کمیته مشترک سرمایه‌گذاری اتاق‌های ایران و قطر تشکیل شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

کمیته مشترک سرمایه‌گذاری اتاق‌های ایران و قطر تشکیل شود

رئیس اتاق ایران در دیدار با رئیس اتاق قطر و در پاسخ به ابزار علاقه قطری‌ها برای سرمایه‌گذاری مشترک در ایران، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری اتاق‌های ایران و قطر در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش بازار، رئیس اتاق ایران که در رأس هیاتی برای شرکت در سی‌ونهمین اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی به دوحه سفر کرده است در حاشیه این اجلاس ضمن دیدار با عبدالله صالح کامل، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی، با روسای اتاق‌های بازرگانی قطر، مصر و گینه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

اولین دیدار رئیس اتاق ایران با روسای اتاق‌های بازرگانی حاضر در سی‌ونهمین اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی، با شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قطر انجام شده و در این نشست ضمن تأکید بر ضرورت توسعه و متوازن‌سازی تجارت دو کشور، در مورد سرمایه‌گذاری مشترک بحث و تبادل‌نظر شد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قطر، با اشاره به حجم روابط تجاری دوجانبه، گفت: در شرایط فعلی ارزش تجارت ایران و قطر به حدود ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد که این رقم در مقایسه با ظرفیت‌های دو کشور اصلاً رضایت‌بخش نیست.

شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی، در دیدار با حسین سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد تجارت ایران و قطر، مربوط به واردات قطر از ایران است، اظهار کرد: ما تمایل داریم که تجار ایرانی به قطر عزیمت کنند و ضمن آشنایی با تولیدات صنعتی قطر، محصولاتی از صنایع مختلف قطر را به ایران صادر کنند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قطر، گفت: اگرچه ایران سال‌هاست تحت تحریم بوده؛ اما در بسیاری از رشته‌های صنعتی به خودکفایی رسیده است و ما نیز از این اتفاق خرسند هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار، ضمن تقدیر از میزبانی اتاق بازرگانی و صنعت قطر از سی‌ونهمین اجلاس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی کشورهای اسلامی، گفت: ما هم قبول داریم که روابط تجاری ایران و قطر متناسب با سطح روابط سیاسی دو کشور نیست.

حسین سلاح ورزی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود، چند برابر کردن تجارت دوجانبه دور از دسترس نیست و باید تلاش کنیم که ضمن متوازن‌سازی تجارت، اقدامات لازم برای توسعه آن را انجام دهیم.

سلاح ورزی با تأکید بر ضرورت دستیابی به توازن در تجارت ایران و قطر، گفت: دراین‌ارتباط شرکت‌های ایرانی می‌توانند برخی از نیازها و مواد اولیه موردنیاز صنایع کشور را از شرکت‌های قطری تأمین کنند.

شیخ خلیفه بن جاسم در ادامه این دیدار، اظهار کرد: ما برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های برق، آی تی و صنایع غذایی علاقه‌مند هستیم.

او همچنین نسبت به بررسی سرمایه‌گذاری مشترک در ایران در صنایع بازیافت ابراز علاقه کرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنعت قطر، با اشاره به روابط تاریخی دوستانه و علایق دینی و فرهنگی مردم دو کشور، گفت: این موضوع زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور فراهم کرده است که باید از این فرصت برای توسعه روابط دوجانبه بخش خصوصی دو کشور استفاده کنیم.

او در این دیدار اعلام کرد: قرار است در ماه فوریه یک هیات تجاری از اتاق بازرگانی و صنعت قطر به ایران اعزام شود.

سلاح ورزی ضمن استقبال از سفر هیات تجاری قطر در آینده نزدیک به ایران، گفت: اتاق ایران آمادگی دارد یک همایش تجاری با حضور هیات قطری برگزار کند.

رئیس اتاق ایران پیشنهاد کرد: سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مشترک در ایران توسط شرکت‌های قطری انجام شود و در این زمینه، تشکیل یک کمیته مشترک سرمایه‌گذاری میان اتاق‌های دو کشور در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران تأکید کرد: شرکت‌های ایرانی و قطری می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک و تسریع در تشکیل کنسرسیوم در کشورهای ثالث با یکدیگر همکاری مؤثری را پی‌ریزی کنند.

کد خبر: ۲۶۲٬۲۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha