۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
داستان تکراری نوسان قیمت مرغ

داستان تکراری نوسان قیمت مرغ

قیمت مرغ در هفته اخیر با افزایش متوسط روزانه هزار تومان همراه بود و به ۱۸ هزار تومان در بازار رسید.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، فروشندگان مرغ می‌گویند با اینکه تقاضای خرید گوشت مرغ افزایش نداشته، قیمت مرغ در کمتر از ده روز گذشته از حدود میانگین ۱۲ هزار تومان، به ۱۸ هزار تومان رسیده که رشدی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی علت اصلی سیر صعودی قیمت مرغ را، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کاهش جوجه ریزی اعلام کرده است.

این درحالیست که ابتدای امسال برغم همه مشکلات اقتصادی و شیوع ویروس کرونا در کشور، مرغ گرم با قیمتی کمتر از ده هزار تومان فروخته می‌شد.

ناگفته نماند که طی ماه‌های گذشته بعلت ثابت ماندن قیمت مصوب مرغ و افزایش هزینه‌های تولید، تعدادی از مرغداری‌ها با اعلام اینکه تولید، توجیه اقتصادی ندارد، جوجه ریزی را کاهش دادند و یا آن را متوقف کردند.

از سوی دیگر فروشندگان نهاده‌های دامی علت افزایش قیمت نهادهای دام و طیور را عدم تخصیص ارز دولتی اعلام کردند، در حالیکه بانک مرکزی اعلام کرده، ارز دولتی نهاده‌های دامی حذف نشده و همچون روال گذشته تخصیص داده می‌شود.

برخی کارشناسان اقتصادی هم معتقدند مشکل در تخصیص ارز و تامین نهاده‌ها نیست و مشکل اصلی در توزیع آن است و دلالان نمی‌گذارند نهاده‌های دامی با قیمت مصوب بدست تولیدکنندگان واقعی برسد.

درپی این افزایش قیمت‌ها و اعلام دلایل مختلف طرف ها، در روزهای گذشته قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار بررسی و قیمت گذاری جدید شد. قیمتی که از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان قبلی، به ۱۵ هزار تومان رسید با ۵ درصد نوسان، اما هنوز در کف بازار نتیجه موثری در کنترل قیمت نداشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: ایران با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گوشت مرغ به رتبه هفتم جهان در تولید این محصول رسیده است؛ تولیدی که با احتساب ۸۳ میلیون جمعیت کشور، سرانه‌ای ۳۱ کیلوگرمی برای هر ایرانی را نشان می‌دهد.

با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد با برنامه ریزی منسجم می‌توانیم به تولید و صادرات پایدار گوشت مرغ دست پیدا کنیم؛ که در این شرایط هم نیاز داخل برطرف می‌شود و نوسانات قیمت به حداقل می‌رسد و هم با صادرات مازاد آن ارزآوری مناسبی نصیب کشور می‌شود.

کد خبر: ۲۶٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علي IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
      0 0
      واقعاٌ دولت آقاي روحاني تو اين هشت سال يه گروه تشكيل مي داد فقط براي كنترل مرغ ما تشكر مي كرديم