۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۸
کاهش درآمد نفتی در جهان به علت استفاده از انرژی‌های پاک
رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد

کاهش درآمد نفتی در جهان به علت استفاده از انرژی‌های پاک

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به معضلات زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی، گفت: حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برای استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در جهان سرمایه‌گذاری شد.

به گزارش بازار، محمود نجفی عرب امروز در نهمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به بحث انرژی و معضلات زیست محیطی حاصل از آن گفت: با توجه به تحقیقات یک اندیشکده محیط زیستی، در جهان تلاش می‌شود تا تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش یافته و از مصرف سوخت فسیلی کاهش یابد، لذا همین موضوع درآمد ۴۰ کشور نفت خیز را کاهش می‌دهد، بطوری که ۲۸ کشور نفت خیز ممکن است تا سال ۲۰۴۰ بیش از نیمی از درآمد نفتی خود را دست بدهند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: آژانس بین‌المللی انرژی نیز در گزارشی اعلام کرده است که کشورهای نفتی تا سال ۲۰۴۰ پنجاه درصد از درآمد ۱۷۵ هزار میلیارد دلاری خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: بر اساس اعلام این آژانس کشورهایی مانند ونزوئلا، قطر و همچنین کشورهای نفت خیز آفریقا مانند نیجریه، آنگولا، چاد با بالاترین درجه خطر مواجهند و عربستان، امارات، الجزایر و جمهوری آذربایجان با دومین درجه خطر و کشورهای عراق، روسیه، لیبی در درجه سوم خطر، ایران، نروژ، مکزیک در درجه چهارم خطر و کشورهای ترکمنستان، اوکراین، کلمبیا در درجه پنجم خطر هستند.

نجفی عرب اظهار داشت: از آنجا که صادرات نفت ایران به دلیل تحریم ها کاهش یافته در نتیجه ما به لحاظ کاهش درآمدهای نفتی در درجه چهارم قرار داریم، در حالی که اگر صادرات نفت ما بیش از میزان کنونی بود، احتمالا در رتبه‌های اول خطر از دست دادن درآمدهای حاصل از نفت قرار می‌گرفتیم.

وی با اشاره به درآمد ۱۷۵ هزار میلیارد دلاری کشورهای نفت خیز جهان گفت: کشورهای نفت خیز تا سال ۲۰۴۰ نود هزار میلیارد دلار از درآمدشان از محل فروش نفت کاهش خواهد یافت و به همین دلیل است که کشورهای عربی نفت خود را به زور می‌فروشند و تبدیل به دارایی‌های دیگر می‌کنند. البته ما در حال از دست دادن این فرصت هستیم.

نجفی عرب گفت: براساس نظر کارشناسان این موسسه بازار نفت به اوج تقاضای خودش رسیده و تقاضای جهانی نفت که در یکی - دو دهه گذشته سالی یک تا ۲ درصد رشد داشت، در سه - چهار سال گذشته رشد بین سفر تا یک درصد داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ میلیارد دلار در جهان برای انرژی بادی و خورشیدی سرمایه گذاری شده است، گفت: از دلایل کاهش درآمدهای نفتی، استفاده از منابع جایگزین از جمله انرژی پاک خورشیدی و انرژی برق است.

وی بیان داشت: رئیس صندوق بین‌المللی پول در کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم از کشورها خواسته تا یارانه انرژی را کاهش دهند و به جای آن در پروژه‌های جلوگیری از گرمایش زمین سرمایه‌گذاری کنند.

وی در این نشست در باره احتمال افزایش تعطیلات هفتگی گفت: افزایش تعطیلات هفتگی برای واحدهای تولیدی هزینه بر است، با توجه به اینکه اغلب کشورهای جهان روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و برخی از کشورهای عربی نیز روزهای جمعه و شنبه، بهتر است به جای تعطیلی پنج شنبه، روز شنبه تعطیل اعلام شود تا به لحاظ مراودات مالی و تجاری کمتر با مشکلات تعطیلات مواجه شویم.

کد خبر: ۲۶۲٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha