مهم ترین چالش اقتصاد ایران | اجبار و قوانین دستوری تنها شرایط را بدتر می کند
یک فعال صنعت برق در گفتگو با بازار:

مهاجرت نیروی انسانی مهم ترین چالش اقتصاد ایران | اجبار و قوانین دستوری تنها شرایط را بدتر می کند

الهامی نیا فعال صنعت برق گفت:مهم ترین مشکل امروز مهاجرت نخبگان و متخصصان از کشور و عدم تربیت نیروهای ماهر است. اما متاسفانه در هیاهوی پیگیری مشکلات دیگر توجه ها از چنین فاجعه ای دور مانده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: پدرام الهامی نیا فعال صنعت برق در گفتگو با بازار با بیان اینکه صنعت برق با ۳ چالش اساسی مواجه است، ادامه داد: مشکل اول به مسائل مالی مربوط می شود. متاسفانه قیمت پایین برق برای مشترکان خانگی و قیمت گذاری دستوری آن از سوی دولت مشکلات متعددی را در این حوزه ایجاد کرده و سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش داده است.

او قوانین زائد و غیر ضرور را از دیگر چالش های اصلی این صنعت عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در واردات مواد و تجیهزاتی که برای تولید ضرورت دارد، بعضا محدودیت هایی در زمینه ثبت سفارش، ترخیص کالا یا حتی تحصیص ارز به وجود می آید و این مساله مشکلاتی برای فعالین صنعت برق ایجاد کرده است.

ثبت سفارش در ماه های گذشته سخت و پیچیده و محدود شده و سقفی برای آن تعیین شده است. این سقف ارتباطی با میزان واردات در سال های گذشته دارد. این در حالی است که بسیاری از شرکت ها خواهان رشد و توسعه بوده و با این قوانین دست و پا گیر عملا امکان رشد را از آنها می گیریم یا به عبارت دیگر مسیر را برایشان سخت می کنیم

الهامی نیا با بیان اینکه ثبت سفارش در ماه های گذشته سخت و پیچیده و محدود شده و سقفی برای آن تعیین شده است، افزود: این سقف ارتباطی با میزان واردات در سال های گذشته دارد. این در حالی است که بسیاری از شرکت ها خواهان رشد و توسعه بوده و با این قوانین دست و پا گیر عملا امکان رشد را از آنها می گیریم یا به عبارت دیگر مسیر را برایشان سخت می کنیم. البته وعده هایی برای حل این مشکل داده شده است.

مشکلات ساختاری اقتصاد ایران چیست؟

برخلاف بسیاری از فعالین صنعت برق که دخالت های دولت و قیمت گذاری دستوری و سیاست های ارزی دولت را را مهم ترین چالش صنعت برق می دانند، مدیرعامل شرکت انرژیان مهاجرت نیروی انسانی متخصص را مهم ترین دل نگرانی خود عنوان می کنند.

در جلسات رسیدگی به مشکلات صنعت برق توجه همه به مساله ثبت و سفارش، قیمت و مقدار تخصیص ارز و قوانین گمرکی است. این در حالی است که مهم ترین مشکل امروز ما مهاجرت نخبگان و متخصیصین از کشور و عدم تربیت نیروهای ماهر است. اما متاسفانه در هیاهوی رسیدگی و پیگیری مشکلات دیگر توجه ها از چنین فاجعه ای دور مانده است. حال آنکه کارخانجات تولیدی در آینده نزدیک به دلیل مهاجرت با مشکل مواجه خواهند شد

مدیرعامل شرکت انرژیان، نماینده شرکت آلمانی MR در ایران همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه یک سری مشکلات ساختاری در کشور وجود دارد و این مشکلات لزوما به محدود به صنعت برق نیست، افزود: در جلسات توجه همه به مساله ثبت و سفارش، قیمت و مقدار تخصیص ارز و قوانین گمرکی است. این در حالی است که مهم ترین مشکل امروز ما مهاجرت نخبگان و متخصیصین از کشور و عدم تربیت نیروهای ماهر است. اما متاسفانه در هیاهوی رسیدگی و پیگیری مشکلات دیگر توجه ها از چنین فاجعه ای دور مانده است. حال آنکه کارخانجات تولیدی در آینده نزدیک به دلیل مهاجرت با مشکل مواجه خواهند شد.

الهامی نیا که معتقد است که تقویت، توجه و تمرکزی روی نیروی انسانی در میان مدت و بلند مدت نتایج مثبت بسیاری را به همراه می تواند داشته باشد، ادامه داد: در صورت ادامه مهاجرت و کمبود نیروی متخصص، در سال های آینده ناچار به واردات خدمات فنی و مهندسی از سایر کشورها شده و این زنگ خطر جدی برای کشور می تواند باشد.

تنها راه حل خروج از بحران در صنعت برق این است که بپذیریم صنعت برق قواعد و مقررات خاص خود را دارد. اجبار و قوانین دستوری شرایط را نه تنها بهتر که بدتر هم می کند. باید اجازه دهیم که در این صنعت رقابت شکل گرفته و انگیزه لازم برای ورود سرمایه گذاران را فراهم کنیم

این فعال در صنعت برق در ادامه سخنان خود به راه اندازی بورس انرژی و عرضه برق در آن گریزی زدو با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم که خرید و فروش برق در بازار واقعی صورت گیرد، ادامه داد: تنها راه حل خروج از بحران این است که بپذیریم صنعت برق قواعد و مقررات خاص خود را دارد. اجبار و قوانین دستوری شرایط را نه تنها بهتر که بدتر هم می کند. باید اجازه دهیم که در این صنعت رقابت شکل گرفته و انگیزه لازم برای ورود سرمایه گذاران را فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha