۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
شاهد آغاز عصر هوش مصنوعی هستیم| تورم آمریکا، اروپا و آسیای شرقی کاهش می یابد
مشاور پادشاه پیشین عربستان در گفتگو با بازار:

شاهد آغاز عصر هوش مصنوعی هستیم| تورم آمریکا، اروپا و آسیای شرقی کاهش می یابد

پروفسور «حسین عسکری» معتقد است شاهد آغاز عصر هوش مصنوعی هستیم و این داستانی بزرگ است و هیاهو نیست.

بازار؛ گروه بین الملل: سال ۲۰۲۳ از نظر رقابت جهانی قدرت نیز سال مهمی بود. رقابت مستمر چین و آمریکا ادامه داشت. هیچ کس انتظار ندارد این رقابت به یک درگیری نظامی ختم شود. فقط، رقابت شدیدی در زمینه‌های اقتصادی، فناوری و ژئوپلیتیک جریان یافت. از نظر اقتصادی، رکود در اقتصاد جهانی دو کشور را مجبور به پیروی از سیاست‌های تهاجمی‌تر کرد. در زمینه فناوری، دیگر رقابت شدیدتری به وضوح مشاهده شد.

علاقه چین به خاورمیانه، نفوذ منطقه‌ای آمریکا را محدود می‌کند. سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی نمونه بارز آن است. به نظر می‌رسد عربستان سعودی مایل به همکاری بیشتر با چین است تا با آمریکا. این وضعیت رقابت بین آمریکا و چین را در عرصه‌های منطقه‌ای عمیق‌تر خواهد کرد.

البته سال ۲۰۲۳، تنها عبارت از این دو رویداد نیست. از نظر اقتصادی، اثرات همه‌گیری همچنان ادامه داشت. رویدادهای مرتبط با تغییرات اقلیمی از جمله مسایلی هستند که باید هر چه بیشتر مدنظر قرار داده شوند. به همین دلیل، جامعه بین‌المللی بایستی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی فعال‌ترباشد.

از موضوعات مهم در سال ۲۰۲۳ جنگ غزه بود که با حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر شروع شد و کماکان نیز ادامه دارد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «حسین عسکری» مشاور بانک جهانی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن انجام داده که در ادامه آمده است. حسین عسکری مشاور وزیر دارایی (۱۹۷۸ میلادی) بوده و از او به عنوان معمار اقتصاد عربستان نیز یاد می کنند. عسکری استاد تجارت بین الملل و امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا و رئیس موسسه تحقیقات و مدیریت جهانی و رئیس پیشین دپارتمان تجارت بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن بوده است. زمینه تخصصی و بحث های او در دانشگاه جورج واشنگتن بر اقتصاد، توسعه سیاسی و انسانی در خاورمیانه، اختلافات و جنگ ها در خاورمیانه، اقتصاد سیاسی نفت و اقتصاد اسلامی متمرکز است.

*سال ۲۰۲۳ رو به پایان است و جهان در این سال شاهد تحولات مختلفی بوده است. به نظر شما مهمترین تحول امسال چه بوده است؟

مهمترین آنها جنگ غزه است. اگرچه جنگ‌های دیگری هم هستند که امسال شروع نشدند، اما این جنگ به دلایل زیادی برجسته است. من فکر می کنم که چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. اتحادها برای سالهای آینده تغییر خواهند کرد. من فکر می کنم از خارج از منطقه به دلیل این جنگ، شاهد کاهش حضور ایالات متحده در منطقه و تعامل بیشتر چین خواهیم بود. همچنین این جنگ نگرش آمریکا را نسبت به یهودیت، صهیونیسم و اسرائیل تغییر می دهد. ما در قلمروی نامشخص هستیم.

* در حوزه مرتبط با اقتصاد امسال چه تحولی را می توان به عنوان نقطه عطف نام برد؟

در اینجا باید بگویم که دو چیز، نه یک چیز، برای من برجسته است. ما شاهد آغاز عصر هوش مصنوعی هستیم. این داستانی بزرگ است و هیاهو نیست. زندگی ما را با داشتن اینترنت بیشتر تغییر خواهد داد. داستان دوم این است که تورم در ایالات متحده، اروپا و خاور دور در حال کاهش است و منجر به فرود نرم می شود - ما از رکود جلوگیری خواهیم کرد.

کنگره ایالات متحده در دعواهای حزبی غرق شده است و جمهوری خواهان از ترامپ اطاعت می کنند

*جنگ در اوکراین همچنان ادامه دارد و برخی اخبار حاکی از ان است که کشورهای غربی در حال هدایت اوکراین به مذاکره هستد. بر اساس برخی گزارش ها، غرب به این باور رسیده است که این جنگ نمی تواند به پیروزی اوکراین منجر شود. ارزیابی شما چیست و آیا در سال ۲۰۲۴ شاهد مذاکرات صلح خواهیم بود؟

من با این موافقم. غرب متحد نیست. ایالات متحده واقعاً تقسیم شده است. کنگره ایالات متحده در دعواهای حزبی غرق شده است و جمهوری خواهان از ترامپ اطاعت می کنند. چیزی که ناراحت کننده است این است که سیاستمداران نمی دانند که اگر حمایت از اوکراین را قطع کنند، پول بیشتری را صرف تسلیح مجدد و جنگ با روسیه خواهند کرد. آنچه ممکن است جنگ را ادامه دهد این است که غرب تصمیم بگیرد تقریباً ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های روسیه را مسدود کند و بخشی از آن را برای اوکراین استفاده کند - برای تسلیحات، کمک های اقتصادی و بازسازی.

قانونگذاران ایالات متحده بر منافع ملی متمرکز نیستند، بلکه بر منافع شخصی متمرکز هستند که عمدتاً انتخاب مجدد خودشان است

*با وجود تنش های جدی، آمریکا و چین در تلاش هستند تا این تنش ها را مدیریت کنند. دیدار مقامات کلیدی دو کشور در این زمینه نیز بر همین هدف متمرکز بوده است. آیا این روند ادامه خواهد داشت یا ممکن است مشکلی مانند تایوان باعث شود تنش از کنترل خارج شود؟

این تنش ها به دلایل متعددی ادامه خواهد داشت. اولاً، قانونگذاران ایالات متحده بر منافع ملی متمرکز نیستند، بلکه بر منافع شخصی متمرکز هستند که عمدتاً انتخاب مجدد خودشان است. دوم، اگر شما دونالد ترامپ را برای چهار سال دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنید، در آن صورت وارد تنش های جدی تری خواهیم شد.

* یکی از موضوعات مهم در سال ۲۰۲۳ جنگ غزه بود. به نظر شما این جنگ تا کی ادامه خواهد داشت؟

جنگ همانطور که هست - با شدت بالا - تا اواسط ژانویه ادامه خواهد داشت. سپس ماه‌ها درگیری‌های جزئی ادامه خواهد داشت تا زمانی که ایالات متحده و غرب تصمیم بگیرند که تنها راه حل دو کشور است. دیگر مذاکراتی نیست، اما اقدامی برای دستیابی به راه حل دو حالتی قابل دوام در عرض سه سال و به حرکت درآوردن چرخ ها در این زمینه صورت خواهد گرفت.

کد خبر: ۲۶۲٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد گرامی نژاد IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
      0 0
      تورم امریکا ۲۰ برابر میشود و اروپا ۳۰ برابر. چون هوش مصنوعی بدر کشورهای دیگر موجب کسادی بازار اروپا و امریکا میشود