جایگاه دومی ایران در ثبت اختراع تولیدات علمی کشورهای اسلامی

جایگاه دومی ایران در ثبت اختراع تولیدات علمی کشورهای اسلامی

مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) اعلام کرد، به لحاظ تعداد استنادهای پروانه‌های ثبت اختراع به تولیدات علمی کشورهای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه دوم قرار گرفت.

به گزارش بازار، رئیس مؤسسه ISC گفت: غالبا اثرگذاری علمی را با استناد بررسی می‌کنند و شمارش استنادهای دریافتی در مدارک علمی امری رایج در مطالعات علم سنجی است، اما این استنادها در محیط‌های فناورانه هم رخ می‌دهد که به تعبیری می‌توان آن را اثرگذاری علم بر فناوری در نظر گرفت.

سید احمد فاضل زاده افزود: بر اساس این شاخص، می‌توان نتیجه گرفت که پیشرفت‌ها و نوآوری‌های فناورانه تا چه حد بر دستاوردها و یافته‌های پژوهش‌های علمی استوار است.

رئیس مؤسسه ISC در ادامه گفت: در بازه ۱۰ ساله ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱، بیش از ۹۹ میلیون مدرک علمی در سطح جهان تولید شده است که از این تعداد یک میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۳۲ مدرک در پروانه‌های ثبت اختراع مورد استناد قرار گرفته اند و در این بازه زمانی، ۷۵۲ هزار و ۴۲۱ مدرک علمی با وابستگی سازمانی ایران منتشر شده است که از این تعداد ۱۳ هزار و ۵۸ مدرک توسط ۲۲ هزار و ۲۴۸ پروانه ثبت اختراع ۲۴ هزار و ۹۸۴ بار مورد استناد قرار گرفته است.

وی افزود: در بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۱۲ به لحاظ مجموع تولید علم فناورانه، ایران در بین کشورهای اسلامی رتبه دوم را از آن خود کرده است و کشور عربستان سعودی و ترکیه به ترتیب رتبه‌های اول و سوم را داشته اند.

فاضل زاده گفت: به لحاظ تعداد استنادهای پروانه‌های ثبت اختراع به تولیدات علمی در کشورهای اسلامی در بازه زمانی ۲۰۲۱-۲۰۱۲، ایران با ۸ هزار و ۸۸۴ استناد از پروانه‌های ثبت اختراع رتبه دوم را پس از عربستان به دست آورده است.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha